کد خبر : 25373 / /
/

 

امروزه برای گندزدایی و ضدعفونی نمودن آب و فاضلاب از روش های بسیار نوینی استفاده می شود. همانطور که می دانیم در تصفیه خانه های آب شهری برای تصفیه آب از کلر استفاده می نمایند تا از حذف میکروارگانیسم ها و باکتری ها اطمینان حاصل شود. اما استفاده از مواد شیمیایی در تصفیه آب می تواند طعم و بوی آب را تغییر دهد و برای بدن زیان هایی در پی داشته باشد. روش دیگری که در تصفیه آب می توان استفاده نمود، دستگاه ازن ژنراتور می باشد. ازن در غلظت های پایین برای بدن مضر نیست و می توان در بسیاری از کاربردها از آن استفاده نمود. این گاز از ترکیب سه اتم اکسیژن به وجود می آید. ازن به صورت طبیعی در جو زمین با کمک اشعه فرابنفش خورشید و همچنین در اثر رعد و برق می تواند تولید شود. استفاده از ازن ژنراتور محدود به تصفیه آب نمی شود و در بخش های دیگری مانند پزشکی و تصفیه هوا نیز کاربرد دارد.

استفاده از کلر در تصفیه آب همچنان جزو روش های مورد استفاده در تصفیه خانه های آب و فاضلاب و استخرها می باشد. برای تزریق کلر باید دقت بالایی داشت زیرا استفاده کم از کلر تاثیر چندانی در از بین بردن میکروارگانیسم ها نخواهد داشت و از سوی دیگر استفاده بیش از حد از آن می تواند سلامتی افراد را به خطر اندازد. برای تزریق کلر معمولا از دستگاه کلرزن استفاده می نمایند. این دستگاه ها با نام های کلریناتور و پکیج تزریق کلر نیز شناخته می شوند و از دقت بالایی در تزریق کلر برخوردارند. در ادامه به بررسی دستگاه های ازن ژنراتور و کلرزن خواهیم پرداخت.

ازن ژنراتور

گاز ازن برای اولین بار در سال 1840 توسط اچونبین از طریق الکترولیز اسید سولفوریک کشف گردید و در سال 1866 توسط مارتینس برای گندزدایی آب مورد استفاده قرار گرفت. ازن گازی بسیار ناپایدار است که به سرعت با آلودگی ها و میکروارگانیسم ها واکنش می دهد و در از بین بردن انواع باکتری ها و میکروب ها بسیار موثر است. دستگاه ازن ژنراتور یا ازن ساز با تولید ازن به صورت مصنوعی با استفاده از روش های مختلف می تواند برای از بین بردن انواع باکتری ها و ویروس ها و همچنین برطرف نمودن انواع بوهای نامطبوع مورد استفاده قرار گیرد.

 

دو روش عمده در تولید ازن توسط دستگاه های ازن ساز، روش تخلیه الکتریکی و استفاده از اشعه فرابنفش می باشد که همان روش های تولید ازن در طبیعت می باشند. روش تخلیه الکتریکی قویترین روش جهت تولید گاز ازن به شمار می رود که در آن با ایجاد قوس الکتریکی بین دو الکترود غیرهمنام باعث مولکول های اکسیژن و تشکیل مولکول ازن می شود. در روش تولید ازن با استفاده از اشعه فرابنفش از یک لامپ اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود که در اثر برخورد پرتوهای فرابنفش با مولکول های اکسیژن پیوندهای موجود بین این مولکول ها شکسته شده و سبب تشکیل مولکول ازن می شود. توجه داشته باشید که دما و رطوبت در راندمان تولید ازن با استفاده از این دستگاه ها تاثیر بسزایی دارد و به همین دلیل هنگامی که از هوا برای تولید ازن استفاده می شود معمولا از رطوبت گیر نیز استفاده می نمایند تا غلظت ازن تولیدی بیشتر باشد.

برای افزایش راندمان دستگاه های ازن ژنراتور بهتر است از اکسیژن خالص برای تولید ازن استفاده شود. برای این منظور می توان از کپسول های اکسیژن و همچنین دستگاه اکسیژن ساز استفاده نمود. کپسول های اکسیژن مشکلات حمل و نقل و خطرات ناشی از انفجار دارند اما دستگاه اکسیژن ساز این مشکلات را نداشته و می تواند به طور مداوم اکسیژن مورد نیاز برای تولید گاز ازن را تامین نماید. از آنجاییکه امکان ذخیره سازی گازن ازن مقدور نیست لذا گاز ازن باید بلافاصله پس از تولید مصرف شود و به همین دلیل دستگاه های ازن ساز را به گونه ای می سازند که امکان حمل و نقل آسان آن ها وجود داشته باشد.

دستگاه های ازن ساز علاوه بر تصفیه آب و هوا در بخش پزشکی نیز کاربرد دارد. ازن تراپی یا ازن درمانی از شیوه های نوین درمانی است که با کمک گاز ازن صورت می گیرد. از مزایای ازن تراپی می توان به بازسازی بافت ها، حمایت از سیستم ایمنی بدن، ضدعفونت، ضدالتهاب و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

2

مزایای استفاده از ازن ژنراتور

  • قدرت گندزدایی و ضدعفونی بالا
  • آسان بودن نصب و استفاده از دستگاه
  • سرعت بالا در ضدعفونی نسبت به سایر گندزداها
  • عدم نیاز به مواد اولیه
  • سازگار با محیط زیست
  • عدم تولید محصولات جانبی

قیمت ازن ژنراتور

قیمت دستگاه های ازن ژنراتور از عوامل مختلفی تاثیر می پذیرد اما به طور کلی دستگاه هایی که با روش اشعه فرابنفش ازن تولید می کنند نسبت به دستگاه هایی که از روش تخلیه الکتریکی استفاده می کنند ارزان تر هستند. از جمله عواملی که در قیمت دستگاه های ازن ساز موثرند می توان به مواردی مانند اندازه و نوع دستگاه، روش تولید ازن، شرکت سازنده، جنس بدنه، نوع کاربری، نوع کمپرسور یا هواساز و موارد دیگر اشاره کرد.

کلرزن

استفاده از کلر برای تصفیه آب سابقه ای طولانی دارد و به دلیل در دسترس بودن و ارزانی آن از کاربرد گسترده ای در تصفیه آب برخوردار است. تزریق کلر در آب باید به دقت انجام شود که این کار از عهده دستگاه کلرزن برمی آید. دستگاه های کلرزن دارای انواع مختلفی می باشد که برای اشکال مختلف کلر به کار می روند. یکی از کاربردهای گسترده کلریناتور، استفاده از آن در استخرهای شنا می باشد. کلرزن های استخر خود شامل انواع مختلفی می باشند که در ادامه توضیح می دهیم.

3

انواع کلرزن استخر

کلرزن شناور

این دستگاه ها ساده ترین نوع دستگاه های کلرزن به شمار می روند که از یک مخزن پلاستیکی تشکیل یافته اند. عملکرد این دستگاه ها بدین صورت است که با قرار دادن قرص کلر در داخل آن و رهاسازی سازی آن در داخل استخر فرآیند کلرزنی را انجام می دهند.

کلرزن خطی

این نوع کلرزن جزو پرکاربردترین ها به شمار می رود. کلرزن خطی در در مسیر لوله کشی آب استخر قرار می گیرد و آب پس از فیلتر شدن، از کلرزن خطی که شامل قرص کلر می باشد عبور می نماید و فرآیند کلرزنی تکمیل می گردد.

کلرزن نمکی

این دستگاه از یک منبع تغذیه و سل تشکیل می‌شود و درون آب به اندازه مساحت استخر، نمک حل می‌شود. آب از طریق لوله وارد سل شده و در آنجا با استفاده از منبع برق به هیدروژن و هیپوکلریک اسید تجزیه می‌شود که این اسید جایگزین کلر و در نتیجه تمیز شدن آب می‌شود.

عوامل تاثیرگذار در گندزدایی با کلر

  • غلظت کلر: با بالا رفتن میزان غلظت کلر توان گندزدایی آن افزایش می یابد.
  • زمان تماس کلر با آب: با افزایش زمان تماس کلر با آب، تاثیر گندزدایی کلر بیشتر می گردد، لذا به غلظت کلر کمتری نیاز می باشد.
  • pH آب: با افزایش pH آب تاثیر گندزدایی کمتر می گردد، لذا به غلظت کلر بیشتری نیاز می باشد.
  • دمای آب: با افزایش دمای آب، تاثیر گندزدایی کلر بیشتر می گردد، لذا به غلظت کلر کمتری نیاز است.

قیمت کلرزن

به طور کلی قیمت دستگاه های کلرزن به نوع دستگاه و کیفیت ساخت قطعات بستگی دارد اما موارد دیگری نیز در قیمت این دستگاه ها تاثیر دارند که در ادامه ذکر می کنیم:

  • توان تزریق کلر در هر دقیقه
  • جنس سازه استفاده شده برای پیاده کردن دستگاه
  • حجم کلر مایع مورد نیاز و میزان مصرف آن
  • ظرفیت و حجم مخزنی که برای همزدن کلر استفاده می‌شود
  • میزان فشار موجود در خط تزریق کلر

شرکت مهاب با سابقه فعالیت چندین دهه در زمینه تصفیه آب و فاضلاب همواره در تلاش است تا دستگاه های باکیفیت بالا تولید نماید. جهت خرید انواع دستگاه های ازن ژنراتور و کلرزن می توانید از وب سایت شرکت مهاب بازدید نمایید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.