کد خبر : 2599 / /
/

کم‌تر از دو ماه به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است.

هنوز اسامی کسانی که  کاندیدای ریاست جمهوری خواهند شد کامل نشده است.  لیست اصولگرایان برای ​کاندیدای ریاست جمهوری تقریبا قطعی شده است. علی مطهری اعلام کرده است که به طور قطعی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری ثبت نام خواهد کرد. کاندیدای ریاست جمهوری ظریف قطعی نشده است. برای اطلاع از گزینه های کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات 1400 با خبر روز همراه باشید.

کاندیدای ریاست جمهوری: بچه‌های دهه ۶۰ و ۷۰ برای تشکیل دولتِ من آماده باشند

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اینکه آیا درباره چینش کابینه خود تاکنون با کسی رایزنی کرده‌اید؟ گفت: سیاست اصلی آن مشخص شده است و از متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ برای حضور در کابینه و از متولدین دهه ۷۰ هم خواهش می‌کنم برای حضور در بدنه دولت خودشان را آماده کنند.

کم‌تر از دو ماه به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های سیاسی کشورمان باقی مانده؛ انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در پیش است. با نزدیک‌شدن به این رویداد، هر روز گمانه‌زنی‌ها درباره حضور افراد مختلف برای رسیدن به پاستور بیشتر و بیشتر می‌شود.

کاندیدای ریاست جمهوری

شاهین محمدصادقی نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی، معاون اسبق سازمان پزشکی قانونی کشور،  رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و عضو کمیته اجرایی طرح «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» در مبارزه با ویروس کرونا به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در گفتگویی به سوالات باشگاه خبرنگاران پاسخ داد. متن گفتگو را در ادامه بخوانید:

افتخار می‌کنم که در هر زمینه‌ای که به حضورم نیاز بود به عنوان یک سرباز حاضر بودم

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان اولین سوال  زندگی شخصی و سیاسی شاهین محمد صادقی را چگونه معرفی می‌کنید؟

محمدصادقی: من متولد روستایی از شهرستان کازرون هستم؛ بعد از اتمام مدرسه وارد دانشگاه علوم پزشکی شیراز شدم و بعد از آن با استفاده از سهمیه دانشجویان ممتاز وارد دوره تخصصی جراحی عمومی شدم.

بعد از اتمام دوره تخصصی کار‌های مدیریتی ام شروع شد و به عنوان معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد منصوب شدم و بعد از چند سال در دوره فوق تخصص جراحی پلاستیک زیبایی و ترمیمی پذیرفته و برای اتمام دوره ام به یکی از کشور‌های اروپایی رفتم.

بعد از اتمام تحصیلاتم برگشتم و به عنوان معاون سازمان پزشکی قانونی مشغول به کار شدم و در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی با رای مردم شهرستان کازرون وارد مجلس و در همان ابتدا به عنوان عضویت در هیئت رئیسه رسیدم.

بعد از اتمام دوره مجلس به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران منصوب شدم و بعد از مدتی هم ریاست دانشگاه شهید بهشتی و معاونت سازمان تربیت بدنی کشور کار کردم و مجدد در دوره نهم وارد مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه شدم و حدود یک سال پیش هم به عنوان رئیس جامعه پزشکی کشور منصوب شدم و رئیس کمیته اجرایی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بودم.

در سال ۵۶ برای اولین بار با انقلاب آشنا و در سال اول دبیرستان توسط حکومت نظامی دستگیر شدم. با آغاز جنگ به جبهه رفتم و در جنگ به درجه  جانبازی رسیدم؛ وقتی هویزه اشغال شد من به عنوان مدافع شهر تا پایان دوره محاصره در شهر حضور داشتم و بعد از آن برای کمک به آزادسازی شهر‌های دیگر رفتم.

در عملیات کربلای ۵ در شلمچه بودم و در شهر‌های مختلف در زمان جنگ حضور داشتم. در زمانی که گروه‌های تروریستی تشکیل شدند به عنوان یک پزشک بسیجی در زمان اشغال عراق در کربلا بودم و بعد از جنگ ۳۳ روزه به لبنان رفتم. در هواپیمایی که به سمت یمن حرکت می‌کرد حضور داشتم و در آن کشتی که عازم یمن شد حاضر بودم.

در زمان هجوم داعش به کشور سوریه در این کشور حضور پیدا کردم و به عنوان پزشک تیم شهید حججی حضور در شهر‌های البوکمال، حلب و تدمر را در کارنامه دارم و از امنیت مرز‌ها و انقلاب دفاع کردم و امروز به عنوان یک سرباز حاضر برای خدمت به مردم هستم.

همیشه افتخار می کنم که به عنوان یک سرباز جراح در هر زمینه‌ای که به من نیاز بود، حاضر شدم و هم در حوزه علمی کار کردم و هم به عنوان یک بسیجی ساده در هر کجا که به حضورم نیاز بود، حضور پیدا کردم.

تا الان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کنترل بیماری کرونا هزینه شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به شرایط کرونایی شما مسئولیتی در قرارگاه مبارزه با کرونای شهید سلیمانی داشتید؛ از عملکرد خودتان در این قرارگاه بگویید.

محمدصادقی: اواخر شهریور یا اوایل مهرماه در دیداری که مقام معظم رهبری با ستاد ملی مقابله با کرونا داشتند، در چند نوبت به استفاده از ظرفیت‌های بسیج تاکید کردند. از همین رو فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به من به عنوان مسئول بسیج جامعه پزشکی دستور داد که طرحی برای کمک نیرو‌های مسلح به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دهم.

بر این اساس از بهترین‌های جامعه پزشکی و مجریان طرح‌های بزرگ دعوت به عمل آوردیم؛ طراحی این طرح یک ماه طول کشید و ابتدا این طرح در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران به تصویب رسید و پس از آن در جلسه‌ای که بین مسئولین سپاه و وزارت بهداشت انجام شد این طرح تصویب نهایی و برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس این طرح ما کم ترین هزینه و بیشترین کارایی را برای مقابله با کرونا در نظر گرفته بودیم؛ برعکس طرح‌های دیگر که غالبا هزینه بر بودند و به دستگاه‌های مختلف نیاز داشتند، ما در این طرح هیچ کدام را لحاظ نکردیم و در واقع با استفاده از علمی‌ترین روش، به مقابله با کرونا رفتیم.

این طرح شامل سه روش بیماریابی، جداسازی و حمایت‌های هدفمند بود؛ شروع آن و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اندکی زمان بر بود. وقتی طرح را شروع کردیم، تعداد مرگ و میر بالای ۴۸۰ نفر بود و بیمارستان‌ها در اواخر آبان پر از بیمار بود و ترس و اضطراب زیادی کشور را گرفته بود.

بعد از اجرای طرح شهید سلیمانی تعداد مرگ‌های کرونایی از ۵۰۰ نفر به ۵۷ نفر و تعداد مبتلایان ما از ۱۵ هزار به نزدیک ۵ هزار رسید و کاهش زیادی را در این زمینه شاهد بودیم که یکی از طرح‌های بسیار ارزشمندی بود که در کشور انجام شد و همکاری و هماهنگی زیادی بین دستگاه‌ها ایجاد کردد؛ در این طرح ما نشان دادیم که با کم‌ترین هزینه می‌توان بالاترین کارایی را داشت.

در حالی که تا الان بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای کنترل بیماری کرونا هزینه شده است، این طرح با مبلغی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا شد و نشان دادیم اگر با منطق قوی و استدلال‌های پزشکی وارد شویم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. پول همیشه حلال مشکلات نیست و این طرح و برنامه است که می‌تواند راه را برای حل مشکلات هموار کند.

بعد از موفقیت این طرح دولت از طریق اهرم‌های سیاسی در وزارت بهداشت و بدنه خود فشار‌هایی را به ما آورد و مانع اجرای طرح شد؛ البته در مورد استان خوزستان توانستیم با این روش کرونای انگلیسی را در این استان کنترل کنیم؛ قطعا اگر این طرح ادامه پیدا می‌کرد ما امروز شاهد این وضعیت نبودیم.

معتقدم برای رساندن کشور به قله‌های ترقی زمان محدود است

باشگاه خبرنگاران جوان: چه عوامل و انگیزه‌های موجب شده که آقای محمد صادقی داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری شود؟ آیا برای اعلام کاندیداتوری با کسی یا جریان خاصی مشورت کردید؟

محمدصادقی: من همیشه برای خدمت بی قراری می کردم؛ همیشه سرباز بودم و معتقدم برای رساندن کشور به قله‌های ترقی زمان محدود است و باید با همه توان برای آبادی کشور اقدام کنیم. با همان نیتی که وقتی پای سربازان دشمن به کشور باز شد راهی هویزه و سوسنگرد شدم، راهی انتخابات ریاست جمهوری هم شدم؛ هر کدام از ما هرکجا که توانستیم باید از سنگر جمهوری اسلامی دفاع کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: در مسیر انتخابات ریاست جمهوری با شخص یا جریان خاصی هم صحبت کردید؟

محمدصادقی: همه افرادی که می‌خواهند در چنین عرصه گسترده‌ای در سیاست وارد شوند با گروه‌ها و افراد مختلف صحبت می‌کنند و من از این قاعده مستثنی نیستم.

باشگاه خبرنگاران جوان: از نظر سیاسی خود را به کدام یک از جریانهای سیاسی نزدیک می‌دانید؟ 

محمدصادقی: تکیه ام بر عناصر دانشگاهی و دلسوزان نظام و انقلاب از همه جریان‌های سیاسی است و در حد توانم از آن‌ها کمک گرفتم.

می توانم ماهاتیر محمد ایران باشم

باشگاه خبرنگاران جوان: شما یک پزشک هستید و برای خیلی‌ها این سوال وجود دارد که یک پزشک چطور می‌تواند به عرصه سیاست ورود پیدا کند؛ امکان دارد در این خصوص توضیح دهید؟

محمدصادقی: غالبا این تصور وجود دارد که پزشکان سیاستمداران خوبی نیستند؛ این به این خاطر نیست که پزشکان از سیاست سر در نمی‌آورند؛ به این خاطر است که آن‌ها در جای دیگر مشغول به خدمت رسانی و نجات جان افراد هستند. به نظرم اگر پزشکان به عرصه‌های دیگر هم ورود پیدا کنند می‌توانند خدمتگزاران خوبی برای مردم باشند.

ما در دنیا پزشکانی داشتیم که در زمینه سیاست موفق ظاهر شدند که از نمونه آن می‌توان به ماهاتیر محمد رئیس جمهور مالزی اشاره کرد که بدهی این کشور را به نزدیک صفر رساند و این کشور را به یکی از کشور‌های پیشرفته جهان اسلام تبدیل کرده است؛ به نظرم من هم می‌توانم باعث و بانی یک تحول بزرگ باشم.

باشگاه خبرنگاران جوان: پایگاه اصلی رای خودتان را کدام قشر می‌بینید و فکر می‌کنید کدام قشر بیشتر از شما حمایت خواهد کرد؟

محمد صادقی: امیدوارم حرف هایم برای تمام مردم گیرایی داشته باشد و کسانی که برای نظام و کشور می‌سوزد و رویای عظمت ایرانی بزرگ را دارند از حرف‌های من استقبال کنند.

قبل از حل مشکل اقتصاد باید مشکل عدم اطمینان مردم به مسئولان را حل کنیم/ برنامه‌های مختلفی برای اقتصاد دارم

باشگاه خبرنگاران جوان: مشکل کنونی کشور را چه می‌دانید و چه برنامه‌هایی برای حل آن دارید؟

محمد صادقی: مشکل اقتصادی جواب اغلب کسانی است که این سوال را جواب می‌دهند، اما غیر از آن مشکلی داریم که قبل از مشکلات اقتصادی باید آن را حل کرد و آن هم عدم اطمینان مردم به مسئولان است. هر برنامه اقتصادی در این شرایط سخت که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، نیاز به مشارکت و اعتماد مردم دارد.

در چند سال اخیر خیلی به مردم دروغ گفتیم و بی مهری کرده و منافع ملی را فدای منافع جریانی و حزبی کردیم؛ حتی گاهی جان مردم را فدای طرح‌های سیاسی خودمان به بازی گرفتیم که خیلی تلخ است. برای اینکه اعتماد مردم را جلب کنیم باید کار‌هایی که کردیم را برعکس انجام دهیم.

مردم اصل هستند و ما خدمت‌گذار آن‌ها هستیم و باید با مردم بخندیم و خوشحال باشیم نه دشمن مردم باشیم. برنامه‌های مختلفی در زمینه اقتصادی دارم که آن‌ها را شرح خواهم داد.

نقاط قوت دولت‌های قبل را جذب و نقاط منفی آن‌ها را حذف می‌کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: تفاوت دولت آینده آقای محمد صادقی با دولتهای تاکنونی جمهوری اسلامی در چیست، یا مهمترین مشخصه آن کدام است؟

محمد صادقی: تلاش می‌کنیم که نقاط قوت دولت‌های قبلی را جذب کنیم و نقاط منفی را حذف کنیم. اگر این مسیر را به صورت درست انتخاب کنیم، اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای حقوق مردم باید پافشاری و دفاع کنیم و برای اینکه عزت مردم حفظ شود و بالا رود، لحظه‌ای آرام نخواهیم نشست.

متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ برای حضور در دولت آماده باشند؛ متولدین دهه ۷۰ برای بدنه دولت

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا درباره چینش کابینه خود تاکنون با کسی رایزنی کرده‌اید؟ می‌توانید چند نفر از وزرای خود را یا حداقل از اعضای ارشد دولتتان را نام ببرید؟

محمد صادقی: سیاست اصلی آن مشخص شده است و از متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ برای حضور در کابینه و از متولدین دهه ۷۰ هم خواهش می‌کنم برای حضور در بدنه دولت خودشان را آماده کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مهم‌ترین رقیب خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی و از کدام جریان می‌دانید؟

محمد صادقی: امیدواریم رقابت سالمی داشته باشیم و جوانمردانه رقابت کنیم و هر کسی رئیس جمهور شد، برای عزت ایران و حق مردم کار‌های زیادی را انجام دهد.

کاندیدای ریاست جمهوری : انتخابات ۱۴۰۰ قابل پیش بینی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: می‌توانید پیش بینی کنید که کدام جریان در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی خواهد رسید؟

محمد صادقی: انتخابات ۱۴۰۰ قابل پیش بینی نیست، اما احساس می‌کنم از همه جریان‌ها در انتخابات نماینده‌ای وجود دارد و هر چند برخی‌ها در دولت کار‌هایی انجام دادند که باعث ناراحتی مردم شده است، اما مردم بازهم در انتخابات شرکت می‌کنند تا سرنوشت شان را تعیین کنند.

بی مهری‌هایی که انجام شد باعث شد نتوانیم کرونا را در کم تر از ۶ ماه کنترل کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: به عنوان یک پزشک و مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی چه برنامه‌ای برای دسترسی بهتر و کم‌هزینه‌تر تمام اقشار جامعه به امکانات پزشکی دارید؟

محمد صادقی: امیدوارم کرونا را کنترل کنم و به آن جامعه عمل بپوشانم. در مصاحبه‌ای گفته بودم که ۶ ماهه کرونا را کنترل می‌کنم. اگر دولت هم دست من نبود می‌توانستیم این کار را انجام دهیم، اما بی مهریی‌هایی از سوی برخی‌ها در دولت اتفاق افتاد که سبب شد تا این اتفاق رخ ندهد؛ اولین برنامه مان در حوزه بهداشت و درمان کنترل کرونا و سپس به حداقل رساندن آن است.

گسترش شبکه‌های بهداشت درمانی و تقویت آن جزو برنامه‌های بعدی ما است؛ بهداشت برای ما بیشتر از درمان اولویت دارد و اگر جایی کمبودی وجود داشت، تلاش می‌کنیم تا آن را برطرف کنیم و همچنین برنامه‌های ویژه‌ای هم برای پرستاران، بهورزان و ... داریم.

نظام بیمه‌ای ما آشفته است و به وحدت نرسیده ایم و تقویت و اصلاح آن جو برنامه‌های ما است. همچنین واکسیناسیون و تهیه واکسن داخلی و خارجی جز دیگر برنامه‌های ما است.

قدرت موشکی چیزی نیست که بخواهیم درباره آن مذاکره کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد دولت روحانی در سیاست خارجی و مشخصا توافق برجام  را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمد صادقی: اگر بخواهیم به گذشته برگردیم باید خاطرات تلخی را مرور کنیم. در حال حاضر یک سند امضا شده بین ما و کشور‌های مقابل ما است. سیاست ما را رهبر معظم انقلاب فرمودند و آن هم این است که ما منتظر هستیم تا آن‌ها تعهدات خود را انجام دهند و هر وقت این کار را انجام دادند، ادامه راه را با هم می‌رویم.

هیچ کسی از اینکه کشورش مقتدر باشد، بدش نمی‌آید. هیچ کسی بر سر قدرتش با کسی مذاکره نمی‌کند؛ بنابراین ما منتظر هستیم تا آن‌ها تعهدات خود را انجام دهند و هر وقت این کار را انجام دادند، ادامه راه را با هم می‌رویم. قدرت موشکی چیزی نیست که بخواهیم درباره آن مذاکره کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری

دولت من دولت هم‌گرایی منطقی و همگرایی کشور‌های همسایه است

باشگاه خبرنگاران جوان: نظرشما درباره قرارداد ایران و چین چیست؟ مخالفت‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه توافق راهبردی همکاری ایران و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

محمدصادقی: بر اساس ظرفیت‌های قانون اساسی، امکان گفت‌وگو با همه کشور‌ها به جز رژیم صهیونیستی را داریم. ایرادی که به وزارت امور خارجه گرفته می‌شود این است که یک جانبه گرایی کرد و جهان را در یک کشور دید؛ جهان ۲۰۰ کشور دارد و باید با همه کشور‌ها مذاکره کرد.

دولت من دولت هم‌گرایی منطقی و هم‌گرایی کشور‌های همسایه است. ما هیچ وقت برای ارتباط با کشور دیگری از هیچ کشور دیگری اجازه نمی‌گیریم و بر اساس وضعیت کشور با شرق یا غرب مذاکره می‌کنیم.

فیلترینگ راه مناسبی برای مدیریت فضای مجازی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان:  با توجه به اینکه اخیرا رهبر انقلاب از رهاسازی فضای مجازی گلایه مند بودند،  به جز فیلترینگ آیا برنامه‌ای برای مدیریت فضای مجازی دارید؟

محمد صادقی: در فضای مجازی غفلت کردیم و با کم کردن پهنای باند و راه‌های دیگر فکر می‌کنم مشکلی حل نمی‌شود و بهترین کار مدیریت فضای مجازی است و دستگاه‌های مربوط و دانشگاه‌ها باید تولید محتوا کنند تا مشکل حل شود. باید مقرراتی برای فضای مجازی تعیین کنیم و از اینکه این فضا تهدیدی است فرصت بسازیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا با فیلترینگ فضای مجازی موافقید؟

محمدصادقی: فیلترینگ راه مناسبی برای مدیریت فضای مجازی نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: اسامی و عبارت‌های زیر را با یک کلمه توصیف کنید.

شهید سردار سلیمانی: یک انقلابی واقعی و افتخار ایران و اسلام

شهید رجایی: رئیس جمهور نمونه

سپاه پاسداران: دفاع از آب و خاک و عزت و سربلندی ایران و اسلام

شورای وحدت اصولگرایان: یک تشکل سیاسی دلسوز که دلش می‌خواهد برای مردم کار کند

رئیس دولت اصلاحات: رئیس یکی از دولت‌های ریاست جمهوری

اسحاق جهانگیری: معاون اول رئیس جمهور

آیت الله رئیسی: از چهره‌های شاخص اسلامی و رئیس موفق قوه قضائیه

سعید محمد: یکی از کاندید‌اهای ریاست جمهوری

عزت الله ضرغامی: رئیس سابق صدا و سیما و یکی از کاندید‌اهای ریاست جمهوری

محمود احمدی نژاد: رئیس جمهور اسبق ایران

باشگاه خبرنگاران: در آخر اگر صحبتی مانده بفرمایید؟

محمد صادقی: انشالله مردم با هوشیاری یک رئیس جمهور موفق و توانمند را انتخاب کنند و دولت هم انشالله جوان و انقلابی باشد و مشکلات مردم را حل کند و کشور را به قله‌های عظمت و افتخار برساند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.