کد خبر : 25967 / /
/

دیگر زمان آن فرا رسیده است که از راه‌های قدیمی و سنتی برای کشت گیاهان جلوگیری کنیم و به دنبال روش‌های مدرنی برویم که تکنولوژی برای ما فراهم کرده است. در حال حاضر یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای کاشت نشا و پروش نهال توصیه می‌شود، استفاده از سینی نشا یونولیتی است که باید حتماً از آن استفاده کنید تا نتیجه باورنکردنی آن را مشاهده کنید.

در حال حاضر کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به دنبال گسترش و توسعه کسب و کار خود باشد، اما به دنبال استفاده از روش‌های جدید نباشد. شما می‌توانید افرادی را که در زمینه‌های کشاورزی، باغداری یا کارهای گلخانه ای انجام می‌دهند را پیدا کرده و از آن‌ها بپرسید که چگونه فرایند کاشت نشا را انجام می‌دهند؟ بدون شک بالای 90 درصد از این افراد به شما خواهند گفت که استفاده از روش‌های جدید نه تنها کار آن‌ها را آسان‌تر کرده، بلکه باعث شده در این حوزه سودهای بسیار بیشتری نسبت به گذشته کسب کنند.

در بیشتر گلخانه‌های بزرگ و مدرنی که در حال حاضر وجود دارند، تولید گیاه به روش کاشت نشا انجام می‌شود و بذرها در سینی نشا که محیط و بستر مناسبی برای پرورش گیاه به روش نشا کاری است، کاشته شده و رشد می‌کنند. شاید می‌پرسید که چطور چنین چیزی امکان پذیر است؟ حقیقت این است که سینی‌های کاشت نشا جنس‌های مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به استیروفوم، پلی استیلن، پلی اتیلن و پلی پروپیلن اشاره کرد که هر کدام در حوزه‌های مختلفی می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند.

در سینی نشا، هرچه میزان اندازه سلول‌های رشد گیاه کوچک‌تر باشد؛ نسبت به تغییرات PH ، رطوبت، اکسیژن، نمک‌های محلول در خاک و مواد غذایی حساس‌تر هستند! همچنین هر چه اندازه سلول‌های رشد گیاه عمیق‌تر باشد، فضای بیشتری در محیط کشت به هوا اختصاص داده می‌شود. این موضوع در نهایت باعث بهبود در زهکشی و آبشویی نمک‌ها و همچنین رشد ریشه‌هایی عمیق‌تر و مستحکم می‌شود که در این فرایند بسیار مهم و حیاتی است.

این موضوع را حتماً در نظر بگیرید که شکل قالب‌های سینی نشا می‌تواند بسیار متفاوت و مختلف باشد و هر یک از آن‌ها مزایا و کاربردهای خاص و مخصوص به خود را دارد که در این مطلب امکان پرداختن به تمام آن‌ها نیست و سعی داریم به صورت خلاصه، محتوای مفید و کاربردی به شما ارائه کنیم.

همه افرادی که با سینی‌های نشا کار می‌کنند به خوبی از این موضوع آگاهند که شکل سینی نشا یونولیتی می‌تواند گرد و کروی، مربع، ستاره ای یا شش ضلعی باشد. سینی‌های نشا که شکل بدنه آن‌ها موازی و باشیب ملایم است نسبت به سینی‌هایی که گرد و کروی هستند، اجازه رشد عمودی بهتر و بیشتری را به گیاه می‌دهند. اگر نیاز به تهیه و خرید این نوع سینی‌های نشا دارید، می‌توانید از مجموعه پوشه کالا استفاده کنید چرا که در این زمینه محتوای بسیار کاملی ارائه کرده است.

در ادامه برای شما دلایل محکمی میاریم که به شما می‌گوید چرا باید حتماً از سینی نشا یونولیتی استفاده کنید.

مزایا و کاربردهای سینی یونولیتی که باور نمی‌کنید!

21

سینی نشا یونولیتی دارای مزایای بسیار زیادی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان کنترل بیماری‌ها و آفات گیاهی
  • امکان استفاده از سینی برای دفعات مکرر
  • امکان جابه‌جایی ساده و آسان
  • قیمت بسیار ارزان و مقرون به صرفه
  • امکان زهکشی مناسب
  • تهویه کامل و مناسب برای گیاه
  • رشد سریع‌تر و بهتر گیاه
  • امکان پرورش چندین مرتبه یک گیاه در یک فصل

احتمالاً با خواندن این مزایا شما هم می‌خواهید از این نوع سینی‌های نشا استفاده کنید، اما بهتر است قبل از خرید در مورد انواع سینی نشا یونولیتی اطلاعاتی کسب کنید.

انواع سینی نشا یونولیتی موجود در بازار ایران

اگر بخواهیم سینی کشت نشا یونولیتی را از نظر مواد تشکیل دهنده تقسیم بندی کنیم با 2 دسته زیر روبرو می‌شویم:

  • سینی نشا پلی اتیلن
  • سینی نشا یونولیت

در ادامه با ارائه توضیح کاملی در رابطه با هریک از این موارد به شما کمک می‌کنیم که درک بهتری از انواع سینی نشا یونولیتی داشته باشید.

سینی نشا پلی اتیلن چیست؟

در ساخت این نوع سینی نشا یونولیتی از دو ماده پلی استایلن (PS) و پلی اتیلن (PE) استفاده می‌شود. پلی اتیلن ماده‌ای بسیار منعطف‌تر است و برای حدود 10 دوره کشت گیاه می‌توان از آن استفاده کرد؛ اما ماده پلی استایلن ماده‌ای شکننده‌تر است و معمولاً تنها یکبار می‌توان از آن استفاده کرد؛ ولی در صورتی که کشاورز نشا را با دقت زیاد و به آهستگی از سینی نشا ساخته شده از پلی استایلن خارج کند، ممکن است بتواند یکبار دیگر نیز آن را مورد استفاده قرار دهد، اما خرید این نوع سینی نشا یونولیتی چه مزایایی دارد؟ برخی از مهم‌ترین مزایای این نوع سینی نشا یونولیتی عبارت اند از:

  • تنوع رنگی بیشتر
  • امکان تبادل بیشتر حرارت (که نتیجه آن افزایش کیفیت نشا است!)
  • تنوع بسیار بالای انواع این نوع سینی برای کاشت انواع نشا
  • طول عمر نسبتاً بالا
  • قابلیت شستشو
  • حمل و نقل آسان
  • قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی
  • کیفیت بسیار بالای نشا تولید شده (بدون اتلاف و هرزرفتگی)
  • افزایش بازدهی و میزان تولید کشت
  • امکان خارج کردن نشا به آسانی (برخلاف بسیاری از سینی‌های نشا یونولیتی موجود در بازار!)
  • مقاومت بالا در برابر اشعه‌های خورشید
  • قابلیت استفاده برای کاشت انواع نشا با توجه به ابعاد و حجم متنوع
  • انعطاف پذیری بالا

حالا که با سینی نشا پلی اتیلن آشنا شدید، نوبت آن رسیده که با سینی نشا یونولیتی نیز آشنا شوید.

سینی نشاء یونولیتی چیست؟

22

این نوع سینی همان‌طور که از نامش پیداست از یونولیت یا پلاستوفوم تهیه شده است. یونولیت یک ماده سفید رنگ، سبک وزن و متخلخل است که از فرآورده‌های نفتی به وجود می‌آید و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که سبب شده به یکی از بهترین موارد برای ساخت سینی نشا تبدیل شود.

از جمله ویژگی‌ها و مزایای سینی نشا یونولیتی می‌توانیم به مواردی مانند استقامت بالا، قیمت مقرون به صرفه، سبک و قابل حمل بودن، عایق بودن در برابر سرما، گرما، حرارت، رطوبت و … است و همچنین آنتی باکتریال نیز هست و مانع از رشد آفات گیاهی خواهد شد. موادی که باید برای این سینی مورد استفاده قرار بگیرد شامل پیت ماس غنی شده، کوکوپیت، مخلوط پیت ماس و  کوکوپیت و یا ورمیکولیت و پرلیت با یکدیگر است.

سینی نشا یونولیتی از نظر تعداد حفره‌ها و اندازه بسیار متفاوت‌اند و با توجه به نیاز کشاورز و همچنین نوع بذر و گیاه و البته اندازه گیاه انتخاب می‌شود. تعداد حفره‌ها در سینی نشا از 4 حفره در هر سینی شروع می‌شود که در این نوع سینی اندازه حفره‌ها بزرگ‌تر است و تا حدود 120 حفره نیز وجود دارد که در سینی‌هایی با تعداد حفره بالاتر، این حفره‌ها اندازه کوچک‌تری دارند و به طور کلی اندازه سینی نشا نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

خرید سینی نشا یونولیتی از یک برند معتبر

اگر قصد خرید سینی نشا یونولیتی دارید، توصیه می‌کنیم که به سایت پوشه کالا مشاهده کنید. شما می‌توانید محصولات تولیدی این مجموعه را مشاهده کرده و محصول مورد نیاز خود را تهیه کنید. در نظر بگیرید که خرید سینی نشا یونولیتی می‌تواند تا چه اندازه بر روی گسترش و افزایش کیفیت کار شما مفید باشد.

در این زمینه اگر سوالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات آن‌ها را با ما و سایر علاقه مندان مطرح کنید.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.