کد خبر : 25902 / /
/

 

دوخت لباس از زمانی که انسان ها لباس می پوشیدند ادامه داشته است. در زمان های قدیم مردم از استخوان، دندان و شاخ حیوانات به عنوان سوزن استفاده می کردند. نخ با روده و زرده حیوانات جایگزین شد. با پیشرفت انسان در زمینه دوخت لباس، سوزن و نخ اختراع شد. اختراع نخ و سوزن باعث تسریع در دوخت لباس و ایجاد صنعت مد شد و با افزایش کیفیت لباس ها ابزاری برای دوخت لباس ها با سرعت بیشتری لازم بود. تنها چیزی که پاسخگوی این نیاز بود چرخ خیاطی بود. وقتی تاریخچه چرخ خیاطی را مطالعه می کنید، متوجه می شوید که زمان زیادی برای ساخت ابزار چرخ خیاطی شکلی که امروزه با آن سر و کار دارید صرف شده است.

تاریخچه چرخ خیاطی

اولین حق ثبت اختراع چرخ خیاطی مکانیکی به سال 1755 پس از میلاد توسط چارلز وایزنتال برمی گردد. او یک سوزن برای استفاده در این چرخ خیاطی پیشنهاد کرد. البته این چرخ خیاطی به هیچ وجه شبیه چرخ خیاطی های امروزی نبود. این چرخ خیاطی دستخوش تغییرات زیادی شده تا به آنچه هست تبدیل شود.

چرخ خیاطی بعدی توسط شخصی به نام Tamis Saint English ساخته شد. در سال 1790 او دستگاهی را ضبط کرد که بسیار شبیه به دوخت زنجیره ای بود. البته هدف از ساخت این دستگاه بیشتر دوخت وسایل چرمی بوده است. اما هرگز از این ابزار استفاده نشد و مخترع این اثر هیچ سودی از اختراع خود نداشت.

در سال 1810، بالتازار کرمز آلمانی اولین کسی بود که سعی کرد چرخ خیاطی اتوماتیک بسازد. با این حال، این چرخ خیاطی خوب کار نمی کرد و اختراع موفقی نبود.

 

اولین مخترع چرخ خیاطی مکانیکی

تلاش برای ساخت این چرخ خیاطی ادامه داشت تا اینکه در سال 1830 یک خیاط فقیر فرانسوی به نام Bartholomew Timonier با ذوق و ذوق خلاقانه خود موفق به ساخت چرخ خیاطی بسیار شبیه به چرخ خیاطی های امروزی شد. در واقع این اولین چرخ خیاطی بود که مورد استقبال عموم قرار گرفت.

بعدها این وسیله مورد استقبال عموم مردم فرانسه قرار گرفت، اما گروهی از کارگران که وجود این اختراع را دلیلی برای کند شدن کار خود می دانستند، شبانه به کارگاه بارتلمی حمله کردند و تمام چرخ خیاطی ها را در هم شکستند و بارتلمی بر اثر آن جان باخت.

در همان زمان مرد دیگری به نام والتر هانت چرخ خیاطی دیگری در نیویورک ساخت. این چرخ مانند سوزن های چرخ خیاطی امروزی دارای سوزنی با سوراخ کوچکی در انتهای آن بود و کارش ساختن حلقه های گل رز بود. یعنی حلقه ای بین نخ و پارچه درست کرد و بعد حلقه دیگری مثل زنجیر در حلقه اول قفل شد. با این حال، هانت هرگز موفق به ثبت اختراع این اختراع نشد.

 

اولین چرخ خیاطی ثبت شده

با تمام تلاش افراد مختلف افتخار ثبت اختراع اولین چرخ خیاطی نصیب الیاس هاو شد که همزمان با او آیزاک سینگر موسس برند چرخ خیاطی سینگر در آمریکا این اختراع را انجام داد. با این حال هاو موفق شد این اثر را به نام خود ثبت کند. هاو برای بازاریابی و فروش چرخ خیاطی خود تلاش زیادی کرد، اما سینگر توانست در سال 1850 چرخ خیاطی را به صورت تجاری تولید کند. نوآوری سینگر این بود که این چرخ ها دستی نبودند و دارای پدال پا بودند و در واقع سینگر اولین شرکت تجاری بود که چرخ خیاطی تولید کرد. این باعث شد هاو به صورت ناشناس عمل کند و درصدی از فروش چرخ خیاطی را از سینگر دریافت کند.

ورود چرخ خیاطی به ایران

در ایران خیاطی به صورت دستی توسط زنان در خانه انجام می شد. مغازه ای برای دوخت لباس در مقیاس بزرگ وجود نداشت. خیاطان در دوره قاجار به سه دسته تقسیم می شدند:

1- عده ای که برای تجار و کاخ ها و ثروتمندان جامعه لباس های فاخر می دوزند.

2- افرادی که لباس های ارزان قیمت را عمده فروشی می کنند و هر سایز را به کسری از قیمت می خرند.

3-خیاطی زنان خانه دار در منزل

همه این خیاط ها با دست می دوختند و سابقه چرخ خیاطی در ایران به سفرهای اروپایی مظفرالدین شاه برمی گردد. اولین چرخ خیاطی توسط مظفرالدین شاه به ایران وارد شد. مظفرالدین شاه خیاط قفقازی را با چرخ خیاطی آورد تا لباس درباریان را بدوزد.

این دستگاه که خیاطی را بسیار آسان می کند، مورد استقبال مردم قرار نگرفت. مردم معتقدند چون این ابزار از فرنگ وارد شده و به دست فرنگیان ساخته شده، لباس را نجس کرده است. دیدگاه دیگر این بود که میخ های زیر چرخ باعث پاره شدن لباس می شد.

اما با گذشت زمان و آشنایی ما با کارایی آن، چرخ خیاطی در همه خانه ها ظاهر شد. او اولین نمایندگی چرخ خیاطی را در ایران در دوره پهلوی کارخانه سینگر تأسیس کرد. حتی در این شرکت کار با چرخ خیاطی به دست اندرکاران آموزش داده شد.

هیچ کس دیگر از چرخ خیاطی های مکانیکی و دستی استفاده نمی کند، چرخ خیاطی های برقی و دیجیتال جایگزین آنها شده است.

8

چرخ خیاطی چگونه کار می کند؟

چرخ خیاطی ماشینی است که با تنظیم کننده نخ، نخ چرخ خیاطی را به سمت پتو هدایت می کند، نخ دور پتو می چرخد ​​و همزمان با چسباندن نخ پایینی توسط ماکو به ماکو، نخ قلاب بالایی را قلاب می کند. دوخت انجام می شود و در نهایت دنده ها پارچه دوخته شده یا به اصطلاح کار را به پشت منتقل می کنند.

فاصله یک سوزن تا سوزن بعدی را حلقه می گویند که میزان حرکت بسته به نوع چرخ ها و ضخامت کار بین ۱ تا ۷ میلی متر متغیر است.

دلیل نیاز به چرخ خیاطی

 

امروزه برخلاف گذشته چرخ خیاطی یکی از وسایل ضروری در هر خانه ای است و مردم آن را برای حداقل استفاده، مثلاً دوخت درز پاره شده، یکی از ملزومات خانه می دانند. ژاکت یا... انجام دهید

به همین دلیل شرکت های تولیدی با توجه به کاربرد، بودجه و شدت کار افراد، چرخ خیاطی های متنوع با ساختار و کاربردهای مختلف را در اختیار کاربران قرار می دهند و کاربران حق انتخاب از بین انواع برندها را به دست می آورند.

همچنین انواع برندها برای سهولت استفاده و جابجایی چرخ خیاطی، مبل و میز متنوع و خوش ساخت تولید کرده اند تا کاربران بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.مشتریان راضی هستند. در حالی که چرخ خیاطی های مورد استفاده در خانه ها به دلیل ساختاری که برای قرار دادن روی میز دارند عموما استفاده می شود، در مدل های جدیدتر از میز یا مبل برای قرار دادن چرخ استفاده می شود.

تهیه انواع لوازم خیاطی و قطعات خیاطی در فروشگاه دنیای نخ

در این مقاله از تاریخچه چرخ خیاطی در ایران و اختراع آن در جهان آشنا شدید، چرخ خیاطی یکی از لوازمیست که در هر خانه باید باشد. با استفاده از آن نیاز به لوازم خیاطی و قطعات آن جهت تعمیر پیدا میکنید. میتوانید با خرید با کیفیت ترین لوازم خیاطی، قطعات خیاطی، انواع نخ ها، انواع کش ها و ... از طریق دنیای نخ، تجربه یک دوخت و دوز تمیز، حرفه ای و شیک را داشته باشید.

 فروشگاه دنیای نخ یکی از معتبر ترین، قدیمی ترین و با کیفیت ترین فروشگاه ها ی آنلاین در حوزه لوازم خرازی، خیاطی و نخ است. با مراجعه به بخش فروشگاه میتوانید تمامی موارد مورد نیاز خود را به راحتی و با خیال راحت تهیه کنید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.