کد خبر : 25462 / /
/

برنامه جام انقلاب امروز به نقد و بررسی برخی شبهات سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مربوط به رژیم پهلوی پرداخت.


چهارمین برنامه جام انقلاب امروز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سید مجتبی جلال‌زاده، احسان رستگار، امین صبحی و محمدحسین علی‌اکبری به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. موضوع نخست این برنامه پاسخ به شبهاتی بود که مخالفان و معاندین نظام درباره میزان علقه نسل دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها به نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح می کنند.در همین رابطه مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی روی خط برنامه آمد و درباره چرایی تمرکز دشمن بر روی نسل دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها به نکاتی اشاره و در ادامه راهکار مقابله با این رویکرد دشمن را تشریح کرد. براساس دیدگاه فضائلی، باید به نسل جوان میدان داد چراکه هرگاه از ظرفیت های این نسل استفاده شد، افتخارات بزرگی برای کشور و انقلاب رقم خورد.همچنین ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در همین رابطه میهمان تلفنی برنامه بود و علت اصلی گره های ذهنی نسل جوان را ضعف مسئولان در حوزه جهاد تبیین برشمرد. به گفته او امروز باید براساس واقعیت ها با نسل جوان سخن گفت، خلاءها و ضعف ها را پذیرفت و همچنین دستاوردهای انقلاب را در طول 44 سال اخیر برای آنها تشریح کرد.
بررسی اسناد غارتگری‌های رژیم پهلویموضوع بعدی برنامه پاسخ به تحریفاتی بود که پهلوی‌ها درباره میزان خروج اموال از ایران مطرح می کنند. مسعود رضایی درباره این موضوع روی خط برنامه جام انقلاب آمد و با ارائه اسناد تاریخی نشان داد چه طور رضاخان از یک فرد معمولی در سایه تصاحب مرغوب ترین زمین های ایران تبدیل به بزرگترین زمین دار روی کره خاکی شد.در همین رابطه نیز موسی حقانی به ریخت و پاش های پهلوی ها از جیب ملت، دست اندازی های رژیم پهلوی به بیت المال، منابع طبیعی و میراث فرهنگی ایران اشاره کرد و گفت «پهلوی با بازکردن پای غربی ها به کشور آنها را وارد بهشتی از آثار باستانی کرد.
لطمات جبران‌ناپذیر مدل پهلوی برای توسعه کشور در بخش دیگری از برنامه درباره تحریفات اوضاع اقتصادی ایران در زمان رژیم پهلوی بحث و بررسی انجام شد. پهلوی مدعی آن است که کشور رو به توسعه بود اما انقلاب جلوی آن راگرفت. طبق گزارشی که محمدحسین علی‌اکبری دبیر اقتصادی برنامه جام انقلاب ارائه کرد، رژیم پهلوی فرصت زیادی برای توسعه کشور داشت اما مدل اشتباهی را برای این هدف انتخاب کرد. به عنوان نمونه براساس آن مدل عملا کشاورزی کشور از بین رفت و بسیاری از روستائیان مجبور به مهاجرت به شهرها شدند. نگاه به توسعه شهرنشینی از عوامل مهم و تأثیرگذاری بود که مردم ایران به سمت مصرف گرایی سوق داد با این نگاه که می توان محصولات کشاورزی را با قیمت ارزان تر از خارج وارد کرد. غلط بودن این دیدگاه با یک مثال امروزی آشکار می شود. روسیه و اوکراین بزرگترین تولیدکنندگان غلات جهان هستند اما جنگ این دو کشور ضربات بزرگی را به امنیت غذایی کشورهایی زد که از روسیه یا اوکراین غلات وارد می کردند.رژیم پهلوی در حوزه صنعتی نیز گام های توسعه را برعکس برداشت، یعنی از منتاژ شروع کرد. امروز ترکیه گرچه خودروساز نیست اما در حوزه قطعه سازی است، روندی که کره پیش گرفت و امروز خودش از صادرکنندگان خودرو محسوب می شود.

عارضه نُنُر پروری فرهنگیدر بخش پایانی نیز احسان رستگار دبیر فرهنگی برنامه به جوانب عارضه نُنُر پروری فرهنگی پرداخت. به گفته او تکنسین‌های پولدار فرهنگی به دلیل داشتن امکان ساخت آثار گرانقیمت در حوزه فیلم سازی اشتباهاتی می کنند که دود این اشتباهات به چشم کشور و مردم می رود. آنها فکر می کنند با دادن دستمزد به برخی بازیگران می توانند این افراد را حفظ کنند اما واقعیت آن است که هرچقدر هم پول به عنوان دستمزد پرداخت شود، قطعا دشمن با پرداخت پول بیشتر می تواند افراد یادشده را در مسیر اهداف خود به خدمت بگیرد. ضمن آنکه این رویکرد نوعی باج دادن محسوب می شود چرا که هر میزان پول نیز پرداخت شود، آن فرد طلبکارتر می شود و این طلبکاری حد یقف هم ندارد. سئوال اینجاست که چند حمید فرخ نژاد دیگر باید ظهور و بروز کنند تا تهیه کنندگان متوجه این رویکرد اشتباه شوند.
راه‌های ارتباطی با برنامه جام انقلاب به شرح زیر هستند: رادیو انقلاب موج اف ام ردیف 99.5 دهم مگاهرتزسامانه پیامکی 30000955سایت رادیو انقلاب: Radioenghelab.irفضای مجازی: پیامرسان های ایرانی بله و سروش @enghelabradioتلفن ارتباط با مخاطبین 02122044185

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.