کد خبر : 25968 / /
/

ایزوگام ماده ای ضد رطوبت که به دو روش پلیری و دمیده تولید می شود. و جهت جلوگیر از نفوذ آب به ساختمان نصب می شود.

 

ایزوگام یک محصول یا مواد  رطوبتی پیش ساخته که از مواد پلی استر ، تیشو و یا الیاف شیشه که با قیر مقاوم سازسی می شود

ایزوگام چیست؟ 

عایق ایزوگام محصول پیش آماده می باشد. یک نسل بعد از قیر و گونی که برای عایق بندی ساختمان ها از پی تا فنداسیون و سرویس های بهداشتی و پشت بام ها استفاده می شود. این عایق رطوبتی بر پایه علم امروزی ساخته شده است. با پیشرفت علم و تولیدانواع پلیمر ها و الیاف های نسوز شیشه و قیر پالایشگاهی یک عایق مصنوعی تولید شد. که اولین بار در کشور ایتالیا اختراع و مودر استفاده قرار گرفت. یک عایق مصنوعی بی خطر و غیر سمی که خطری برای انسان ندارد.

ایزوگام در گروه انواع عایق های حراتی و رطوبتی مصنوعی پیش ساخته می باشد. یک عایق رطوبتی که از دو الی 5 لایه تا 6 لایه از تیشو و انواع پلیمر ها و پلی استر ها با قیر معدنی و قیر دمیده تولید می شود. از این عایق برای آب بندی بخش هایی از سازه های ساختمان ها، سد ها، پل ها، تونل ها، و غیره کاربرد داد. این عایق رطوبتی برای اولین بار از این عایق رطوبتی پلیمری مصنوعی در کشور ایتالیا تولید و در ساختمان ها و پشت بام ها مورد استفاده قرار گرفت. کشور ایران توانست با شبیه سازی خط تولید ایزوگام برای اولین بار در شهر شیراز توسط شرکت پشم شیشه ایران اقدام به تولید کند.

این عایق رطوبتی در ایران یک محصول کاملا معروف است که به عنوان مصالح ساختمانی شناخته می شود. نام ایزوگام بر روی  نوعی از عایق رطوبتی آماده ضد آب برای پوشش سرویس های بهداشتی، پشت بام ها، دیوار های خارجی ساختمان ها و استخر ها است. نوعی عایق رطوبتی که از ورود رطوبت و آب به خانه و سازه های فلزی جلوگیری می کند.

نام ایزوگام یک نام ایرانی و خارجی نیست.  و نام انگلیسی ندارد. از  دو کلمه تشکیل می شود iso    مخفف کلمه isole و معنی آن عایق بندی است. Gam  به معنی جمع است.

انواع ایزوگام

انواع ایزوگام بر اساس مواد اولیه و نوع تولید پلیمری و دمیده، نوع روکش فویل آلومینیوم و پلی اتیلن و پودر تالک و مقدار ضخامت تقسیم بندی می شوند. و هر کدام از محصولاتکاربرد های متفاوتی دارند. عایق رطوبتی هایی که در باتری اتومبیل ها استفاده می شود و یا  عایق بندی ساختمان ها نصب می شوند متفاوت هستند.

شاید از خود بپرسید آیا ایزوگام عایق حرارتی است؟ عایق های رطوبتی نوعی عایق حرارتی هستند ولی محدود دمای آنها نسبت به پشم شیشه و پشم سنگ کمتر است محدوده دمای آن از نظر برددتی  منفی 40 درجه الی مثبت 60 درجه سانتی گرارد است.

انواع برند های ایزوگام قیمت های متفاوتی دارند. مانند قیمت ایزوگام دلیجان و ایزوگام شرق ارزانتر از  از قیمت ایزوگام پشم شیشه ایران است . قیمت رول 10 متری ایزوگام بر اساس برند، ضخامت، نوع روکش ، پلیمری و دمیده قیمت گذاری می شود. آیا ایزوگام به گچ می چسبد؟ ایزوگام سازگاری زیادی با مصالح ساختمانی دارد و به هر جسم جامدی به جز خاک می چسبد.

انواع ایزوگام بر اساس  ساختار و نوع مواد اولیه طبقه بندی می شوند. که به صورت پلیمری و یا دمیده تولید می شوند. این دو عایق رطوبتی متفاوت هستند.  و اینکه آیا ایزوگام تاریخ مصرف دارد؟ آیا روی عایق رطوبتی میشه سرامیک کرد؟ عایق روی عایق رطوبتی میشه ایزوگام کرد؟ آیا خطری برای انسان دارد؟ ایزوگام بر اساس تولید به دودسته تقسیم می شود. و طول عمر آنها متفاوت است.

ایزوگام پلیمری چیست؟

در محصول ایزوگام پلیمری از قیر خالص پالایشگاهی در حدود 70 الی 80 درصد  استفاده می شود. قیر محصول پلیمری با چند محصول پترو شیمی را مخلوط می کنند. که به  قیر پالایشگاهی شناخته می شود. مواد دیگری که در تولید محصولات پلیمری استفاده می شود. پلی استر لایه ای ، تیشو  و آلویمینیوم است. همه این مواد با هم ترکیب می شوند. و ایزوگام پلیمری را تشکیل می دهند. عایق رطوبتی که ار نفوز هر گونه مایعات جلوگیری می کند.  عمر طولانی و انعطاف زیادی در نصب دارد. و جزو رده A عایق های رطوبتی قرار می گیرد. و با استاندارد های ملی مطابقت دارد.

ایزوگام دمیده چیست؟

ایزوگام دمیده از دمیدن هوا به یک مازوت یا نفت کوره ای تولید می شود که عمر آن کم است و مقاومت زیادی در برابر رطوبت و آب ندارد. از این نوع ایزوگام بیشتر در اندود کاری، باتری  ماشین هاو تولید ورق های پوشش پشت بام ها کاربرد دارد. ایزوگام دمیده از دمیدن هوا به یک مازوت یا نفت کوره ای تولید می شود که عمر آن کم است و مقاومت زیادی در برابر رطوبت و آب ندارد. از این نوع ایزوگام بیشتر در اندود کاری، باتری  ماشین هاو تولید ورق های پوشش پشت بام ها کاربرد دارد.

انواع ایزوگام کلاً محصولات ایزوگام بر اساس روکش و لایه های آن به چند دسته تقسیم می شوند. که پرکاربرد ترین محصولات آن عبارتند از:

1- ایزوگام تک لایه

این محصول از پلی استر تولید می شود. ضخامت کمی و انعطاف زیادی دارد.

2- ایزوگام دولایه

ایزوگام دولایه ار دولایه تیشو تخ دار از جنس الیاف شیشه استفاده می شود. که مقاومت بالایی در کشش و انعطاف خوبی دارد.

ایزوگام ها از نظر روکش 

 ایزوگام فویل دار 

ایزوگام فویل دار

همان طور که از نام آن مشخص است از سه الی چهار لایه تیشو استفاده می شود که استقامت بسیار بالایی در کشش دارد. یک طرف آن با فویل پوشیده شده است. تا در برابر نور شدید آفتاب و مانعی برای عبور گرما به ساختمان باشد. اما فویل خطراتی را نیز دارد که در موقع طوفان و رعد و برق نباید در پشت بام رفت و آمد کنید. چون یک رسانای الکتریکی است و برای انسان خطرناک می باشد. کاربرد ایزوگام فویل دار در عایق بندی پشت بام ها و دیوار ها می باشد.

 ایزوگام ساده 

ایزوگام ساده

از این محصول ایزوگام بیشتر در عایق بندی سرویس های بداشتی، سد ها، پل ها و سایر پروژه های عمرانی استفاده می شود. این ایزوگام با نمونه فویل دار خود در کیفیت هیچ تفاوتی ندارد. و تنها فرق آنها داشتن روکش است. ایزوگام ساده کاربرد های بیشتری نسبت به ایزوگام فویل دار دارد . ودلیل آن داشتن قیمت پایین و مقرون به صرفه تر می باشد.

ایزوگام با روکش سنگریزه

ایزوگام سنگ ریزه بیشتر بر سقف شیروانی ها نصب می شود. وبه دلیل سنگ ریزه های تزئینی بکار رفته در آن اغلب در مصارف کاربرد های تزینی در ساختمان های  ویلایی استفاده می شود.

ایزوگام چه سالی  وارد ایران شد؟

آب بندی پشت بام ها و سرویس های بهداشتی قبلاً با قیر و گونی انجام مس شد. که مشکلات نصب و حمل و نقل و داغ کردن قیر و بوب آزار دهنده داشت . هزینه های نصب آن زیاد بود و آب بندی به طور کامل انجام نمی شد. نگه داری از آن سخت و هزینه زیادی داشت. به محیط زیست آسیب می رساند.

در حدود 30 الی 20 سال پیش عایق رطوبتی در ایران شروع بع تولید نمود که توسط شرکت پشم شیشه ایران برای اولین بار تولید شد. به دلیل مزیت و خواص فیزیکی و ویژگی های عالی و شناخت آن به مرور زمان جای قیر و گونی را گرفت .

چه محصولاتی از ایزوگام بیشتر استفاده می شود؟

1- ایزوگام آلومینیومی یا فویل دار پلیمری که به ایزوگام ال آ 4 یا ( LA4 ) شناخته می شود. 4 میل ضخامت دارد. و در ابعاد طول 10 متر و عرض 100 سانت تولید می شود. و پرکاربرد ترین نوع  ایزوگام در انواع برندها مانند دلیجان و سایر برند های دیگر استفاده می شود.

2- ایزوگام ساده پلیمری یا بدون روکش  ال آ 4 شناخته می شود. 4 میل ضخامت دارد. در ابعاد طول 10 متر و عرض 100 سانت تولید می شود. این نوع محصول ایزوگام نیز پر کاربرد ترین نوع خودر در ساخت و ساز های عمرانی می باشد. و در انواع برند های در یشتر کارخانجات  ایزوگام تولید می شود

قیمت ایزوگام

قیمت  این محصول پلیمری به جند عامل بستگس دارد. که عبارتند از:

  • حمل و نقل
  • نیروی انسانی
  • متراژ پشت بام
  • ضخامت ایزوگام
  • نوع برند ایزوگام
  • زیر سازی پشت بام
  • نوع و جنس ایزوگام فویل دار و یا ساده
  • تعداد کولر ها و موانع بر روی پشت بام

خرید ایزوگام 

در مورد خرید ایزوگام دقت کنید که عایق رطوبتی پلیمری باشد. ضخامت آن یکسان و وزن آن بین 40 الی 42 کیلو باشد. از برند شناخته و معروف خرید کنید. و به تاریخ تولید آ نیز دقت کنید که تاریخ آن حداقل 1 الی 2 ماه گذشته باشد. 

قیمت نصب ایزوگام

قیمت نصب ایزوگام بستگی به مقدار مساحت و همچنین مکان نصب دارد. قیمت عایق بندی پشت بام بیشتر از سرویس ها بهداشتی است و عایق بندی دیوار ها بیشتر از پشت بام می باشد.

ایزوگام در تهران 

ایزوگام در تهران را می توانید از شرکت اندیشه عایق آریا تهیه کنید. این شرکت ایزوگام در تهران دپو می کن تا مشتاریان هزینه باربری زیادی را ندهند و سریع تر به دستشان برسد.. 

مزایای ایزوگام

  • نصب آن راحت است.
  • هزینه پایین نصب.
  • حمل و نقل راحت.
  • به راحتی برش می خورد.
  • انعطاف زیادی در پیچ و خم ها و سرازیری ها و سربالایی ها دارد.

کاربرد

  • سرویس های بهداشتی
  • پشت بام
  • پروژه های عمرانی ساخت و ساز ها
  • فرودگاه ها
  • لوله های آب
  • دامداری ها
  • شیروانی ها

معایب

  • قابل بازیافت شدن نیست
  • آلودگی زیست محیطی دارد.
  • عمر آن کوتاه است.
  • در برابر اشیاه تیز و برنده مقاوم نیست

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.