کد خبر : 25468 / /
/

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما همین نگاه به آمارهای مقایسه ای نشان می دهد که چطور کشاورزی سنتی دوره رژیم پهلوی ظرف 44 سال بعد از پیروزی به سمت صنعتی شدن پیش رفت.

 

پنجمین برنامه جام انقلاب امروز چهار‌شنبه پنجم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سید مجتبی جلال‌زاده، احسان رستگار و امین صبحی به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. از موضوعات مورد بررسی در این برنامه تحریفات اوضاع اقتصادی ایران در زمان رژیم پهلوی بود. پهلوی مدعی آن است که کشور روند توسعه را طی می کرد اما انقلاب جلوی آن را گرفت، حال آنکه رژیم پهلوی فرصت زیادی برای توسعه کشور داشت اما مدل اشتباهی را برای این هدف انتخاب کرد که منجر به ضربه های جبران ناپذیری به اقتصاد کشاورزی شد.

در همین رابطه علیرضا نظری میهمان تلفنی برنامه بود و گفت: در سال 57 جمعیت کشور حدود 36 میلیون نفر بود که 31 درصد جمعیت در شهر و 69 درصد جمعیت در روستا زندگی می کردند. با وجود غلبه جمعیت روستایی به جمعیت شهری، کل تولید کشاورزی ایران 26 میلیون تن بود که از این رقم 3.5 میلیون تن تولیدات باغبانی، 20 میلیون تن محصولات زراعی و 2.5 میلیون تن دام و طیور و 50 هزار تن تولیدات شیلات بودند.

وی افزود: طبق آمار سال 98 کل تولیدات کشور 122 میلیون تن برآورد شد که از این رقم 22 میلیون تن محصولات باغبانی، 84 میلیون تن تولیدات زراعی، 18 میلیون تن تولیدات دام و طیور و حدود یک میلیون تن شیلات بودند. این پیشرفت ها در تولید محصولات کشاورزی بعد از انقلاب در شرایطی به وجود آمده است که نسبت جمعیت شهری به جمعیت روستایی در قیاس با سال 57 تقریبا جابه جا شده است و غلبه جمعیتی امروز با شهرنشینان است. ضمن آنکه طی دهه های اخیر کشور با کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی های فزاینده مواجه بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: مرمت احیای قنوات، توسعه کشت گلخانه ای، توسعه آبیاری قطره ای، گسترش صنایع تبدیلی و استفاده از ظرفیت تشکل های تعاونی، توسعه خدمات دامپزشکی و گیاه پزشکی، راه اندازی بیمه محصولات کشاورزی و احداث سردخانه برای نگهداری محصولات از جمله پیشرفت هایی است که بعد از انقلاب در حوزه اقتصاد کشاورزی شاهدش بودیم. البته تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما همین مصادیق نشان می دهد که چطور کشاورزی سنتی دوره رژیم پهلوی ظرف 44 سال بعد از پیروزی به سمت صنعتی شدن پیش رفت.

 

راه‌های ارتباطی با برنامه جام انقلاب به شرح زیر هستند:

 رادیو انقلاب موج اف ام ردیف 99.5 دهم مگاهرتز

سامانه پیامکی 30000955

سایت رادیو انقلاب: Radioenghelab.ir

فضای مجازی: پیامرسان های ایرانی بله و سروش  @enghelabradio

تلفن ارتباط با مخاطبین 02122044185

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.