کد خبر : 24075 / /
/

این روزها بسیاری از افراد به دنبال اخبار اقتصادی و قیمت دلار هستند چرا که برای راه‌اندازی اکثر کسب و کارها به ثبات قیمت ارز نیاز است و البته با توجه به آشفته بازار موجود در ایران انتظار ثبات قیمت دور از ذهن است. حال ما در این مقاله به نقل از جدیدپرس قصد داریم درباره‌ی علت‌های موثر بر قیمت دلار صحبت کنیم که به طور حتم انتشار انواع خبر در زمینه‌های مختلف یکی از اصلی‌ترین مواردی است که قیمت دلار را تحت تأثیر داده است. حال اجازه دهید به اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در این زمینه اشاره کنیم.

میزان تورم موثر در افزایش قیمت دلار

اگر چاپ پول بدون پشتوانه انجام شود و یا تقاضا بر عرضه غلبه کند، به طوری که تأمین کنندگان ارز توانایی پاسخبه متقاضیان را نداشته باشند، می‌توان گفت که میزان تورم افزایش یافته که این موضوع تأثیر مستقیم بر افزایش قیمت دلار خواهد داشت. در واقع این روزها اخبار ضد و نقیضی بر کاهش قیمت دلار شنیده می‌شود که این موضوع با افزایش قیمت نقض شده و در واقع این قیمت دلار نیست که افزایش می‌یابد، بلکه ارزش ریال است که کاهش پیدا می‌کند.

درجا زدن در مسیر پیشرفت اقتصادی

وقتی رکود اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاران دلیلی برای ورود به عرصه اقتصادی نخواهند داشت که این موضوع پیشرفت اقتصادی را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد که در نتیجه تورم نیز افزایش یافته و در نهایت این قیمت دلار است که بیشتر از قبل خواهد شد. گفتنی است که در این خصوص انتشار انواع خبر در زمینه عدم پیشرفت اقتصادی سبب شده است تا کارفرمایان عجله‌ای برای ورود به مسیر اقتصادی نداشته باشند.

بدهی دولت

هر نوع بدهی دولت که ممکن است بدهی داخلی یا خارجی باشد، احتمال تأثیر بر قیمت دلار را افزایش می‌دهد. در واقع هر چه بدهی دولت بالاتر باشد، احتمال جذب سرمایه‌دار خارجی کاهش می‌یابد که در نتیجه امکان افزایش تورم وجود خواهد داشت. به بیان دیگر سرمایه‌گذاران خارجی در صورت اطلاع یا حتی پیش‌بینی بدهی دولت، ترجیح می‌دهند که اوراق سرمایه‌گذاری‌شان را در بازار آزاد به فروش برسانند که در نتیجه شاهد ارزش ارز کشور خواهیم بود. این روز اخبار بدهی دولت را دنبال کنید؛ اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید.

مبادلات خارجی کشور

وقتی خبر از مبادلات خارجی در یک کشور نیست تا میزان سرمایه‌گذاری خارجی بررسی شود و یا تراکنش‌های انجام شده که مربوط به واردات، بدهی و صادرات است، در نظر گرفته شود، می‌توان گفت که به دلیل عدم وجود مبادلات خارجی و کسب درآمد، کاهش ارزش پول کشور نتیجه خواهد شد و این موضوع به دلیل واردات بیش از اندازه نسبت به صادرات است که این روزها در اخبار کشورمان مواردی این‌چنینی را شاهد هستیم.

نرخ بهره

هر گونه تغییر در نرخ بهره می‌تواند از تأثیرگذارترین موارد بر کاهش یا افزایش قیمت دلار باشد. در واقع بیشتر شدن این نرخ ارزش ارز یک کشور را افزایش می‌دهد چرا که در این صورت سود بیشتری به وام دهندگان می‌رسد که این موضوع جذب سرمایه‌دار خارجی را نیز راحت‌تر می‌کند. البته در کشور ما از افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم بهره برده می‌شود که در اصل باید به جهت افزایش ارزش ارز استفاده شود که تا کنون این شیوه‌ی مدیریتی در دستور کار قرار نگرفته است تا شاید بتوان کنترل بهتری بر افزایش قیمت دلار داشت.

دلالی

در ایران به صورت روزانه انواع خبر در خصوص دلالی ارز یا دیگر کالاها به گوش می‌رسد که این موضوع با توجه به اینکه بدون استراتژی خاص انجام می‌شود، سبب کاهش ارز ارز شده است. برای مثال اگر قیمت ارز از 20 به 25 افزایش پیدا کند، انتظارات عمومی بر افزایش بیشتر قیمت دلار است که این موضوع سبب می‌شود افراد بیشتری به جهت دستیابی به سود بیشتر به خرید دلار اقدام کنند که در نهایت شاهد رشد فزاینده‌ی دلار خواهیم بود.

ثبات سیاسی

همانطور که می‌دانید ثبات سیاسی و البته اقتصادی یک کشور به خوبی می‌تواند بر روی قدرت ارز آن کشور موثر باشد. در واقع هر چه میزان آشفتگی سیاسی در کشورها بیشتر باشد، احتمال جذب سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند افزایش بی‌رویه قیمت دلار را در پی داشته باشید. اخبار این روزهای ایران نیز نشان از بی‌ثباتی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی است که به بیشتر شدن قیمت ارز منجر شده است.

اخبار اقتصادی | جدیدپرس

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به موارد مهم تأثیرگذار بر قیمت دلار اشاره کنیم. اما همانطور که می‌دانید می‌توان به موارد دیگری در این خصوص اشاره کرد که مهم‌ترین آنها شامل سفته بازی، شاخص نسبت به قیمت کالاهای صادراتی به وارداتی و مواردی از این دست اشاره کرد. ضمناً حتی خبرهای منتشر شده در حوزه‌های مختلف نیز به طور کامل می‌تواند بر کاهش یا افزایش قیمت دلار موثر باشند. بنابراین توصیه می‌کنیم که اگر در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنید و کسب و کارتان ارتباط مستقیم با نرخ دلار دارد، حتماً اخبار منتشر شده در این خصوص را پیگیری کرده تا با مشکلات خاصی در این خصوص مواجه نشوید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.