کد خبر : 25771 / /
/

طلاق از نظر لغوی به معنای رهایی است. این امکان وجود دارد که زن و مرد بعد از گذشت مدتی از زندگی مشترک دچار مشکلاتی شوند که ادامه زندگی مشترک غیر ممکن گردد به همین دلیل نهاد طلاق در فقه و قانون پیش بینی شده است و ضواطی خاص برای این نهاد در نظر گرفته شده . طلاق بسته به اینکه از جانب کدام یک از طرفین درخواست شود احکام و شرایط متفاوتی دارد لکن قانون طلاق را به عنوان حق قانونی مرد شناخته است.

 

قوانین حوزه خانواده به ویژه در زمینه طلاق ظرافت های بسیار دارد و بهتر آن است که به منظور طرح دعوا یا دفاع در خصوص طلاق پیش از هر اقدامی با وکیل طلاق متخصص این حوزه مشاوره نمایید. وکیل سایت تیم حرفه ای وکلای متخصص را جهت انجام مشاوره حقوقی در زمینه طلاق به شما معرفی می کند و تا خاتمه اجرای حکم در کنار شما خواهد بود. جهت انجام مشاوره با وکیل طلاق متخصص دعاوی خانوده با وکیل سایت تماس بگیرید.

طلاق چیست؟

طلاق از ریشه طلق به معنای رهاکردن است و از منظر فقهی و قانونی ایقاعی تشریفاتی است که به اراده مرد صورت می پذیرد و یکی از روش های پایان دادن به نکاح است (البته روش هایی دیگری مانند فسخ نکاح و بذل مدت در نکاح موقت وجود دارد).دعوای طلاق یکی از مرسوم ترین دعاوی مطروحه در دادگستری است. ساده ترین نوع طلاق همان طلاق توافقی است و سخت ترین آن طلاق از جانب زوجه است. طلاق بر اساس امکان رجوع به دو نوع بائن و رجعی تقسییم می شود. طلاق بر اساس کراهتی که هر کدام از طرفین نسبت به دیگری دارد به خلع و مبارات تقسیم میشود. همچنین بر اساس اینکه کدام یک از طرفین درخواست کننده باشند به طلاق توافقی,طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد تقسیم می شود.

 

انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق

پیش تر بیان شد طلاق حق مرد است لکن زن با حصول شرایطی خق درخواست طلاق دارد لکن در این مورد احراز تحقق ظرایط با دادگاه است البه زوجین در صورت توافق می توانند نسب به ثبت طلاق توافقی اقدام نمایند. انواع طلاق حسب تقاضای هر کدام از طرفین به شرح ذیل است:

طلاق از جانب مرد

درخواست طلاق از جانب مرد بدون نیاز به حراز شرطی خاص و صرف درخواست از جانب مرد صورت می پذیرد لکن تشریفتی دارد که باید رعیات شود. برای این نوع از طلاق مرد باید از دادگاه صدور گواهی عدم امکان سازش را تقاضا نماید. جهت صدور گواهی فوق زوجین باید در جلسات مشاوره شرکت نمایند و مرد نیز باید حقوق مالی زوجه را تعیین تکلیف نماید از جمله نفقه و مهریه که مهم ترین آن ها هستند. بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش طرفین برای اجرای صیغه طلاق به دفترخانه طلاق معرفی می شوند.

23

 

طلاق از طرف زن

طلاق از جانب زن برخلاف مرد جنبه استثانیی دارد به همین دلیل نیازمند احراز شرایط لازم توسط دادگاه می باشد. زن برای آن که بتواند ارز همسر خود طلاق بگیرد دو حالت متصور اسا:

الف) زن وکیل در طلاق باشد یعنی شوهر به وی ضمن سند نکاح یا به موجب وکالت نامه جداگانه وی را وکیل در طلاق کرده باشد در این صورت اگر وکالت مطلق باشد احراز هیچ شرطی لازم نیست و زن هر زمان می تواند خود را مطلقه سازد لکن در صورتی که وکالت مقید به شرایطی مانند اعتیاد شوهر یا شروطی دیگر باشد ابتدائا حصول شرط باید از طرف دادگاه احراز شود.

ب) احراز عسر و حرز زوجه در ادامه زندگی مشترک : ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و تبصره ذیل آن به بیان معنای عسر و حرج  و برخی از مصادیق آن پرداخته است. حسب تبصره مذکور عسر و حرج عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت، همراه ساخته و تحمل آن، مشکل باشد. مصادیق عسر و حرج حصری نبوده و هر وضعیتی که ادامه زندگی مشترک را با سختی مواجه کند می تواند مشمول تعرف عسر و حرج باشد.

 

ترک زندگی خانوادگی توسط زوج

اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا مشروبات الکلی

 محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر

ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه، قابل تحمل نباشد مانند فحاشی و کتک کاری

طلاق توافقی

در این نوع از طلاق طرفین در خصوص کلیه حقوق مالی و غیر مالی خود توافق نموده و مراتب را به دادگاه اعلام می نمایند. این نوع از طلاق اسان ترین راه برای طلاق می باشد و با توجه به توافق طرفین دادگاه این توفق را محترم می شمارد.

وکیل سایت با داشتن تیم حرفه ای وکلای خانواده شما را از ابتدای طرح دعوای طلاق تا حصول نتیجه همراهی می کند و با ارائه راهکارهای قانونی شما را در حصول بهترین نتیجه یاری می دهد.

222

 

اقسام طلاق بر اساس امکان رجوع

طلاق بر اساس اینکه درخواست از جانب کدام یک از طرفین باشد را بررسی کردیم در این بخش قصد داریم تا انواع طلاق بر اساس امکان رجوع را بررسی کنیم. طلاق بر اساس امکان رجوع به دو نوع بائن و رجعی تقسیم میشود. رجوع مرد به زن در زمان عده باید صورت بگیرد و عده مدت زمان سه طهر یا سه ماه است که زن بعد از طلاق حق ازدواج مجدد ندارد.

طلاق رجعی : در این نوع اط لاق مرد می تواند در مدت عده که حدودا سه ماه است به زن رجوع نماید و طلاق را بی اثر کند و مجددا نکاح بین زن و شوهر جاری خواهد بود. اصل بر رجعی بودن طلاق است مگر در مواردی که قانون گذار طلاق را صراحتا بائن اعلام نموده. رجوع مرد به هر لفظ یا فعل صورت میپذیرد لکن باید ثبت شود.

طلاق بائن : در طلاق بائن حق رجوع وجود ندارد و پس از ثبت طلاق هیچ راه بازگشتی نیست مگر آنکه ازدواج مجدد صورت گیرد. در واقع در این نوع از طلاق زن عده ندارد. موارد طلاق بائن طبق ماده 1145 قانون مدنی بیان شده است:

طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود

طلاق زن یائسه.

سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید

طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد(طلاق خلع و مبارات می تواند تحت شرایطی رجعی شود در واقع در این دو طلاق زن مالی به شوهر می بخشد مانند تمام یا بخشی از مهر و شوهر در قبال سقوط حق رجوع شوهر بنابراین در صورتی که زن به آنچه بذل کرده رجوع نماید شوهر هم می تواند به زن رجوع کند و طلاق تبدیل به رجعی می شود)

تشریفات طلاق کدامند؟

از جمله تشریفا طلاق می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱) طلاق باید در حضور دو شاهد مرد واقع شود.

۲) لزوم اجرای صیغه طلاق

۳) لزوم ثبت طلاق در دفتر طلاق که عدم ثبت آن جرم محسوب می شود.

 طلاق به طور خلاصه راه حل قانونی برای پایان ازدواج است وانواع و اقسامی دارد که به طور مشروح بیان شد. مقررات حوزه خانواده با توجه به ضروریات جامعه به طور مداوم در حال تغییر است بنابراین توصیه می شود پیش از هر اقدام قضایی در خصوص طلاق با وکیل طلاق فعال در حوزه دعاوی خانواده مشاوره لازم صورت بگیرد. وکلای متخصص وکیل سایت با ارائه راهکار های دقیق و در صورت لزوم پذیرش وکالت پرونده شما را در مسیر حصول نتیجه یاری خواهند کرد.

 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.