کد خبر : 24330 / /
/

 

در سالهای اخیر، ترکیه به یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی و تحصیلی در بین دانشجویان ایرانی تبدیل شده. نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی به ایران، هزینه زندگی به‌صرفه و بسیار پایین آن نسبت به سایر کشورها و همینطور مهاجر پذیر بودن این کشور از مهم‌ترین دلایل انتخاب آن توسط خیل زیادی از ایرانیان به‌شمار میرود. ضمن اینکه کشور ترکیه با نرخ تحصیلات 94.2 درصد، دومین کشور در جهان برای دسترسی به آموزش عالی است و بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌های برتر علمی در بین تمام دانشگاه‌های دنیا هستند. از طرفی دریافت ویزای تحصیلی نیز یکی بهترین روش‌ها برای دریافت اقامت و زندگی در این کشور زیبای همسایه ایران است. در صورتی که قصد دارید از شرایط تحصیل در ترکیه و هزینه‌های آن مطلع شوید، پیشنهاد می‌کنیم، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شرایط تحصیل در ترکیه چگونه است؟

ترکیه علاوه بر داشتن چندین دانشگاه برتر در رتبه بندی دانشگاه ها، که بسیاری از آنها برنامه های تحصیل به زبان انگلیسی را ارائه می دهند، دانشگاه ها و کالج های دیگری نیز دارد که در سایر نقاط جهان شناخته شده هستند. اگر علاقه دارید که برای مقطع کارشناسی خود به ترکیه بروید ، برنامه ها و دانشگاه های تخصصی را پیدا خواهید کرد که برنامه های جالب را برای هر آنچه که به آن علاقه مندید ارائه می دهند. برنامه های دو ساله مقطع کاردانی، برنامه های دوره 4 ساله لیسانس و برنامه های تحصیلات تکمیلی 2 تا 4 ساله در ترکیه امکان پذیر هستند. در ترکیه می توانید در زمینه ها و موضوعات مختلفی تحصیلات دانشگاهی خود را انجام دهید. در چندین سال گذشته، ترکیه همواره سهم بسیار بالایی در ارائه رشته هایی نظیر علوم، هنر و معماری داشته است.  تحصیل در مقطع لیسانس در ترکیه عموما به زبان رسمی (ترکی) است و برخی از دانشگاه ها دوره هایی به زبان انگلیسی هم به دانشجویان ارائه میکنند. عموما در این دانشگاه ها با آیلتس 5.5 الی 6 می توان برای مقطع لیسانس پذیرش گرفت. برای ورود به رشته های پزشکی در ترکیه باید مد نظر داشته باشید که این دانشگاههای مانند اکثر کشور ها دارای آزمون ورودی می باشند. دانشجویان ابتدا باید در آزمون‌های YOS و SAT شرکت کنند. این آزمون‌ها در کالج‌های ترکیه گرفته می‌شوند و قبولی در‌ آنها شرط ثبت نام برای دانشگاه‌های این کشور است.

آزمون یوس چیست و چه شرایطی دارد؟

آزمون یوس یکی از آزمون های ورودی برای دانشگاه های دولتی کشور ترکیه برای پذیرش داوطلبان از دیپلم متوسطه ( تبعه های خارجی) به رشته های مهندسی تا علوم انسانی ( مدیریت، طراحی لباس و ...)، داروسازی، حقوقی، دندانپزشکی، پزشکی و سایر رشته های پزشکی  به زبانهای انگلیسی و ترکی استانبولی است. این آزمون هر ساله توسط وزارت علوم این کشور، در حوزه های گوناگون برگزار خواهد شد. این آزمون فقط مختص دانشجویان خارجی است و افراد تابعه‌ی ترکیه نمی‌توانند در این آزمون شرکت نمایند. در آزمون یوس افراد بالای 16 سال میتوانند شرکت کنند. یکی از شرط های مهم جهت شرکت در این آزمون، داشتن مدرک دیپلم است. افرادی که تحصیلات دوره دبیرستانی خود را تمام کرده اند و بیشتر از 18 سال سن دارند، میتوانند در آن شرکت نمایند. البته ناگفته نماند که معدل دیپلم تاثیری بر قبولی آزمون ندارد.

منابع آزمون یوس چیست

منابع آزمون یوس چیست؟

کتاب های این آزمون شامل، پوزا، متروپل و کوراک هستند. در هر یک از این منابع 3 درس هندسه، ریاضی و هوش به صورت کاملا جداگانه طبقه بندی شده اند. حدودا 50 درصد از سوالات از درس هندسه و ریاضی و 50 درصد دیگر از درس هوش طراحی شده اند. تعداد سوالات این آزمون اختصاصی حدودا 80 سوال بوده و بایستی در عرض 100 تا 120 دقیقه پاسخ داده شوند.

گفتنی است که سوالات این آزمون از کنکور بسیار ساده تر است. تست های ریاضی این آزمون، با دانش دوره راهنمایی کفایت خواهد کرد. البته شرکت در این آزمون بدون مطالعه و آمادگی احتمال قبولی شما را کم میکند. مسئله مهمی که در این آزمون بسیار حائز اهمیت است، تکنیک تست زنی و  همچنین مدیریت زمان می باشد. بیشتر دانشگاه ها برای پاسخ نادرست، نمره را در نظر خواهند گرفت. علاوه بر اینها دانشگاه های دیگر همچون سلجوق و دمیرل یک بخش دیگری به نام اطلاعات عمومی در آزمون یوس دارند. زبان آزمون ( ترکی یا انگلیسی) هم با انتخاب متقاضی تعیین می شود.

آیا قبولی در آزمون یوس ​​​​​​​بدون مطالعه ممکن است؟

کسب نتیجه مطلوب در آزمونی تعیین کننده و رقابتی مانند YOS بدون کسب آمادگی قبلی دور از ذهن است. درواقع نقش کلاس‌های آمادگی این آزمون در موسسات و مجموعه‌های مختلف نیز می‌تواند تسهیل و تسریع ایجاد این آمادگی در دواطلبین باشد. به همین دلیل ما در مجموعه SAT School برآن شدیم تا با بهره گیری از دانش و تجربه استاید مجرب YOS ضمن استفاده از منابع معتبر درسی، طراحی کلاس‌ بر اساس سطح علمی و نیاز داوطب، آزمون‌های آزمایشی و تحلیل آنها در جهت ارتقای هرچه بیشتر آمادگی علمی، ذهنی و روانی وی کوشا باشیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در کلاس YOS و دوره‌های آمادگی این آزمون می‌توانید به سایت مجموعه SAT School به نشانی satschool.ir مراجعه فرمایید.

 

هزینه های تحصیل در ترکیه

هزینه‌های تحصیل در ترکیه چگونه است؟

به طور کلی دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه هستند مخصوصا اگر آن ها را با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده مقایسه کنید. هر دانشجوی بین المللی معمولاً بین 100 تا 4000 یورو در سال برای تحصیل هزینه دارد. بعضی از رشته های دیگر مثل پزشکی یا مهندسی ممکن است هزینه ی بیشتری داشته باشند.

مقرون به صرفه ترین دانشگاه های ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) - شروع کارشناسی از 236 یورو در سال

دانشگاه عبدالله گل (AGU) - شروع کارشناسی از 439 یورو در سال

دانشگاه بغازیچی - شروع کارشناسی از 1.018 یورو در سال

دانشگاه Koç - شروع کارشناسی ارشد در 0 یورو/سال

هزینه تحصیل در ترکیه به چه عواملی بستگی دارد؟

  • دولتی و خصوصی بودن دانشگاه
  • موقعیت جغرافیایی و امکانات رفاهی دانشگاه
  • رشته و گرایش و مقطع مورد نظر
  • معمولا در شهرستان های ترکیه هزینه ها بسیار پایین می باشد.
  • نوع زبان خارجی تحصیلی
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.