کد خبر : 26123 / /
/

 

 

با پیشرفته شدن روزافزون علم دندانپزشکی بسیاری از کارهایی که در گذشته امکان‌پذیر نبودند امروزه با بهترین کیفیت در حال اجرا هستند. درصد زیادی از داشتن لبخند زیبا و دل‌نشین و همچنین برخورداری از یک چهره زیبا و دوست‌داشتنی در گرو دندان‌های سفید و منظم است. روش‌های گوناگونی برای برطرف کردن ناهماهنگی‌ و بی نظمی های دندان وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها ارتودنسی دندان نامیده می‌شود. ارتودنسی دندان از پرطرفدارترین روش‌های درمانی و زیبایی در شاخه دندانپزشکی به حساب می‌آید. همچنین استفاده از این روش علاوه بر مرتب نمودن دندان‌ها و همچنین از بین بردن فاصله بین دندان‌ها، در ادای درست کلمات نیز کمک‌کننده خواهد بود. 

ارتودنسی دندان و کاربرد آن

علم دندانپزشکی برای درمان ناهنجاری‌های دهان و دندان درمان‌های متعددی را کشف نموده و بر بیماران اعمال می‌کند. ارتودنسی یکی از شاخه‌های درمانی و زیبایی بسیار پرکاربرد در علم دندانپزشکی به حساب می‌آید. کار اصلی و تخصیص یافته ارتودنسی دندان برطرف کردن بی‌نظمی و ناهماهنگی‌های دندان و فک است. بیشترین متقاضی درمان ارتودنسی در گذشته کودکان و نوجوانان بوده‌اند. اما امروزه بزرگسالان نیز برای اصلاح ناهنجاری‌های دهانی خود از آن استفاده می‌نمایند.

ارتودنسی دندان از جمله روش‌های درمانی است که نه فقط به تنهایی بلکه می‌تواند با ترکیب شدن با دیگر روش‌های درمانی دندانپزشکی نیز کاربرد داشته باشد. رعایت بهداشت دهان و دندان برای افرادی که دندان‌های شلوغ و نامرتبی دارند بسیار دشوارتر خواهد بود. ظاهر دندان‌ها می‌تواند به‌طور مستقیم بر چهره انسان‌ها اثر بگذارد و علاوه بر آن تکلم صحیح و درست جویدن غذا نیز با دندان‌های مرتب بهتر صورت می‌پذیرد. به‌طور کلی این مشکلات زمانی رخ می‌دهند که فک بالا و پایین نتوانند به درستی روی یکدیگر منطبق گردیده و در نتیجه دهان به راحتی بسته شود.

همچنین مشکلات دیگری همچون  اپن بایت، کراس بایت و اوربایت نیز با انجام ارتودنسی دندان بهبود پیدا خواهند کرد. در فضای شلوغ دندان‌های نامرتب امکان رشد و نمو کامل دندان‌های دائمی وجود ندارد. بنابراین انجام ارتودنسی توسط ارتودنتیست می‌تواند مشکلات زیادی همچمون مشکلات ظاهری، ناهنجاری‌های دهان و دندان و … را برطرف نماید. اکنون برای پی بردن به دیگر کاربردهای درمان ارتودنسی به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • منطبق کردن فک بالا و پایین روی یکدیگر
  • برطرف کردن مشکلات در جویدن غذا و ادای درست کلمات و تکلم
  • از بین بردن فاصله بین دندان‌ها
  • برطرف کردن ناهنجاری‌ها و اصلاح وضعیت نامناسب فک و دندان
  • صاف و مرتب کردن دندان‌های نامنظم

ضرورت ارتودنسی دندان

چه زمانی انجام ارتودنسی یک ضرورت محسوب می‌شود؟ آیا می‌توان گفت داشتن یک لبخند زیبا دلیل محکمی برای ضرورت ارتودنسی دندان است؟ امروزه دندانپزشکان با ارائه خدمت ارتودنسی دندان، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های دهان و دندان را برطرف نموده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که این عمل یک شاخه بسیار با اهمیت در علم دندانپزشکی به شمار می‌رود که طرفداران زیادی را نیز به سوی خود جذب کرد. خردسالان و برخی از بزرگسالان در جامعه امروزه برای برطرف کردن مشکلات و ناهنجاری‌های دهان و دندان خود نیاز شدیدی به ارتودنسی دندان دارند.

ارتودنسی برای قرارگیری درست دندان‌ها در موقعیت مناسب خود و دیگر درمان‌های جانبی اغلب در زمان نوجوانی و جوانی انجام می‌شود. ایجاد تناسب بین دندان‌های فک بالا و پایین سبب می‌گردد تا عمل جویدن بهتر و در نتیجه هضم غذا راحت‌تر صورت پذیرد. همچنین تغییر چهره با ارتودنسی از دیگر ضروریات انجام این روش درمانی و زیبایی به حساب می‌آید. متخصصان ارتودنسی پیشنهاد می‌کنند برای اطمینان از صحت یا نیازمندی کودکان و نوجوانان به ارتودنسی باید در سنین 7-8 سالگی چکاپ کلی دندان برای آن‌ها انجام گیرد.

بنابراین ارتودنتیست با معاینه دقیق‌تر شدت ناهنجاری، سن درمان دندان‌ها، مشکلات دیگر دندان و … را مورد بررسی قرار داده و نظر نهایی خود را اعلام می‌کند. میزان درد و چگونگی روند درمان به علاوه زمان و دوره مراجعه فرد به کلینیک کاملاً متغییر و منحصربه‌فرد است. کودکان و نوجوانانی که هنوز لثه و دندان‌هایشان کامل رشد نکرده‌اند برای آن‌ها ارتودنسی نتیجه مطلوب‌تری را نشان خواهد داد. نمی‌توان گفت ناهماهنگی دندان‌ها به تنهایی خود دلیلی برای انجام درمان ارتودنسی نبوده اما دلایل زیبایی نیز بسیار زیاد و پرطرفدار هستند.

نهایتاً بهره‌ای که افراد از انجام این روش درمانی به‌ دست می‌آورند کاملاً بستگی به نوع و میزان ناهنجاری دهان و دندان شخص دارد. آیا ممکن است کسانی که ظاهر دندان‌هایشان مرتب است نیز نیاز به ارتودنسی داشته باشند؟ بله، افرادی هستند که از نظر ظاهری هیچ مشکلی در شکل دندان‌های آن‌ها وجود نداشته اما با تشخیص دندانپزشک نیازمند به ارتودنسی خواهند بود. مشارکت دو طرفه بین دندانپزشک و بیمار برای انجام ارتودنسی یک امر ضروری محسوب می‌شود. بنابراین بهتر است بعد از تشخیص دندانپزشک به انجام ارتودنسی، شما نیز به یک تصمیم‌گیری نهایی برسید.

ارتودنسی ثابت؛ راهی برای طراحی یک لبخند زیبا

ارتودنسی یکی از روش‌های رایج درمانی موثر در حیطه دندانپزشکی است که به منظور رفع ناهنجاری‌های دندانی انجام می‌گیرد. انجام ارتودنسی به روش ثابت را می‌توان یکی از بهترین و کامل‌ترین روش‌های ارتودنسی دانست. متخصص ارتودنسی در این روش اقدام به نصب بریس‌ ارتودنسی روی دندان‌های بیمار می‌کند. امکان بیرون آوردن دستگاه ارتودنسی تا پایان دوره درمان برای بیمار وجود ندارد. با کمک این روش می‌توان مشکلات و ناهنجاری‌های دندان را به خوبی برطرف نمود. به هنگام استفاده از روش ارتودنسی بیمار باید توجه لازم را به توصیه‌های دندانپزشک داشته باشد.

چه ناهنجاری ‌هایی را می ‌توان به کمک ارتودنسی ثابت درمان کرد؟

در حالت کلی، ارتودنسی دندان کرج و دیگر شهرها به منظور درمان بهم ‌ریختگی دندان‌ها و عدم قرارگیری صحیح هر دو فک بالا و پایین روی یکدیگر انجام می‌گیرد. ناهنجاری‌های دندانی و فکی اغلب جنبه وراثتی دارند. البته عوامل محیطی نیز در ایجاد این ناهنجاری‌ها دخیل هستند. مواردی همچون وارد شدن ضربه و تروما، عادات غلط همچون مکیدن انگشت شست، تنفس دهانی و از دست دادن زود هنگام دندان شیری از عوامل محیطی ایجاد ناهنجاری‌های دندان به حساب می‌آیند. ارتودنسی ثابت به شیوه معمولی یک روش درمانی بسیار قوی به حساب می‌آید. انواع ناهنجاری‌های خفیف تا شدید را می‌توان به کمک این روش درمان کرد. موارد زیر اشاره به برخی از این ناهنجاری‌ها دارند:

رفع نامرتبی شدید دندان ‌ها

در شرایطی که دندان‌ها به خوبی در مجاورت یکدیگر قرار نگیرند، ظاهر خوبی نخواهند داشت. این مسئله می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. کوچک بودن فک یا بزرگ بودن دندان‌ها و به دنبال آن رشد دندان‌ها در وضعیتی نامناسب می‌تواند از علل بهم ریختگی دندان‌ها به شمار رود. با انجام ارتودنسی ثابت در کلینیک دندانپزشکی فردا می‌توانید این مسائل را به خوبی برطرف کنید. در صورتی که فضای لازم برای هدایت دندان‌ها به محل مناسب یافت شود؛ می‌توان به سادگی با کمک ارتودنسی دندان‌ها را در جای صحیح خود قرار داد.

در صورت عدم وجود فضای کافی، دندانپزشک مجبور می‌شود که دندانی را بکشد و سپس برای انجام ارتودنسی اقدام کند. هنگام مراجعه به کلینیک تا حد امکان سعی خواهد شد که دندانی کشیده نشود، اما در صورتی که نیاز به انجام این امر باشد؛ دندانپزشک علت آن را شرح داده و ابتدا سعی بر این دارد که روش‌های جایگزین را امتحان کند تا درمانی موفقیت‌آمیز را پشت سر بگذارید.

ارتودنسی ثابت؛ راه‌ حلی برای دندان‌ های فاصله‌ دار

فاصله میان دندان‌ها در حالت طبیعی ۰.۵ میلی‌متر تخمین زده می‌شود. در شرایطی که میان دندان‌ها فاصله بیشتری نسبت به حالت طبیعی وجود داشته باشد، باید کم شده و به حالت استاندارد برسد. در این صورت دندان‌ها ظاهری زیباتر خواهند داشت. گاهی این فاصله میان دو دندان، علی‌الخصوص دو دندان جلویی به چشم می‌خورد. در این شرایط می‌توان این فاصله را به کمک سایر روش های دندانپزشکی برطرف کرد. اگر این فاصله غیرطبیعی، میان دندان‌های بسیاری وجود داشته باشد؛ در این مواقع باید برای انجام ارتودنسی اقدام نمود. ارتودنسی ثابت را می‌توان یکی از بهترین روش‌های درمانی دانست. همچنین استفاده از دستگاه های ارتودنسی متحرک نیز از دیگر روش های درمان ارتودنسی میباشد که بنا به صلاحدید متخصص ارتودنسی و پس از بررسی وضعیت بیمار ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: سایت رسمی کلینیک دندانپزشکی فردا در کرج

 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.