کد خبر : 25609 / /
/

 

هالوکس والگوس (انحراف شست پا) یا بونیون یک برآمدگی استخوانی است که بر روی مفصل انگشت شست پا شکل می‌گیرد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که انگشت شست به انگشت کناری فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود که مفصل انگشت شست بزرگ‌تر شود و بیرون بزند. این عارضه از جمله اختلالات اسکلتی-عضلانی است که در معاینات طب کار به فراوانی مشاهده می‌شود و افراد زیادی درگیر آن هستند. هالوکس والگوس اگر درمان نشود می‌تواند موجب احساس درد و ناراحتی در پاها بویژه هنگام ایستادن و راه رفتن شود. بنابراین با انجام نرمش هالوکس والگوس که در زیر آموزش داده شده است از بروز این اختلال و یا پیشرفت آن جلوگیری کنید.

هالوکس والگوس (انحراف شست پا) چیست؟

انحراف شست پا یا شست پای کج پدیده شایعی است و در ۹۰ درصد موارد در زنان اتفاق می‌افتد. استفاده از کفش‌های پاشنه‌بلند و پنجه‌باریک و تنگ ممکن است باعث انحراف و درد شست پا یا بدتر شدن آن شوند. بونیون‌ها اغلب می‌توانند در اثر نقص ساختاری ارثی، فشار روی پا یا یک پاتولوژی مانند آرتروز رخ دهند. بونیون‌های کوچک تر که بونیونت bunionettes نامیده می‌شوند، روی مفصل انگشت کوچک پا ظاهر می‌شوند.

علل ایجاد هالوکس والگوس (انحراف در انگشت شست پا)

هالوکس والگوس (انحراف انگشت شست پا) معمولاً عارضه‌ای وراثتی در نظر گرفته می‌شود چراکه به دلیل مشکلات ساختاری در پا که عموماً ارثی‌اند، ایجاد می‌شود. برخی از عارضه‌هایی که می‌توانند به انحراف شست پا کمک کنند عبارت‌اند از صافی کف پا، انعطاف‌پذیری بیش‌ازحد رباط‌ها و ساختار غیرطبیعی استخوان‌ها. برخی از متخصصین اعتقاد دارند که استفاده از کفشی که هم‌اندازه‌ی پا نباشد، می‌تواند به منحرف شدن شست پا بیانجامد درحالی‌که برخی دیگر از افراد معتقدند که این کار تنها می‌تواند به تشدید عارضه‌ی موجود کمک کرده و نمی‌تواند آن را ایجاد کند.

هالوکس والگوس (انحراف شست پا) معمولاً باگذشت زمان بدتر می‌شود. موارد زیر می‌توانند این عارضه را تشدید کنند:

  • استفاده از کفش کوچک و تنگ که باعث به هم فشرده شدن انگشتان و تحت‌فشار قرار گرفتن شست پا می‌شود.
  • استفاده از کفش‌های دارای پاشنه‌ی بلند و یا نوک‌تیز. این مدل کفش‌ها باعث به هم فشرده شدن انگشتان پا می‌شوند.
  • ایستادن به مدت‌زمان طولانی

انجام نرمشهای هالوکس والگوس و حرکات کششی پا می تواند به درمان هالوکس والگوس کمک کرده،مانع پیشرفت آن شده و کاهش درد شست پا شود همچنین باعث می‌شود فرد نیاز به جراحی پیدا نکند. بنابراین نرمش و حرکات ورزشی را هر روز، مخصوصا پس از در آوردن کفش‌هایتان، انجام دهید. ورزش‌های پا و کشش انگشت برای هالوس والگوس باعث حفظ قابلیت حرکت مفصل بین انگشت شست پا و سایر نواحی پا می‌شوند. از طرفی در انعطاف پذیری و تقویت عضلاتی که انگشت شست را کنترل می‌کنند موثر هستند. در زیر برخی از ساده‌ترین و موثرترین تمرینات اصلاحی و نرمشهای هالوکس والگوس آمده‌است.  در زیر برخی از ساده‌ترین و موثرترین تمرینات اصلاحی و نرمشهای هالوکس والگوس آمده‌است.

نرمشهای هالوکس والگوس

  • دستمال یا تکه پارچه‌ای را روی زمین قرار دهید. سپس با پای برهنه، سعی کنید به کمک انگشتان خود دستمال را از روی زمین جدا کنید. پارچه را به سمت مرکز پا بکشید و قوزک پای خود را به سمت ساق بلند کنید. حدود ۱ ثانیه در این حالت باقی بمانید. سپس پارچه را رها کنید. ۱۰ بار در ۳ ست این حرکت را تکرار کنید.

 

  • برای انجام این تمرین می‌توانید از یک تکه کش استفاده کنید. ابتدا دو سر کش را به انگشتان پا وصل کنید. سپس شروع به کشیدن انگشتان‌شست (البته نه با فشار زیاد) در جهت مخالف یکدیگر کنید. چند ثانیه در همین حالت مانده و سپس پاها را به حالت اولیه بازگردانید.

19

نرمشهای بیشتر را می توانید از لینک درمان هالوکس والگوس مشاهده کنید. همچنین برای تشخیص این عارضه می‌توانید با مراجعه به مرکز طب کار پرانا و ارزیابی اسکلتی-عضلانی وضعیت ستون فقرات خود را ارزیابی و تمرینات اختصاصی دریافت کنید. فراموش نکنید که ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی اگر به موقع درمان نشوند در طول زمان درد و ناراحتی در اندام‌های مختلف را به‌همراه دارد و حتی ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنند. بنابراین بهترین راه درمان این ناهنجاری‌ها آگاهی بموقع و پیشگیری از شدیدتر شدن آن است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.