کد خبر : 25446 / /
/

شیرآلات چدنی از پرکاربردترین وسایلی هستند که در صنایع مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. از این شیرآلات می‌توان در صنایع پالایشگاهی و سیستم‌های انتقال آب استفاده کرد. تنوع مدل‌های این نوع شیرآلات بسیار زیاد است و باتوجه‌به کاربردی که از آن‌ها انتظار دارید باید نوع مناسب آن را انتخاب کنید به دلیل استفاده از این محصولات در نقاط حساس و راهبردی مانند پالایشگاه توجه به کیفیت و کارایی این شیرآلات از اهمیت فراوانی برخوردار است. اما راز انتخاب شیرآلات چدنی مرغوب در چیست؟ یک شیر چدنی مناسب را چگونه باید انتخاب کرد؟

با ما همراه باشید تا جواب سؤالات خود را بگیرد.

ویژگی‌های شیرآلات چدنی چیست؟

شیرآلات چدنی از آلیاژ چدن ساخته شده‌اند. این شیرآلات جهت تنظیم قطع و وصل جریان لوله در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیرآلات را می‌توان در خطوط انتقال آب، صنعت پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و صنایع غذایی و دارویی مشاهده کرد.

چدن که به آهن خاکستری نیز معروف است از آهن، کربن و سیلیسیم ساخته شده است. چدن در برابر دماهای بالا قدرت تحمل بسیار زیادی دارد. همچنین این آلیاژ از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و شیرآلات چدنی حتی پس از گذر از ارتعاشات شدید، معمولاً از بین نمی‌رود.

دلایل استفاده از شیرآلات چدنی

شیرآلات صنعتی باتوجه‌به کاربردی که دارند از مواد مختلفی مانند آهن، چدن، فولاد و فولاد ضدزنگ تشکیل شده‌اند. شیرآلات را معمولاً از یک جنس تولید می‌کنند و هرکدام آز آنها معایب و مزایای خاص خودشان را دارند. شیرآلات چدنی دارای امتیازهای زیادی هستند که شاهد به‌ کارگیری  این وسیله در صنایع مختلف هستیم. در ادامه بخشی از مهم‌ترین این مزایا را ذکر می‌کنیم.

نصب آسان

از آنجایی که اتصالات شیرآلات چدنی توسط فلنج انجام می‌شود و برای اتصال آن‌ها نباید از جوشکاری استفاده کرد؛ بنابراین نصب و بهره‌برداری از آن‌ها ساده است.

طول عمر

شیرآلات چدنی از مواد مختلفی مانند آهن، کربن و سیلیسیم ساخته شده‌اند که همین امر این محصول صنعتی را در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم می‌کند. این شیرها در برابر ضربه، اکسیدشدن و شرایط سخت مکانیکی نیز مقاوم هستند که این امر باعث کاربرد بالای آن‌ها در تأسیسات پالایشگاهی شده است.

دارای کمترین میزان سر و صدا

این شیرآلات به دلیل آنکه صدای کمی دارند، می‌توان از آن در تأسیسات ساختمانی استفاده کرد.

قیمت پایین

شیرآلات صنعتی چدنی باتوجه‌به فرایند ساخت ساده‌تر، در مقایسه با شیرهای آهنی قیمت پایین‌تری دارند. این شیرآلات دارای کیفیت خوب به همراه قیمت مناسب هستند. همین امر باعث شده است تا تقاضا برای این نوع محصول افزایش پیدا کند.

دسته‌بندی انواع شیرآلات چدنی

از شیرآلات چدنی می‌توان برای کنترل یک جریان و یا قطع و وصل آن استفاده کرد. شیرهای چدنی بر اساس کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی از انواع پرکاربرد شیرهای چدنی در زیر آمده است.

شیرهای چدنی دروازه‌ای و پروانه‌ای در محل‌هایی که احتیاج به قطع و وصل جریان در خطوط انتقال سیال داشته باشیم استفاده می‌شوند. یعنی کاربرد اصلی آن‌ها در باز و بسته نمودن مسیرهای لوله‌کشی است.

شیر چدنی یک‌طرفه برای جلوگیری از برگشت سیال در خطوط لوله استفاده می‌شود و تنها اجازه عبور سیال در یک‌جهت را می‌دهد. از شیر فشارشکن به‌منظور محافظت و کنترل بیشینه فشار در خطوط لوله‌کشی و همچنین تجهیزات و وسایل موجود در مسیر لوله‌کشی، مانند مخازن و بویلر‌ها استفاده می‌شود تا بتوان در فشارهای بالا از ایمنی تجهیزات اطمینان حاصل کنیم.

معرفی شیر پروانه‌ای چدنی

شیر پروانه‌ای چدنی طراحی بسیار ساده و خاصی دارد. یکی از ساده‌ترین شیرهایی که کاربرد صنعتی آن در واحدهای نفت و پتروشیمی و سیستم‌های آب‌رسانی متداول است، شیر صنعتی پروانه‌ای است. شیر پروانه‌ای یک شیر چدنی دوار با حرکت چرخشی یک‌چهارم است که برای توقف، تنظیم و شروع جریان استفاده می‌شود. در این شیر با چرخش 90 درجه‌ای دسته شیر، دریچه به طور کامل با سرعت باز و بسته می‌شود.

 شیر پروانه‌ای از نوع شیرآلات چهار زمانه است که به‌صورت 90 درجه می‌چرخد و باعث می‌شود که مسیر سیال کاملاً باز و کاملاً بسته شود. دلیل نام‌گذاری این نوع شیرها شباهت ساختاری آن‌ها به حرکت پروانه است که دیسک آن همچون بال پروانه عمل کرده و باز و بسته می‌شود. شیر پروانه‌ای از نوع شیرآلات دو‌جهته بوده است. یعنی جهت خاصی برای نصب روی سیستم لوله‌کشی ندارد و از هر دو طرف آن می‌توان هنگام نصب استفاده کرد.

مشخصات فنی شیر پروانه‌ای

32

 

شیرهای پروانه‌ای در دسته شیرهای دوطرفه قرار می‌گیرند. از ویژگی‌های این شیرها می‌توان به وزن پایین، کنترل آسان و افزایش سرعت جریان سیال در زمان کوتاه اشاره کرد. شیر پروانه‌ای مانند یک شیر توپی برای بسته‌شدن سریع عمل می‌کند؛ اما برخلاف شیر توپی، این شیر به‌صورت تدریجی باز و بسته می‌شوند.

دیسک شیر پروانه‌ای در مرکز لوله نصب می‌شود. چرخاندن محرک، دیسک را عمود یا موازی جریان قرار می‌دهد. این شیرها معمولاً با گیربکس، شیرفلکه یا محرک خودکار یا ترکیبی از آنها کار می‌کنند.

انواع شیر پروانه‌ای چدنی

شیرآلات پروانه‌ای باتوجه‌به سایز و فشار سیال با حالت‌های متفاوتی باز و بسته می‌شود. در حالت کلی از چهار نوع عملگر (محرک) برای به حرکت درآوردن شیرهای پروانه‌ای استفاده می‌شود. شیرهای پروانه باتوجه‌به نوع عملگر به چهار دسته تقسیم می‌شوند که انواع مختلف این شیر شامل موارد زیر می‌شود.

  • شیر پروانه‌‌ای اهرمی
  • شیر پروانه‌ای گیربکسی
  • شیر پروانه‌ای با عملگر پنوماتیک (عملگر بادی)
  • شیر پروانه‌ای با عملگر برقی

شیر پروانه اهرمی

نوع دستی یا اهرمی شیر پروانه‌ای که به آن شیر کلاچی هم گفته می‌شود. نوع عملگر نصب شده روی این شیر از نوع اهرم دستی است که با چرخاندن اهرم می‌توان دیسک را به‌راحتی 90 درجه چرخاند و سیال را عبور دارد. برای بسته‌شدن به همین روش و در جهت عکس عمل شود. یکی از بهترین شیرهای پروانه ای متعلق به شرکت میراب است. شیر پروانه‌ای اهرمی میراب که جنس بدنه آن از آلیاژهای مختلفی شامل چدن، فولاد و استیل است و با توجه به نیاز کاربر قابل سفارشی‌سازی است.

شیر پروانه‌ای گیربکسی

 

33

پرمصرف‌ترین عملگر که روی شیرهای پروانه‌ای از سایز 8  اینچ به بالا نصب می‌شود، عملگر گیربکسی است. شیر پروانه‌ای گیربکسی با یک عدد پیچ مارپیچ و یک عدد شفت، انتقال نیرو را به دیسک انجام می‌دهد و چرخش به‌راحتی صورت می‌گیرد. اگر دنبال شیر پروانه گیربکسی با کیفیت هستید، شیر پروانه‌ای گیربکسی میراب یکی از باکیفیت ترین شیرآلات گیربکسی در بازار است که در آلیاژهای مختلف چدنی، فولادی و استیل تولید می‌شود.

خرید مطمئن شیرآلات چدنی

تقریباً می‌توان گفت که در تمام صنایع از شیرآلات چدنی استفاده می‌شود. این شیرآلات به علت کیفیت بالا، قیمت پایین، دوام و استحکام بالا، نصب آسان و سبک بودن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. شیرهای پروانه‌ای جز پرکاربردترین شیرآلات چدنی هستند که برای قطع و وصل جریان مورداستفاده قرار می‌گیرند. از شیر پروانه‌ای اهرمی و گیربکسی در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برای خرید شیر‌های اهرمی و گیربکسی ابتدا باید به این موضوع توجه کنید که قصد دارید از این شیرها در چه مکانی و صنایعی استفاده کنید.سپس شیرآلات چدنی موردنظر را از مراکز معتبر انتخاب کنید.

نتیجه نهایی، راهی آسان برای دسترسی به قیمت شیرآلات چدنی

قیمت شیرآلات چدنی با توجه به اهمیت آن‌ها برای استفاده در بسیاری از صنایع استفاده فراوانی دارد. برای رفع دغدغه خرید چنین محصولی با کیفیت مناسب، با مراجعه به سایت همساز 724 می‌توانید قیمتی مناسب و به‌روز به دست آورید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.