کد خبر : 25551 / /
/

قطعا یکی از مهم‌ترین نگرانی های مادران باردار، حفظ سلامت جنین می‌باشد. از این رو مادران باردار در طول دوران بارداری خود، مدام تست سلامت جنین و تست سلامت مادر انجام می‌دهند. زیرا سلامت جنین در دوران بارداری ارتباط مستقیم با وضعیت سلامت مادر دارد. متخصص زنان عموما این تست ها را برای بررسی سلامت جنین، بررسی سلامت مادر و بررسی شرایط کلی انجام می‌دهد. تست سلامت جنین به بخش های مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به طور کلی آن ها را معرفی خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

تست سلامت جنین در بارداری

متخصصان زنان و زایمان، دو تست NST و Biophysical Profile Score (BPS) را به عنوان تست سلامت جنین می‌دانند. در تست NST به کمک یک دستگاه که شبیه دستگاه ثبت نوار قلب است، ضربان قلب جنین بررسی می‌شود. درصورتی‌که نتایج این تست نرمال نباشند، تست BPS انجام می‌شود. در تست سلامت جنین BPS  که توسط پزشک و با دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود، سلامت جنین، حرکات جنین، عضلات جنین، تنفس جنین و مایع آمنیوتیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اصفهانی‌ها، می‌توانید با ثبت نوبت از متخصص زنان اصفهان، دوران بارداری سلامتی را بگذرانید و تست‌های غربالگری را انجام دهید.

10

تست‌های دیگری نیز ممکن است برای سلامتی جنین مورد نیاز باشند که در ادامه معرفی خواهیم نمود.

آزمایش های غربالگری ژنتیکی

آزمایش های غربالگری ژنتیکی یکی از آزمایش های مهم پیش از زایمان است که ممکن است متخصص زنان برای مادران باردار تجویز کند. از آنجایی که مشکلات بارداری در مادران بالای 35 سال بیشتر از مادران کم سن و سال تر است، اغلب دکتر زنان، مادران بالای 35 سال را به سمت  انجام آزمایش های غربالگری ژنتیکی هدایت می‌کند. (البته مادران زیر 35 سال نیز ملزم به انجام این تست ها هستند.) آزمایش های غربالگری ژنتیکی روی خون مادران باردار و یافته های حاصل از معاینات سونوگرافی انجام می‌گیرد و جنین را از لحاظ آنیوپلوئید بودن، نقص مغز و ستون فقرات معروف به نقص لوله عصبی (NTD) و برخی نقایص شکمی ، قلبی و عارضه های صورت غربال می‌کند. آزمایشات غربالگری شانس یا احتمال این که جنین یکی از چند بیماری مشخص را داشته باشد را نشان می دهد. در حقیقت این آزمایش ها به طور یقین نمی‌توانند وجود یا عدم وجود عارضه را در نوزاد مشخص نماید، بلکه فقط احتمال خطر را پیش بینی می‌کنند. 

11

این آزمایش ها، درواقع نوعی تست سلامت جنین هستند که پزشک به کمک آن ها می‌تواند: از سلامت جنین اطمینان حاصل کند و در صورت وجود مشکل ژنتیکی، والدین را در جریان قرار دهد و اقدامات لازم را انجام دهد.

نمونه هایی از اختلالات ژنتیکی که به کمک آزمایش های غربالگری ژنتیکی، قبل از تولد تشخیص داده می‌شوند عبارتند از:

  • فیبروز سیستیک
  • دیستروفی عضلانی دوشن
  • بیماری سلول داسیشکل
  • بیماری کلیه پلیکیستیک
  • تالاسمی
  • هموفیلی A
  • بیماری تای ساکس

اگر برای انجام غربالگری خود به دنبال بهترین متخصص زنان و زایمان هستید، سایت دکترتو می‌تواند به شما در انتخاب پزشک کمک کند. در این سایت می‌توانید نوبت خود را برای مشاوره حضوری فوق تخصص زنان مشهد و یا در 32 استان دیگر رزرو کنید و یا مشاوره آنلاین پزشکی انجام دهید.

سونوگرافی در بارداری

دکتر زنان از تمامی مادران باردار می‌خواهد که در طول بارداری خود، یک یا چند سونوگرافی انجام دهند. در این سونوگرافی ها متخصص زنان به کمک امواج صوتی فراکانس بالای دستگاه سونوگرافی، یک تصویر از کودک دریافت می‌کند. عموما پزشکان از دستگاه سونوگرافی برای موارد زیر استفاده می کنند:

  • تشخیص و تایید بارداری
  • تشخیص جنسیت جنین
  • تشخیص سلامت  ضربان قلب جنین
  • تعیین تعداد جنین ها (یک قلو یا چند قلو بودن)
  • تعیین جنسیت کودک
  • تخمین زمان تولد کودک
  • مشاهده و بررسی چگونگی رشد جنین

تست های غربالگری سه ماه اول بارداری

تست های غربالگری سه ماه اول بارداری بین هفته های یازدهم تا چهاردهم انجام می‌شود. این تست سلامت جنین که به آن غربالگری سه ماه اول بارداری نیز گفته می‌شود، شامل دریافت آزمایش خون از مادران باردار و معاینه سونوگرافی می‌باشد. در این معاینات پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند. پزشکان با توجه به آزمایش خون و سونوگرافی، به بررسی موارد زیر می‌پردازند:

آزمایش خون

در آزمایش خونی که در غربالگری سه ماهه اول انجام می‌شود، سطح غلظت دو ماده پروتئین A  PAPP-A پلاسمای خون و هورمون گنادوتروپین جفتی انسان hCG اندازه گیری می‌شود.

سونوگرافی

همانطور که گفته شد، سونوگرافی یک تست سلامت جنین است که کاربرد و اهمیت بالایی دارد. در معاینه سونوگرافی سه ماهه اول که به آن غربالگری شفافیت پشت گردن نیز گفته می شود، میزان ضخامت یک فضای واقع در پشت گردن جنین اندازه گیری می‌شود. چنانچه این ضخامت غیرعادی باشد، احتمال افزایش خطر ابتلای جنین به سندرم داون (تریزومی 21) یا نوع دیگری از آنیوپلوئیدی بیشتر می‌شود. البته ناگفته نماند که سونوگرافی سه ماهه اول بارداری، نقایص فیزیکی دیگر مانند: مشکلات قلبی، دیواره شکم و اسکلت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

با توجه به نتیجه حاصل شده از غربالگری سه ماهه اول، خانم های باردار به سه دسته خطر بالا، خطر متوسط و خطر پایین تقسیم می‌شوند. آن دسته بانوانی که در دسته‌ی خطر پایین قرار دارند، دیگر احتیاجی به انجام تست غربالگری سه ماهه دوم ندارند. اما مادرانی که در دسته خطر متوسط یا خطر بالا قراردارند، به صلاحدید پزشک، حتما باید تست های غربالگری سه ماه دوم بارداری را انجام دهند. البته اگر میزان خطر بسیار بالا باشد و دکتر زنان تشخیص دهد، باید تست های تشخیصی دیگری مانند: CVS (نمونه برداری از جفت) و یا آمنیوسنتز را انجام دهند.

تست های غربالگری سه ماه دوم بارداری

این تست غربالگری بین هفته های ۱۴ تا ۲۲ حاملگی قابل انجام است. اما بهترین زمان برای دریافت نتیجه ی مطلوب ۱۵ هفته و ۲ روز تا ۱۷ هفتگی می‌باشد. تست غربالگری سه ماه دوم بارداری، به منظور ارزیابی میزان خطر ابتلا به سندرم داون، ترایزومی ۱۸ و ناهنجاری های لوله جنینی از جمله انسفالوپاتی استفاده می‌شود. در این آزمایش سه شاخص بیوشیمیایی  AFP و UE3 و βHCG مورد بررسی قرار می‌گیرند. متخصصان نتایج بدست آمده را به کمک نرم افزارهای تخصصی آنالیز کرده و میزان خطر را مشخص می‌کنند.

در صورتی که نتایج بدست آمده از این تست سلامت جنین، خطر پایین را نشان دهد، احتمال وقوع ناهنجاری های ذهنی و جسمی کم می باشد و نیازی به انجام ادامه تست ها نمی باشد. اما اگر نتیجه حاصل از این غربالگری نیز خطربالا را نشان دهد، متخصص زنان آزمایش های تکمیلی دیگری را مانند: آمنیوسنتز ،AFP ،βHCG ،UE3و یا  Inhibin A برای مادران تجویز می‌کنند. در نهایت دکتر زنان با توجه به این غربالگری ها، تشخیص خود را می‌دهد.

نتیجه گیری

همه‌ی ما می‌دانیم که سلامت مادر و فرزند در دوران بارداری، اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مقاله به معرفی چند تست سلامت جنین پرداختیم.  همچنین با توجه به مطالب ذکر شده، با اهمیت این تست ها بیشتر آشنا شدیم. از این رو امیدواریم که مادران عزیز هرگز به انجام این تست ها و غربالگری ها بی‌توجهی نکنند و برای به دنیا آوردن فرزندی سالم، در موعد مقرر آزمایش های لازم را انجام دهند.

امکان ثبت نوبت از پزشکان در دکترتو امکان پذیر است. برای نوبت حضوری و مشاوره آنلاین از بهترین دکتر زنان اهواز، شیراز، تبریز، کرمان و ... به سایت دکترتو مراجعه کنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.