کد خبر : 25626 / /
/

کتاب پرمعنا و جالب «انسان خداگونه» کتاب پرفروش دیگری از نویسنده معروف یووال نوح هراری است که قرار است در این مطلب خلاصه خیلی کوتاهی از آن را بخوانیم.

این کتاب درباره این است که ما چگونه گونه‌ی برتر سیاره زمین شدیم و از یک پیش بینی خیلی جالب راجع به فردای بشر هم برای شما رونمایی می‌کند! این کتاب، وضعیت انسانی همین حالای ما، مفهوم انتخاب فردی و اینکه چقدر اصرار داریم که فرد و فردیت را بپرستیم را مورد بررسی قرار میدهد. علاه بر این «انسان خداگونه»‌ به ما می‌گوید که چگونه علم و تکنولوژی آخرش انسان را مطیع الگوریتم‌های کامپیوتر می‌کنند.

کتاب انسان خداگونه از آن کتاب‌های جذاب است که نمی‌توانید نخوانید پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

درباره یووال نوح هراری  (Yuval Noah Harari) نویسنده کتاب

پروفسور یووال نوح هراری دارای مدرک دکترای تاریخ از دانشگاه آکسفورد است و در دانشگاه عبری اورشلیم با تخصص تاریخ جهان تدریس می‌کند. کتاب‌های او به ۶۵ زبان ترجمه شده و ۴۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است. کتاب‌های او شامل:

  • کتاب «انسان خردمند: تاریخ مختصر بشریت» (2014) نگاه عمیقی به گذشته دارد
  • «انسان خداگونه: تاریخ مختصر فردا» (2016) سناریوهایی برای آینده‌ای دور را در نظر می‌گیرد
  • «21 درس برای قرن بیست و یکم» (2018) رو بزرگترین سوالات حال حاضر تمرکز کرده است.
  • «انسان خردمند: تاریخ گرافیکی» (2020) اقتباسی رادیکال از کتاب «انسان خردمند» است که در یک سری رمان گرافیکی چهار قسمتی است که هراری با همکاری دیوید واندرمولن (نویسنده مشترک) و دانیل کاسانیو (تصویرگر) آن را ساخته است.
  • «ما غیرقابل توقف» (2022) اولین مجموعه کتاب هراری برای کودکان است که داستان واقعی حماسی انسان‌ها و ابرقدرت‌ها را در چهار جلد روایت می‌کند.

آنچه در کتاب انسان خداگونه می‌خوانید

19

نوآوری و پیشرفت برای بشر اصلا چیز جدیدی نیست. ما ابزار و وسیله‌های مقابله با قحطی و خشکسالی، مریضی و عوارض جنگ را ساختیم و به تمام مشکلات غلبه کردیم.

مثلاً در فرانسه بین سال‌های ۱۶۹۲ و ۱۶۹۴ قحطی باعث مرگ حدود ۲.۵ میلیون نفر شد. اما امروز  توانستیم خیلی خوب به قحطی و مریضی غلبه کنیم. در حقیقت، این روزها احتمال اینکه از چاقی بمیرید خیلی بیشتر است تا از گرسنگی. جهان آنقدر پیشرفت کرده که فاجعه‌ها کلا طور دیگری شده‌اند. مثلا بحران ویروس ابولا با اینکه یک همه‌گیری مدرن و جدی است، فقط ۱۱،۰۰۰ نفر را کشته است!

جنگ هم تقریبا همین گونه است. خیلی احتمالش بیشتر است که دیابت جان شما را بگیرید تا جنگ. خب این یعنی بشر می‌تواند هدفایش را تغییر بدهد و جور دیگری تنظیم کند. شاید بتوانیم جور دیگری روی دنیا تسلط پیدا کنیم.

همکاری، برگ برنده ماست. اما چه چیزی در وهله اول باعث میشود که ما با هم جمع شویم و همکاری کنیم؟

در نظر بگیرید که در  اواخر قرن دوازدهم، رهبرهای اروپایی در سومین جنگ صلیبی با هم متحد شدند تا اورشلیم را پس بگیرند. حتی فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها جزوشان بودند. چه چیزی توانست موجب همچین اتحادی شود؟ همه انها به یک روایت مذهبی کاتولیکی باور داشتند. در نتیجه، فکر می‌کردند که می‌توانند با تلاششان، به رستگاری ابدی برسند.

بیاید برگردیم به اصول اولیه. مذهب چیست؟ در واقع باور به یک سری کد‌های قانونی است که از اعمال و کارهای انسانی جداست.

علم نمی‌تواند جواب همه چیز را بدهد و قطعاً نمی‌تواند جوابی برای معضلات اخلاقی هم داشته باشد. فرض کنید می‌خواستید یک سد بسازید. سد می‌توانست برای هزاران نفر انرژی بسازد اما ساختنش خیلی از خونواده‌ها را هم آواره می‌کند. علم می‌تواند به شما بگوید که چطور سد را به بهترین شکل بسازید. اما نمی‌تواند جواب اخلاقیات را بدهد. همه ما هنوز هم به مذهب نیاز داریم.

از آن طرف مدرنیته یعنی ما می‌توانیم زندگی خودمان را بسازیم. ما توی عصر مدرن با رد کردن معنا به قدرت رسیدیم. در گذشته به موجودات الهی باور داشتیم و معتقد بودیم که دنیا بر پایه یک طرح جامع می‌چرخد. این طرح به زندگی معنا داده اما در عین حال قدرت ما را در عمل محدود کرده. به همین خاطر است که قبول می‌کردیم مصیبتهایی مثل قحطی به خواست خدا اتفاق افتادند. تنها کاری هم که کردیم دعا کردن بود به جای اینکه بیشتر تحقیق کنیم.

اما حالا قدرت دست ماست و می‌توانیم خط و قوانین خودمان را بنویسیم. حتی اگه بخواهیم می‌توانیم در تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنیم تا جلوی قحطی‌های آینده را بگیریم.

20

ما در آن واحد می‌توانیم به هرکجای دنیا که بخواهیم، پیام بفرستیم. در گذشته، فقط خدایان همچین قدرتی داشتند.

امروزه، این تجربه انسانی است که به جهان، اهمیت می‌بخشد. به این میگویند انسان گرایی که مذهب اصلی و غالب جامعه مدرن است.

ما یاد گرفتیم لیبرالیسم یعنی اینکه تجربه انسانی و آزادی فردی را گرامی بدانیم.  لیبرالیسم بر پایه مفهوم اراده‌ست. در واقع لیبرالیسم میگوید که تصمیم هیچکس از قبل تعیین نشده و آزادانه و با اراده گرفته میشود. به همین خاطر است که تصمیم افراد، مثلا رأی دادنشان، اهمیت خیلی زیادی دارد.

الگوریتما و تکنولوژی‌های مختلف هر روز دارند جایگزین انسان می‌شوند. چون ما نیاز داریم که همه چیز سریع، به مؤثرترین شیوه و به شکل قابل اطمینانی انجام شود. اما این برای ما یک تهدید است.

تکنولوژی با گذر زمان تصمیم‌های خیلی بیشتری برایمان می‌گیرد. همین الان الگوریتم‌ها دارند نحوه اشتراک گذاری اطلاعات ما را تحت تأثیر خودشان قرار میدهند.  مثلاً محقق‌ها فهمیدند که یکی از الگوریتم‌های فیسبوک می‌تواند بر اساس ۳۰۰ تا «لایک» یک شخص، جواب‌هایش به یک سوال شخصی را حتی بهتر از همسر خود طرف پیش‌بینی کند.

هر چه الگوریتم‌ها قوی‌تر شوند، ما باید تصمیم بگیریم که با آن‌ها بجنگیم یا بگذاریم به ما مسلط شوند؟ قدرت روز افزون الگوریتم‌ها، واقعا وضعیت ما را به عنوان حاکمان سیاره زمین تهدید می‌کند.

21

می‌توانیم با تکنولوژی یکی بشویم تا پا به پایش قدم برداریم. به این میگویند «تکنولوژی و انسان گرایی». ما می‌توانیم با یکی شدن با تکنولوژی، قدرت را با الگوریتم‌ها تطبیق بدهیم.

خلاصه صوتی کتاب انسان خداگونه + 364 کتاب دیگر

این فقط بخش کوچکی از خلاصه کتاب انسان خداگونه بود. www.365book.ir بخوانید و گوش بدهید.

365 بوک چی هست؟

 365 بوک یک وبسایت است که توسط تیم نوین راه‌اندازی شده است. این وبسایت بهترین و پرفروش‌ترین کتابهای دنیا را خلاصه کرده و به صورت فایل متنی (رایگان) و صوتی (هزینه حداقلی) در اختیارتان می‌گذارد. ده‌ها کتاب مفید و کاربردی در زمینه‌ ازدواج و رابطه، توسعه فردی، اعتماد به نفس، کسب و کار، زندگینامه بزرگان و... که می‌تواند به رشد فردی و کاری شما کمک کند. اگر کتابخوان هستید و دنبال کتابهای مفید می‌گردید، حتماً به این سایت سر بزنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.