کد خبر : 24495 / /
/

 

اگر تا به حال خودرویی را خرید و فروش کرده باشید، بی شک با مراحل تعویض پلاک و راه های آن آشنا هستید. آخرین مرحل در زمان خرید و فروش معامله که هم فروشنده و هم خریدار با آن سر و کار دارند، تعویض پلاک خودرو می باشد. اما سوالی که ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد این است که برای تعویض پلاک چه مدارکی لازم است؟ جهت آشنایی با مدارک لازم برای تعویض پلاک تا انتها ما را دنبال کنید.

 مجموعه کارنگ یکی از بهترین مراکز کارشناسی خودرو در ایران می باشد که شما می توانید قبل از خرید خودروی جدید، کارشناسی رنگ و بدنه خودروی خود را به آن بسپارید. کارشناسی خودرو از خسارت های جانی و مالی جلوگیری می کند و می تواند بهترین قیمت را برای خودروی مورد نظر شما تخمین بزند تا شما ماشین را بیش از قیمت واقعی خریداری نکنید.

تعویض پلاک خودرو چیست و چرا انجام آن ضروری است؟

تعویض پلاک، از مهم ترین مراحل در خرید و فروش خودرو می باشد که باعث درگیر شدن خریدار و فروشنده می شود. اما سوالی که پیش می آید این است که چرا تعویض پلاک یک کار ضروری در انتقال خودرو می باشد؟ هدف اصلی در تعویض پلاک خودرو این است که بتوان به آسانی به هویت و نشانی مالک ماشین دسترسی پیدا کرد.

اطلاع از مدارک تعویض پلاک بسیار مهم است. به همین دلیل ما می خواهیم برای شما اهمیت انجام این فرایند را توضیح دهیم و مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک را برایتان بازگو کنیم. امکان تعویض کردن کردن پلاک به صورت وکالتی نیز قابل انجام می باشد که از این رو مدارک لازم برای تعویض پلاک با وکالت۱۴۰۱ نیاز است؛ برای آشنایی با مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک با وکالت 1401 تا انتها ما را دنبال کنید.

مراحل تعویض پلاک به چه صورت می باشد؟

پس از کارشناسی خودرو و توافق بین خریدار و فروشنده، اولین مرحله برای معامله خودرو این است که طرفین قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی، به مراکز تعویض پلاک در شهر خود مراجعه کنند و مدارک خود را تحویل بدهند. بعد از تحویل و تایید شدن مدارک، زمان فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید با نام مالک جدید خودرو فرا می رسد. در ادامه برای شما خواهیم گفت که خریدار و فروشنده هر کدام به چه مدارکی نیاز دارند.

برای تعویض پلاک چه مدارکی لازم است؟

توجه داشته باشید که قبل از مراجعه به مراکز مربوطه برای تعویض پلاک و انتقال خودرو از شخصی به شخصی دیگر، باید مدارک زیر را طرفین به همراه داشته باشند، زیرا در صورت عدم داشتن هر یک از این مدارک، کار شما با تاخیر انجام خواهد شد. مراکز فک پلاک برای شروع کار خود، از خریدار و فروشنده مدارک و مستنداتی را می خواهند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مدارک لازم فروشنده برای تعویض پلاک:

  • اصل کارت خودرو؛

  • اصل سند مالکیت خودرو که توسط ناجا صادر شده است؛

  • اصل شناسنامه جدید فروشنده یا نماینده قانونی وی؛

  • اصل کارت ملی فروشنده یا نماینده قانونی وی؛

  • اصل سند فروش کارخانه سازنده؛

  • اصل بیمه نامه شخص ثالث معتبر؛

  • اصل کارت معاینه فنی معتبر؛

  • تحویل برگه عدم خلافی خودرو؛

  • تحویل اصل فیش پرداخت بهای پلاک؛

  • حضور فروشنده و یا نماینده قانونی وی، که باید مدارک مورد نیاز برای تعویض پلاک با وکالت را همراه خود داشته باشد.

مدارک لازم خریدار جهت تعویض پلاک:

  • اصل شناسنامه جدید فروشنده و یا نماینده قانونی وی؛

  • حضور خریدار و یا نماینده قانونی وی، که باید مدارک مورد نیاز برای فک پلاک با وکالت را همراه خود داشته باشد.

  • مدارک احراز سکونت خریدار (در صورت نبودن مدارک، می توانید قبض برق خریدار خودرو و یا پدر خریدار را ارائه دهید)

مدارک احراز سکونت خریدار برای تعویض پلاک:

مدارک احراز سکونت خریدار برای تعویض پلاک شامل دسته ای از مدارک می شود که خریدار می تواند برای احراز محل سکونت خود هر یک از آنها را ارائه دهد.

  • سند مالکیت منزل و جواز کسب معتبر به نام مالک اصلی خودرو؛

  • سند اجاره منزل به نام مالک وسیله نقلیه با کد رهگیری و تائیدیه از سازمان املاک کشور؛

  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزند با ذکر آدرس محل سکونت والدین که توسط آموزش و پرورش منطقه تایید شده باشد.

  • اصل فیش آب، برق و یا گاز با تاریخ به روز به نام متقاضی،

  • معرفی نامه از اداره محل خدمت.

  • و...

هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است یا فروشنده؟

حال که پاسخ سوال برای تعویض پلاک چه مدارکی لازم است؟ را دریافتید و با مدارک لازم برای تعویض پلاک آشنا شدید؛ شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که هزینه آن بر عهده چه شخصی می باشد؟ در پاسخ به سوال شما باید بگویم که طبق قانون خرید و فروش خودرو، هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار و کسی که قرار است پلاک خودرو به نام او بشود، می باشد.

هزینه های دیگر مانند هزینه های خلافی، مالیات، شهرداری و... بر اساس قولنامه و توافق طرفین تعیین می شود و هیچ ربطی به هزینه تعویض پلاک ندارد. اما در صورت کلی هزینه مالیات و خلافی بر عهده مالک خودرو می باشد و فروشنده باید تماما آنها را پرداخت کند.

اگر تا به اینجا همراه ما بودید، حتما متوجه شده شده اید که مهم ترین اقدامی که در مرحله انتقال خودرو صورت می گیرد، تعویض پلاک خودرو می باشد. برای تعویض پلاک ماشین به مدارکی نیاز است که ما در این نوشتار سعی داشتیم برای شما آن ها را ذکر کنیم. از این رو شما می توانید برای دریافت پاسخ سوال تعویض پلاک چه مدارکی لازم است؟ این محتوا را با دقت مطالعه نماید تا با مدارک لازم برای تعویض پلاک آشنا شوید و بدون افتادن وقفه ای در کارتان، به سرعت این مراحل را انجام دهید.

همچنین شما می توانید قبل از خرید خودرو، برای جلوگیری از ضرر های مالی و جانی و استعلام از قیمت واقعی خودرو، به مجموعه کارنگ مراجعه کنید و از کارشناسان این مجموعه بخواهید تا کارشناسی خودروی شما را در کوتاه ترین زمان و با بهترین کیفیت انجام دهند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.