کد خبر : 25709 / /
/

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که چراغ‌ها و لامپ‌ها، زندگی‌های‌مان را زیبا‌تر کرده‌اند؟ اگر آن‌ها نبودند چگونه می‌خواستیم زندگی کنیم؟ نور و روشنایی هم این روز‌ها از واجبات زندگی انسان‌ها است. فرض کنید چیزی نداشتید که با آن بتوانید روشنایی خانه خود را فراهم کنید؛ زندگی‌تان چگونه می‌شد؟ این در حالی است که برخی وسایل دارای تجهیزات ریزی هستند که حتی فکر نمی‌کنید تا این حد کاربردی باشند. به عنوان مثال، یک چراغ دفنی یا ترانس پنل را مورد بررسی قرار دهید. تنها هنگامی که زمان تعویض یا تعمیر پرژکتور می­رسد، به وجود قطعات حساس در آنها پی می­بریم.

 

قطعات به کار رفته در سیستم های روشنایی

هر یک از این لوازم، از تعداد زیادی قطعات ضروری تشکیل شده اند. به عنوان مثال، پرژکتورها، دارای ال‌ای‌دی‌های کوچکی هستند که از جایی به نام درایور تغذیه می‌کنند. درایور با سیستمی که دارد، برق را به LED می‌رساند تا روشن شود. ال‌ای‌دی‌ها بسیار کوچک هستند. زمانی که درایور خراب شوند، تمامی چراغ­ها از کار افتاده و نمی‌توانند نور لازم را تامین کنند. با این اوصاف، بخش اصلی باید تعمیر شود.

 

 

تولید چراغ دفنی؛ معرفی ویژگی ها و کاربرد های آن

یکی از کار‌هایی که اغلب افراد برای افزایش زیبایی در بسیاری از مکان‌ها انجام می‌دهند، نور‌پردازی است. این شیوه از جلوه‌دادن، در خانه یا حتی بیرون از آن و برای مکان‌های عمومی قابل استفاده است. به احتمال زیاد، اگر به پارک یا فضای سبز محله خود رفته باشید یا اینکه از کنار یک بلوار رد شده باشید، نور‌پردازی‌هایی را تماشا کرده‌اید که بسیار چشم‌نواز بودند. این کار‌ها بیشتر برای تالار‌های عروسی انجام می‌شود تا به فیلم عروس و داماد زیبایی خاصی بیافزاید.

انجام این کار‌ها نیاز به هزینه چندان زیادی نداشته و اگر بخواهید، می‌توانید چراغ دفنی که به پرژکتور خیابانی و چراغ استخری معروف است را تهیه کرده و در فضای سبز حیاط خود یا کنار استخر آن را نصب کنید. این نوع پرژکتور‌ها اندازه متوسطی داشته و دارای LED در رنگ‌های متنوعی هستند.

رنگ برخی از آن‌ها تغییر یافته و توانایی عوض‌شدن را دارد. رنگ‌های اصلی که برای آن‌ها در‌نظر گرفته شده، سبز، قرمز و آبی است. این پرژکتور کوچک می‌تواند با این رنگ‌ها، 16 میلیون رنگ گوناگون ایجاد کند.  این لامپ‌ها که برای فضای سبز و مصارف دیگر ساخته شده‌اند، اغلب ضد‌آب هستند؛ چراکه اگر این حداقل ویژگی را نداشتند، در زمان آبیاری فضای سبز به‌راحتی می‌سوختند یا نیاز به تعمیر پرژکتور می­شد.

قیمت مناسب، ضد‌خوردگی‌بودن، حداقل افت نور و... گوشه‌ای از ویژگی‌های آن‌ها است. کارایی‌شان هم تنها به همین مکان‌ها محدود نشده و اغلب برای برجسته‌کردن برخی چیز‌ها در مکان‌های عمومی یا نشان‌دادن تبلیغات به‌صورت زیبا‌تر کارایی دارند. ترانس پنل، پشت تمامی ال‌ای‌دی‌ها قرار گرفته، برق را به 12 ولت مصرفی آن‌ها تبدیل کرده و به لامپ‌ها می‌رساند.

 

6

نگاهی به درایور LED، مهم‌ترین بخش ال ای دی ها

ترانس پنل یا همان درایور ال‌ای‌دی، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های لامپ LED است. برای اینکه طرز کار آن را متوجه شوید، باید بگوییم یکی از بخش‌های مهمی است که ولتاژ برق ورودی را درون خود حفظ کرده و برق را با توجه به میزان مورد نیاز هر لامپ، به آن می‌دهد تا روشن شود.

دیگر وظیفه آن این است که اگر گاهی ولتاژ رسیده به LED زیاد باشد، آن را کمتر کرده تا ال‌ای‌دی بتواند گرمای اضافی خود را از دست داده و به حد مطلوب برسد. برای مثال، نوعی که باید برای رساندن ولتاژ مورد نیاز به چراغ دفنی استفاده شود، ترانس 12 ولت است.

این نوع، ولتاژی که چنین پرژکتوری به آن نیاز دارد را فراهم می‌آورد. بیهوده نیست که عنوان مهم‌ترین را به این وسیله داده‌اند؛ درایور می‌تواند کارایی لامپ‌ها را افزایش داده و طول عمر آن‌ها را بیشتر کند. کیفیت محصول و افزایش عمر لامپ‌های LED را می‌توان رابطه‌ای دوسویه دانست؛ هر چقدر کیفیت ترانس بیشتر باشد، ال‌ای‌دی‌ها هم بیشتر عمر می‌کنند.

وقتی نوع با‌کیفیت را تهیه کنید، می‌بینید که چراغ‌های‌تان سو‌سو نمی‌زند. فیلتر هارمونیک، یکی از تجهیزاتی است که در اغلب این محصولات وجود دارد. اگر پرژکتور‌تان خراب شد، بهتر است برای تعمیر پرژکتور، ابتدا این قسمت را مورد بررسی قرار دهید.

7

 

گام هایی که باید برای تعمیر ترانس پنل یا همان درایور برداشت

یکی از اولین اقداماتی که باید برای تعمیر ترانس پرژکتور یا هر نوع چراغ دیگر انجام شود، دیدن ظاهر وسیله است. زمانی که بسیاری از تجهیزات خراب می‌شوند، شکل ظاهری‌شان از حالت ابتدایی تغییر کرده و آن شکل اولیه را ندارند.

فردی که به این کار تسلط کافی داشته باشد با اولین نگاه، وجود عیب در درایور را متوجه می‌شود. حتی می‌توان گفت، برخی مواقع افراد می‌توانند با توجه به شکل ظاهری تغییر‌یافته دستگاه، جایگاه دقیق عیب را مشخص کنند. اما اگر نتوانستید با این اوصاف، خرابی موجود را تشخیص دهید، باید پنل را باز کنید.

زمانی که ترانس پنل را باز کردید، باید با استفاده از وسایلی که دارید، برخی بخش‌ها را تست کنید. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که فیوز را با تست بوق مولتی‌متر، بررسی کنید. فیوز، یکی از بخش‌های داخلی است که حالت مربع یا مستطیل دارد.

هنگامی که مولتی‌متر اتصالی داد، یعنی اینکه فیوز وصل بوده و به‌درستی کار می‌کند. در تست درایور چراغ دفنی یا پرژکتور‌های دارای LED باید پس از بررسی فیوز، پل دیود را چک کنید. برای انجام این کار نباید دو‌پایه وسط و دو‌پایه‌های گوشه به هم اتصالی بدهند.

بعد از آن باید با استفاده از ترانزیستور‌سنج، ماسفت را تست کنید. بررسی خازن تغذیه‌ای سی در چهارمین مرحله و با به‌کار‌گیری خازن‌سنج و ESR متر انجام می‌شود. گام پنجم مختص به تست خازن‌های خارجی است. در قدم بعدی، باید دیود‌های خارجی را چک کرد.

پس از آن، تست آی‌سی و همچنین SMD انجام می‌شود. باید بدانید وقتی در هر مرحله با خرابی مواجه شدید، ابتدا باید آن را رفع کرده و سپس مراحل بعد را چک کنید. وقتی مجبور به تعویض یکی از قطعات شدید، بهتر است نوع اصل آن را فراهم کنید. گام نهایی، مربوط به تست و بررسی ترانس پنل است؛ پس از این کار باید درایور را ببندید.

 

 

مراحل مورد نیاز اولیه برای تعمیر پرژکتور دارای دیود های نورانی

برای اینکه بخواهید این وسیله روشنایی را به بهترین نحو ممکن تعمیر کرده و آن را به روز اول باز گردانید، باید ابتدا درایور‌دار یا بدون‌درایور‌بودن دستگاه خود را مورد بررسی قرار دهید. چنانچه پرژکتور معمولی یا پرژکتور دفنی‌تان، دارای پنلی برای انتقال و کنترل ولتاژ باشد، ابتدا باید آن را چک کنید که اگر در آن خرابی وجود نداشت ملزوم به بررسی دیگر بخش‌ها شوید. کیفیت نوعی که دارای ترانس پنل است، نسبت به مدل دیگر، بسیار بیشتر بوده و انواع مختلفی از ولت‌ها را در بر می‌گیرد.

برخی چراغ‌ها مانند چراغ دفنی، برای روشن‌شدن نیاز به 12 ولت و برخی دیگر نیاز به 36 ولت دارند؛ این اعداد نسبی بوده و لامپ‌های LED در دسته ولت‌های مختلف قرار می‌گیرند. برق 220 ولت برای دیود‌های نورانی که تنها به 12 ولت برق جهت روشن‌شدن نیاز دارند، بسیار زیاد است.

پس از اینکه این بخش را چک کردید و عیبی را مشاهده نکردید، باید با استفاده از یک  منبع تغذیه به نام DC، سالم یا خراب‌بودن LED را تست کنید. برای این کار، یک DC با میزان تغذیه‌ای حدود 30 ولت کافی است. اغلب ال‌ای‌دی‌هایی که در پرژکتور‌ها قرار می‌گیرند، برای روشن‌شدن نیاز به 30 الی 36 ولت داشته و حالت مربعی‌شکل دارند.

برای اینکه آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید، باید منبع تغذیه را به 2 سر LED وصل کنید.  اگر ال‌ای‌دی‌تان نیم‌سوز شده یا کاملا سوخته، باید آن را تعویض نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید. این کار‌ها، باید در اولین مراحل مشاهده خرابی ال‌ای‌دی موجود در پرژکتور انجام شود. تعمیر پرژکتور برای فردی که با آن آشنا است، کار بسیار ساده‌ای است.

 

 

دیود های نورانی موجود در پرژکتور

مهم‌ترین بخش یک پرژکتور ال‌ای‌دی، در‌صورت نبود ترانس پنل، پیکسل‌های آن است. پیکسل‌ها در‌واقع همان دیود‌های نوری هستند که در 2 نوع DIP و SMD مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از آن‌ها را می‌توان در رنگ‌های مختلفی تهیه کرد.

دیود‌های نورانی SMD در مقایسه با نوع دیگر کاربرد بیشتری داشته و اغلب برای لامپ‌های دفنی و پرژکتور‌ها استفاده می‌شوند. پس از تعمیر پرژکتور و تعویض پیکسل‌های آن، بهتر است این نوع را جای‌گذاری کنید. اغلب نوع DIP برای مصارفی استفاده می‌شود که نیاز به لحیم‌کاری است. این مدل، دارای پایه‌های بلندی بوده و در سمت دیگر بورد لحیم می‌شود.

8

 

0 تا 100 مراحل تعمیر ال ای دی موجود در پرژکتور

برای اینکه این کار را به‌درستی انجام دهید لازم است که با طرز کار لامپ و همچنین لحیم آشنا شوید. ال‌ای‌دی‌های موجود در پرژکتور، به‌صورتی کنار هم قرار می‌گیرند که در اصل روی یک بورد تعبیه شده باشند. شکل قرار‌گیری آن‌ها اغلب به‌صورت موازی یا سری است.

در مدل سری، اگر یک LED خراب شود، بقیه آن‌ها هم معیوب شده و در اصل لامپ روشن نمی‌شود؛ می‌توان رابطه آن‌ها با یکدیگر را مانند رابطه یک زنجیره دانست. زمانی که با چنین مشکلی مواجه شوید، باید تمامی اجزا از جمله ترانس پنل را مورد بررسی قرار داده تا در نهایت  متوجه شوید که عیب از کجا است!

چیزی که باعث به‌وجود‌آمدن چنین مشکلی می‌شود، افت ولتاژ است؛ به همین منظور، باید سوئیچینگ را مورد بررسی قرار دهید. برای تعمیر چراغ، باید برخی لوازم مانند: لحیم، هویه، انبرک، مولتی‌متر و نوار چیپ را دارا باشید. برای تعمیر یا حتی تعویض لامپ‌ها ابتدا باید آن را از برق جدا کنید تا خطر برق‌گرفتگی به صفر برسد. در ابتدا باید حباب موجود روی هر لامپ را باز کنید.

سپس نوبت بررسی خازن‌ها به وسیله مولتی‌متر است. همزمان با آن باید درایور را چک کنید تا اگر آن قسمت معیوب بود، ابتدا به تعمیر آن بپردازید. تعمیر پرژکتور در صورتی دشوار تلقی می‌شود که تعداد LED در آن زیاد باشد.

برای اینکه هر ال‌ای‌دی چک شود، نیاز به یک دیود‌سنج دارید. امکان دارد LED خراب‌شده روی لایه پرژکتور رنگ سیاهی را به‌وجود بیاورد؛ در این صورت کار‌تان بسیار راحت است. برای اینکه ال‌ای‌دی خراب را عوض کنید باید از هویه استفاده کرد، آن را حرارت داده و با استفاده از انبرک، LED را از سطح کار خارج کنید.

در چنین مواقعی باید دقت داشته باشید که به بورد آسیبی نرسانید. پس از تصحیح آن‌ها باید ترانس پنل را با وصل کردن‌شان به ال‌ای‌دی‌های سالم تست کنید.

 

 

آیا مراحل تعمیر ال ای دی موجود در پرژکتور و چراغ دفنی با لامپ معمولی فرق دارد؟

در پاسخی کوتاه می‌توان گفت بله! برای تعمیر ال‌ای‌دی موجود در چراغ دفنی نیاز است که ابتدا سر آن را باز کرده و  هر LED را تست کنیم. پس از این مرحله، نوبت به چک‌کردن درایور می‌رسد. چنانچه در هر یک از این بخش‌ها خرابی وجود داشته باشد، باید آن را باز کرده و عیب را رفع کنید.

در‌صورتی که برخی لامپ‌های معمولی چنین سیستمی ندارند. لامپ‌ها به 2 نوع دارای LED و فنر المنت تقسیم می‌شوند. زمانی که لامپ‌تان خراب شد، سوسو زد یا اینکه در کل سوخت، باید ابتدا ببینید که از نوع ال‌ای‌دی‌دار است یا خیر!

اگر لامپی که تهیه کرده‌اید دارای برد بوده و روی آن ال‌ای‌دی‌هایی قرار دارد، باید آن را همانند تعمیر پرژکتور و چراغ­های دفنی باز کرده و مراحل را از ابتدا تا انتها به ترتیب انجام دهید. این در صورتی است که اگر لامپ‌های دارای فنر المنت خراب شوند، دیگر قابل تعمیر نیستند.

چنانچه لامپ‌تان از نوع ال‌ای‌دی‌دار است، باید ابتدا حباب را باز کنید تا به LED و بورد آن دسترسی داشته باشید. در‌صورت خرابی یکی از ال‌ای‌دی‌ها، باید با لحیم‌کاری، جریان مورد نیاز برای رسیدن برق به LED کناری را فراهم آورید. در چنین صورتی از میزان ولتاژ مورد نیاز برای روشن‌شدن چراغ، کاسته می‌شود.

 

9

خرید انواع چراغ با 3 سال گارانتی از معین نور

چنانچه قصد خرید هر نوع چراغ ال‌ای‌دی و وسایل روشنایی را دارید، کافی است گروه روشنایی معین نور را انتخاب کنید. از آنجایی‌که این گروه، خود تولید‌کننده انواع LED همانند چراغ دفنی و وسایل مربوط به آن مانند ترانس پنل هستند، نرخ پایین‌تری داشته و چنین وسایلی را با قیمت مناسب‌تر به‌فروش می‌رسانند. تمامی محصولات مد‌نظر خود را می‌توانید با 3 سال گارانتی تهیه کنید. این مجموعه به مشتریان خود خدماتی مانند تعمیر پرژکتور یا هرگونه وسایل روشنایی دیگر را ارائه می‌دهد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.