کد خبر : 2420 / /
/

مریم جوادی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان سه وعده اصلی افطار و سحر و میان وعده بین افطار و سحر را داریم که هرکدام قواعد تغذیه‌ای خاص خودش را دارد، اما به‌طورکلی توصیه می‌شود که از مصرف هر نوع نوشیدنی سرد و یخ خودداری شود و بهترین نوشیدنی در این ایام شیر و آب ولرم است.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین گفت: در ماه رمضان وعده غذایی سحر، افطار و افطار تا سحر را داریم که با توجه به جنس، سن و فیزیولوژیک فرد توصیه‌های غذایی مختلفی وجود دارد اما توصیه‌هایی کلی در این خصوص وجود دارد که می‌توان به آن توجه کرد.

در ماه رمضان چه چیزی را چه زمانی بخوریم؟

مریم جوادی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان سه وعده اصلی افطار و سحر و میان وعده بین افطار و سحر را داریم که هرکدام قواعد تغذیه‌ای خاص خودش را دارد، اما به‌طورکلی توصیه می‌شود که از مصرف هر نوع نوشیدنی سرد و یخ خودداری شود و بهترین نوشیدنی در این ایام شیر و آب ولرم است.

افطار

وی افزود: غذاهای شور، آماده و پرچرب نباید در ماه رمضان استفاده شود، زولبیا و بامیه چرب و شیرین است و مواد شیرین بدن را آماده کرونا می‌کنند بنابراین در مصرف آن باید احتیاط کرد، به‌طورکلی مصرف لبنیات و سبزیجات باعث سلامت گوارش می‌شود و خوردن غذاهای چرب و شیرین باعث افزایش بیماری می‌شود.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین بیان کرد: سبزیجات، آش، آب ولرم و غلات حاوی سبوس مواد غذایی هستند که کمک می‌کنند مزاج راحت‌تری داشته باشیم، همچنین توصیه می‌کنیم سبزیجات و تمام مواردی که سبزرنگ هستند در برنامه غذایی همیشگی ما قرار بگیرند به‌ویژه در ماه رمضان چراکه کم‌کالری و کم انرژی هستند، اثر چاق‌کنندگی ندارند، آنتی‌اکسیدان قوی هستند، ویتامین A خوبی را به ما می‌رسانند و حاوی اسیدفولیک و منیزیم هستند و درنهایت سیستم ایمنی ما را قوی می‌کنند.

افطار چه بخوریم؟

وی با اشاره به وعده افطار، تأکید کرد: در وعده افطار فرد مدت طولانی گرسنه بوده است بنابراین باید غذا به‌گونه‌ای مصرف که لوله‌های گوارشی شسته و نرم شود، برای این‌که فرد با آرامش غذا بخورد و با ولع زیاد غذا مصرف نکند ابتدا باید مواد غذایی مایع ولرم مانند شیر ولرم و آب ولرم یا فرنی سپس در کنار این‌ها مواد غذایی شیرین مثل خرما و شیره انگور استفاده کند تا مقداری اشتها کاش یابد.

افطار

جوادی خاطرنشان کرد: نوشیدن چای در ابتدای افطار اصلاً توصیه نمی‌شود چراکه باعث اختلالات گوارشی می‌شود، مواد غذایی مناسب افطار شامل انواع سبزیجات، انواع سالاد، آش، نان و پنیر، انواع کوکوها است، همچنین غذاهای گوشتی بهتر است که در وعده افطار مصرف شود.

وی یادآور شد: سبزیجات کالری زیادی ندارند اما آنتی‌اکسیدان‌های بسیار خوبی دارند که باعث آرامش عضلات می‌شوند، انواع مختلف سبزیجات، سبزی‌خوردن، سالاد، خیار، هویج‌فرنگی و اسفناج گزینه‌های خوبی هستند که در افطار مصرف شود.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین اظهار کرد: استفاده از مرغ و ماهی در وعده افطار، انواع آش و سوپ، استفاده از غلات کامل مانند نان سنگک، نان جو، استفاده از برنج توصیه می‌شود، غلات و نان‌های حجیم منابع غذایی هستند که روی و سلنیوم را به ما می‌رساند و تقویت‌کننده سیستم ایمنی هستند همچنین از طرق مصرف حبوبات می‌توانیم آهن دریافت کنیم.

شیر عطش را از بین می‌برد

وی یادآور شد: در وعده افطار و سحر افراد حتماً باید از شیر استفاده کنند چراکه آب موردنیاز بدن را تأمین و از عطش جلوگیری می‌کند؛ شیر منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، پروتئین، ویتامین B2 و کلسیم است. شیر مصرفی بهتر است که کم‌چرب با دمای ولرم باشد.

جوادی تصریح کرد: افرادی که سن و وزن کمتری دارند همراه شیر می‌توانند خرما و شیره انگور استفاده کنند، افرادی که اضافه‌وزن دارند نیز باید شیر را به‌تنهایی مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از افراد تمایل دارند در ماه رمضان برای رفع عطش میزان چای مصرفی را افزایش دهند، اگر فرد چای، قهوه و نسکافه مصرف می‌کند باید بداند که نباید این مواد پررنگ، داغ و غلیظ باشد و نباید مصرف زیاد داشته باشند و در حد دو فنجان باید استفاده شود، بیشتر باید از آب ولرم استفاده کرد مصرف زیاد این مواد باعث می‌شود که کلیه‌ها بیشتر فعال و آب بیشتری از بدن دفع شود.

بین افطار تا سحر چه بخوریم؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: در فاصله افطار و سحر نیز باید موادی مانند سبزی، میوه، آبمیوه، انواع چای، لبنیات شامل شیر و ماست استفاده شود، همچنین به افرادی که کم‌وزن هستند یا سال اول روزه گرفتنشان است توصیه می‌شود دو میان وعده بین افطار و سحر استفاده کنند که این میان وعده‌ها می‌تواند لقمه نان و پنیر و گردو باشد.

افطار

وی اظهار کرد: در فاصله افطار و سحر می‌توان از سبزیجات تازه و میوه استفاده کرد، افرادی که وزن کمتری دارند باید تعداد بیشتری میوه مصرف کنند چراکه هر یک عدد میوه ۶۰ کیلوکالری به بدن انرژی می‌رساند و نوع میوه تفاوتی ندارد، ارزش مواد غذایی به میزان ارزش آن است نه به قیمت، برخی از مواد غذایی قیمت پایینی دارند اما از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند.

جوادی یادآور شد: مصرف دوغ از افطار تا سحر گزینه خوبی است چراکه عطش ایجاد می‌کند و فرصت پیدا می‌کنیم آب بیشتری مصرف کنیم و مایعات موردنیاز بدن تأمین می‌شود همچنین در این فاصله بهتر است از چای کمرنگ استفاده شود و استفاده بیش‌ازحد از چای مجاز نیست.

چه غذاهایی در سحر مناسب است؟

وی تأکید کرد: در وعده سحر بهتر است که ما زودتر از خواب بیدار شویم و ادعیه سحر را بخوانیم تا دستگاه گوارش ما آماده خوردن غذا شود، غذای سحر می‌تواند از انواع پلوخورشت یا نان و پنیر باشد، به‌هیچ‌عنوان فرد نباید روزه بدون سحری بگیرد حتی اگر میل به خوردن ندارد یک‌لقمه کوچک از نان و پنیر و سبزی یا یک لیوان شیر می‌تواند برای سحر مناسب باشد.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین یادآور شد: برای اینکه ابتدای صبح دچار افت قند خون و گرسنگی نشویم در پایان وعده غذایی سحر از خرما استفاده کنیم، برخی از سبزی‌ها ازجمله سیر، تندک، تره و پیاز نباید در سحر استفاده شود چراکه بوی نامطلوب در دهان و عطش ایجاد می‌کنند. استفاده از خیار و کاهو گزینه‌های مناسبی برای سحری است.

وی اظهار کرد: توجه به حبوبات ارزش بالایی دارد، غذاهایی مخلوط مانند عدس‌پلو ماش پلو، سیاه‌چشم پلو گزینه‌های خوبی برای وعده سحر و افطار هستند و ارزش غذایی بالا دارند همچنین کمک می‌کند که فرد دچار یبوست نشوند حتی در بیماران کرونایی نیز مصرف این‌ها مفید است. لازنم است بدانیم افراد نباید در وعده سحر دوغ استفاده کنند چون عطش می‌آورد و منجر به‌سختی مزاج می‌شود.

تحرک کافی و خواب در ماه رمضان ضروری است

جوادی بیان کرد: فرد روزه‌دار باید تحرک و فعالیت خود را حفظ کند اما در طول روز باید سطح کمتری فعالیت داشته باشد و بهتر است از زمان افطار تا سحر به‌منظور تناسب‌اندام و حفظ سلامتی تحرک کمی داشته باشند، افرادی که به‌صورت حرفه‌ای و قهرمانی ورزش می‌کنند نیز باید طبق برنامه غذایی خود روزه‌بگیرند و تحرک داشته باشند.

رئیس انجمن تغذیه استان قزوین تصریح کرد: خواب منظم بعدازظهر به افراد روزه‌دار توصیه می‌شود، همچنین افراد روزه‌دار باید خود را از استرس و نگرانی دور کنند و با شیوه صحیح زندگی سیستم ایمنی خود را تقویت کنند.

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.