کد خبر : 25836 / /
/

طبق آمار و اطلاعات درست، در یک قرن اخیر یعنی از سال 1301 تاکنون در ایران مساحت جنگل‌های ما از 20 میلیون هکتار به 12 میلیون هکتار رسیده که به‌ دنبال این خبر ناگوار، باری بر دوشمان می باشد که با انتخاب گونه درست (بومی، مقاوم و سازگار با هر منطقه) و بستر مناسب برای درختکاری در این مسیر قدم برداریم.

با توجه به اینکه درخت در اساطیر و باورهای ما، رمز باروری، نسل و نسب، زندگی و بالندگی است و به ‌خاطر رشد عمودی و نمو به سوی آسمان، نمادی از گرایش به بالاست و برای تبیین جایگاه انسان کامل در عالم از تمثیل درخت استفاده می‌شود.

وجود و آفرینش انسان با درخت پیوند داشته و کاشت درخت در فرهنگ ما قدمتی دیرینه دارد بدین‌گونه که در میان پارسیان باستان رسم بود که هر فردی صاحب فرزند شود موظف‌اند با نام او و به شکرانه اش یک نهال به زمین هدیه کنند و در نگهداری از آن کوشا باشند. امروز هم طبیعت دوستان ایرانی تلاش می‌کنند به شعار "هر ایرانی، یک درخت" جامه عمل بپوشانند.

براساس این روایت می‌توان ادعا کرد که موضوع درخت و درختکاری یکی از ارزشهای زندگی هر انسانی است و رواست که در این مهم، همگی مردم بتوانند مشارکت کنند و این پیوند دیرینه را با تمام وجود و حس خود تجلی ببخشند.

چگونه با کاشتن درخت به احیای جنگل کمک کنیم؟

شما می‌توانید به هر نامی که دوست دارید به زمین درخت هدیه کنید و هزینه نگهداشت درختی را بر عهده بگیرید.

درخت شما کاشته شده و پلاک گذاری و عکاسی می شود و شناسنامه درخت به همراه عکس و لوکیشین دقیق به شما ارائه می شود. همچنین امکان کاشت درخت به صورت حضوری و بازدید از نهال و منطقه درختکاری شده وجود دارد.

ماجرا از این قرار است که کاشت درخت (درختکاری) مساله مهمی است اما داشت درخت (درختداری) چند برابر اهمیت دارد که اساس کار جنبش روستاگل اینچنین است.

 

این جریان کم کم به سمت روستاها حرکت کرد و طرحی به نام روستای سبز ارائه داد که به دعوت طبیعت دوستی از روستاهای سراسر کشور به منطقه رفته و بر اساس جعرافیای مذبور گونه ها را انتخاب کرده و در هر جایی از روستا که مستعد درختکاری می باشد درختان را کاشته و هزینه های نگهداری با مشارکت مردم تامین می شوند.

در طرح روستای سبز کاشت گونه های مثمر و میوه دار به هدف کمک به معیشت و اقتصاد روستائیان در اولویت می باشد و در روستاها از نیروهای بومی برای کاشت و داشت درختان به کار گرفته می شود.

روستاگل تا همیشه از درخت شما را نگهداری می کند

روستاگل از سال 1393 فعالیت های پژوهشی، آموزشی و فرهنگی خود را با هدف آشتی و آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با طبیعت آغاز کرد، با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، صفحه گروه روستاگل به محیطی برای تولید محتوا و اشتراک گذاری دغدغه های طبیعت دوستانه تبدیل شد.

از سال 1397 تا کنون فعالیت ها به خود جامه ی عمل هم پوشیدند و با ثبت موسسه فرهنگی محیط زیستی روستاگل ورجین، پروژه هایی با موضوع درختکاری، پاکسازی طبیعت، احیاء جنگل، چاپ کتاب، فیلم سازی و... اجرا گردید.

در سال ۹۷ اولین درخت نامگذاری و شناسنامه‌ی آن در صفحات مجازی منتشر و با استقبال مواجه شد.

همان وقت‌ها جرقه‌ی هدیه درخت زده شد و طرح از بوستانی کوچک در استان تهران آغاز شد، شور و همراهی مردم از یک سو، آزمون و خطاها و ارائه‌ی مدلی کم‌نقص از روند اجرایی روستاگل از سویی دیگر، سرعت پیشرفت را بیشتر می‌کرد.

استفاده از گونه های بومی و مقاوم، نگهداری دقیق از درختان، همدلی با جامعه محلی، تداوم و صداقت در گزارشات حال درختان و در پی آن حمایت مردم عوامل اصلی موفقیت طرح شمرده می شود.

8

با اتکا بر بازوی مردمی و به دعوت طبیعت دوستان از روستاهای مختلف، احداث رویشگاه ها کم کم به سمت طرح روستای سبز و کمک به معیشت روستائیان از طریق کاشت درختان مثمر پیش رفت و تا به امروز در حال اجراست. در این مهم بکارگیری نیروهای بومی اهداف اصلی کارند.

در نهایت هدیه درخت با اهداف و آرزوهای بلند مدت پا به عرصه‌ی احیای جنگل‌های آسیب دیده گذاشته و این مسیر با نگاهی رو به جلو ادامه دارد...

کل این راه سبز بدون حمایت مردم امکان‌پذیر نبوده و نخواهد بود این طرح هم‌ اکنون حدود 100 نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت حمایت شغلی و مالی قرار داده است.

تا پاییز 1401 بیش از صد هزار نهال به زمین هدیه شده است و حال آنها از طریق شبکه های ناظران و باغبانان رصد می شود.

از بزرگترین دستاورد های هدیه درخت، فرهنگسازی و ایجاد علاقه به طبیعت و تقویت حس مسئولیت اجتماعی در تمامی افراد جامعه می‌باشد.

درباره کسب و کار سبز بدانید

در طرج کسب کار سبز انواع کسب و کارها با مشارکت در درختکاری به ایفای نقش مسئولانه خود در قبال محیط زیست می پردازند و در کنار ایجاد فواید واقعی به الگویی سبز تبدیل می شوند

9

مشارکت می تواند در قالب احیا جنگل ها، احداث بوستان به نام مجموعه خود، کاشت به نام کارمندان، کاشت به نام مشتریان و ... باشد.

کسب و کارها علاوه بر بهره وری از فواید معنوی، کلیپی تبلیغاتی از روند کاشت و نگهداری درخت های تحت سرپرستی خود و گواهی نامه ای سبز با تایید ارگان های زیربط دریافت خواهند کرد

امید است شرکت ها و موسسات بیشتری قدم در این راه سبز گذاشته و با سازماندهی تخصصی و تجربی که در تیم روستاگل شکل گرفته، نقش مسئولیت اجتماعی محیط زیستی خود را به سمت و سوی درستی هدایت کنند.

کاشتن درخت مهم است ولی نگهداری آن مهمتر است!

کاشت درخت بسیار مهم است اما نگهداری از آن ارزشی چند برابر بیشتر دارد و حیاتی است که در روستاگل تمرکز اصلی با چیدمان شبکه باغبانان و ناظران بر روی نگهداری از درخت می باشد.

اخبار و گزارشات و هر آنچه که در رویشگاه های تحت کنترل اتفاق می افتد به صورت ویدئویی توسط مسئول استخدام شده، با تفکیک رویشگاه و تاریخ به صورت هفتگی در سایت روستاگل آپلود می شود تا همه مردمی که در سبزی و آبادانی کشور سهیم بوده اند از روند رشد درختان مطلع باشند.

علاوه بر آن ناظران متخصص تیم بصورت فصلی و حضوری سلامت درختان را پایش می کنند، همچنین در دوره های مختلف با فراخوانی رسانه ای، ناظرانی از میان مردم داوطلب می شوند و به نمایندگی از مردم روند اجرای صحیح طرح را بررسی و در آخر گزارش خود را منتشر می کنند.

جنبش روستاگل بنا به امکانات لازم در هر منطقه به صورت و مدل خاصی ارائه می گردد که برای ارتباط بیشتر به سایت و تلفن های 02191030607    -    09120601467   در ارتباط باشید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.