کد خبر : 25453 / /
/

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: از بیماری خودش مطلع بود و می خواست به نفع پسرش کنار برود و غرب نیز برای حفظ رژیم پهلوی همه کار کرد.


سومین برنامه جام انقلاب امروز دوشنبه سوم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده، احسان رستگار، امین صبحی و محمدحسین علی‌اکبری به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. از موضوعات این برنامه پاسخ به تحریفاتی بود که مخالفان و معاندین نظام درباره شگل گیری رژیم پهلوی مطرح می کنند. عباس سلیمی نمین در همین رابطه میهمان تلفنی برنامه بود و به این شبهات و تحریفات پاسخ داد. او گفت: سلسله های قبلی از پهلوی هر کدام با اراده بخشی از مردم روی کار آمدند مثلا قاجار با اراده بخشی از مردم شکل گرفت، انگلیس خیلی تلاش کرد تا قاجار را در ایران مضمحل کند اما نتوانست. برعکس شکل گیری سلطنت پهلوی با اراده بیگانه اتفاق افتاد. سلطنت طلب ها این ادعا را دارند که رفتن رضاشاه از کشور نیز با زور خارجی بود در حالیکه این ادعا درست نیست چون خود رضاشاه با تمایل شخصی و همچنین اراده انگلیس قدرت را تحویل داد و از ایران خارج شد.وی افزود: اگر پادشاهی با اراده ملی روی کار بیاید قطعا حاکمیتش با اراده بیگانه سرنگون نمی شود. درباره محمدرضا شاه پهلوی هم این ادعا وجود دارد که او به دلیل تصمیم درباره قیمت نفت با اراده بیگانه سرنگون شد. یعنی بیگانه می خواست او را ببرد و برد. در واقع خود کسانی که این ادعا را مطرح می کنند، به این واقعیت اذعان دارند که محمدرضا شاه را بیگانه آورد و بیگانه هم او را برد چون وقتی قدرتی براساس اراده ملی شکل بگیرد، با اراده بیگانه تضعیف نمی شود.مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران درباره شبهه خیانت انگلیس و آمریکا به رژیم پهلوی بیان کرد: آنها نه تنها خیانت نکردند بلکه تمام تلاش خود را برای حفظ سلطنت محمدرضا شاه به کار گرفتند اما این محمدرضا شاه بود که از ترس قیام ملت برای فرار از ایران دقیقه شماری می کرد.وی افزود: آمریکایی ها هایزر را به تهران فرستادند و او به شاه گفت «بهتر است از کشور خارج نشود و به جای آن در شهری مثل بندرعباس اقامت کند تا فشای کشور آرام شود»، دلیل این توصیه هم این بود که فرماندهان ارتش از شاه حرف شنوی داشتند و بدون حضور شاه در کشور آنها نمی توانستند به جمع بندی برسند اما شاه قبول نکرد. او از بیماری خودش مطلع بود و می خواست به نفع پسرش کنار برود و غرب نیز برای حفظ رژیم پهلوی همه کار کرد.وی ادامه داد: زمانی که امام در فرانسه بود، غربی ها در قالب یک گفتگوی رسانه ای امام را تهدید به ترور و کودتا می کنند، به این صورت که خبرنگار از امام می پرسد «احتمال ترور و کودتا است، با این وجود نظر شما چیست؟»، منظور از کودتا هم این بود که میلیون ها نفر احتمالا در مسیر پیروزی انقلاب کشته خواهند شد. در واقع غربی ها تلاش کردند تا تحت تأثیر این تهدیدها امام به ابقای سلطنت پهلوی رضایت دهد اما امام با این وجود به حرکت خود در مسیر پیروزی انقلاب ادامه داد.سلیمی نمین گفت: حتی کودتای نظامی نیز به در روز 21 بهمن به اجرا درآمد وقتی ارتش ساعات حکومت نظامی را افزایش داد اما در مقابل امام در پیامی از مردم خواست حکومت نظامی را بشکنند و به خیابان بیایند. این طور شد که کودتا شکست خورد و انقلاب پیروز شد.این تحلیلگر مسائل تاریخی با اشاره نوع شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران با اراده ملی پیروز شد، به همین دلیل طی 44 سال گذشته با وجود تحریم ها و فشارهای بیگانه همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه می دهد.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.