کد خبر : 26149 / /
/

 

بدون وجود لوله‌کشی، از انتقال آب گرفته تا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و از صنایع مختلف گرفته تا کاربرد در سازه‌های گوناگون، چنین راحتی و آرامشی هیچ‌گاه وجود نخواهد داشت. به بیان دیگر، لوله‌ها و اتصالات بخشی ضروری از زندگی مدرن هستند و نمی‌توانیم اهمیت آن‌ها را نادیده بگیریم. پس با وجود چنین اهمیتی آگاهی از روش استفاده و نوع کاربری هر کدام ضروری است.

به همین دلیل است که می‌گوییم با شناخت چنین محصولاتی کمک خوبی برای کاربرد به‌جا و مناسب آن‌ها به دست می‌آوریم. اتصالات جوشی نیز که گروه بزرگی از انواع اتصالات را تشکیل می‌دهند، از مهم‌ترین انواع این محصولات به شمار می‌روند و دانستن مزایا و معایب آن‌ها کمک بزرگی برای فعالان این حوزه است.

با توجه به این اهمیت در ادامه قصد داریم اتصالات جوشی را بررسی و ویژگی‌های مختلف آن‌ها را برشماریم. امیدوار هستیم که در ادامه با آگاهی از این مطالب دید وسیعی برای انتخاب و خرید اتصالات جوشی بیابید. اگر شما هم با ما درباره اهمیت چنین اتصالاتی هم‌عقیده هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

اتصالات جوشی چه ویژگی‌هایی دارند؟

32

 

برای تعیین ویژگی‌های محصولات مختلف از جمله اتصالات جوشی کافی است که به گروه‌ها و تقسیم‌بندی‌های موجود مراجعه کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا در هر گروه ویژگی‌های مشترکی ببینیم و درک بهتری از چنین محصولاتی بیابیم. اتصالات جوشی، از زیرگروه‌های اولیه انواع اتصالات هستند. در واقع اتصالات مختلف را می‌توانیم به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

 

۱. اتصالات جوشی

  • دسته اتصالات جوشی درزدار
  • دسته اتصالات جوشی مانیسمان (بدون درز)

 

۲. اتصالات فشار قوی

  • اتصالات فشار قوی ساکت ولد
  • اتصالات فشار قوی رزوه‌ای

اتصالات جوشی به دلایل خاصی با این نام شهرت دارند که در ادامه از آن صحبت می‌کنیم.

 

چرا اتصالات جوشی را با این نام می‌خوانند؟

اتصالات جوشی از آلیاژهای فلزی ساخته می‌شوند و آن‌ها را به‌وسیله جوشکاری به لوله یا شیرآلات وصل می‌کنند. اتصالات جوشی نیز، همین روش اتصال را دارند. گفتنی است که جوشکاری یکی از انواع فرآیندهای اتصال دائمی است. در روند جوشکاری دو یا چند جزء جامد می‌توانند به یکدیگر متصل شوند تا یک محصول واحد را بسازند. به عبارت دیگر با ذوب ماده‌ای واسط، اتصالات جوشی به اتصالات یا لوله‌های مجاور خود جوش داده می‌شوند.

البته غیر از جوشکاری، اتصال پرچ و اتصال چسب نیز از فرآیندهای اتصال دائمی هستند و در مقابل آن‌ها اتصالات موقتی چون بست‌ها، نیز وجود دارند. در این میان با وجود بسیاری از فرآیندهای جایگزین، جوشکاری مزایای فراوانی نسبت به سایر فرآیندها دارد که همین دلیل محبوبیتش است. از چنین محصولاتی می‌توانیم به سه راه تبدیل جوشی و زانو ۴۵ درجه جوشی اشاره کنیم.

برای انجام این کار، نحوه کنار هم قرارگرفتن اجزاء، روش ذوب‌کردن ماده واسط و متغیرهای دیگر باید با دقت بررسی شوند. رعایت نکات فوق در کیفیت نتیجه نهایی تأثیری فوق‌العاده دارد؛ در حالی که با کوتاهی در انجام دقیق هر قسمت، نباید به دنبال نتیجه دلخواه و ایده‌آل بگردیم.

گفتیم اتصالات جوشی به دو گروه فرعی تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

 

۱. اتصالات جوشی درزدار

این انواع درز دار بوده و از طریق ریختگی تولید می‌شوند. در روش تولید ریختگی آلیاژهای مذاب لازم برای ساخت اتصالات در قالب مخصوصی ریخته و سپس سرد می‌شوند. در پایان کار دو نیمه از یک اتصال داریم که باید آن‌ها را با استفاده از قوس الکتریکی به هم جوش دهیم.

 

۲. دسته اتصالات جوشی مانیسمان

اتصالات مانیسمان (اتصالات بدون درز) کیفیت بهتری نسبت به انواع درزدار دارند؛ به‌طوری که برای سیستم‌های لوله‌کشی مهم چون صنایع انتقال نفت و گاز از این موارد استفاده می‌کنند.

 

درباره اتصالات جوشی درزدار و بدون درز باید بگوییم که انواع درزدار مقاومت کمتری نسبت به اتصالات بدون درز از خود نشان می‌دهند؛ به همین دلیل در برابر سیال‌های خورنده یا دما و فشار بالا امکان نشتی دارند.

 

مزایای اتصالات جوشی

 

33

روند جوش‌دهی اتصالات جوشی باید با توجه به نکات ریزی که اهمیت دارند انجام شود. با کاربری مناسب چنین محصولاتی از ورود اکسیژن و تأثیر عوامل بیرونی گوناگون جلوگیری می‌شود. از مزایای اتصالات جوشی می‌توانیم موارد زیر را برشماریم:

 

  • مقاومت نسبتا خوب
  • آب‌بندی خوب
  • جلوگیری از افت فشار و اغتشاش جریان
  • مقرون‌به‌صرفه نسبت به دیگر انواع مانند اتصالات فشارقوی
  • یکنواختی مناسب
  • قیمت نسبی ارزان به‌دلیل سبکی بیشتر
  • وزن نهایی کمتر نسبت به اتصالات فورج
  • پیچیدگی کمتر در سیستم‌های لوله‌کشی
  • راحتی بیشتر در زمان تعمیرات
  • یکدستی و نظم بیشتر بصری
  • استفاده از میزان مواد کمتر برای ساخت
  • بدون نیاز به سرویس‌های دوره‌ای کوتاه‌مدت

با وجود چنین مزایایی از این اتصالات در صنایع غذایی، صنایع دارویی، بیوتکنولوژی، خطوط انتقال تامین‌کننده انرژی گرمایی، دستگاه‌های تبدیل آب شور به آب شیرین و صنایع تولید پلاستیک استفاده می‌شود. اتصالات جوشی در این موارد با انجام اقداماتی چون موارد زیر کاربرد دارند:

  • جهت لوله را تغییر می‌دهند.
  • در صنایع میانی (خطوط انتقال و ذخیره) به کار می‌روند.
  • اندازه لوله را تغییر می‌دهند.
  • در اتصالات فلنجی و کلمپی سیستم‌های آتش‌نشانی کاربری دارند.
  • به مسدودکردن مسیر لوله می‌پردازند.
  • در مونتاژ شیرآلات کاربرد دارند.
  • از مسیر لوله انشعاب‌گیری می‌کنند.
  • تجهیزات اصلی یا کمکی را به یکدیگر اتصال می‌دهند.
  • در صنایع پایین‌دستی (پالایش محصولات و توزیع و فروش) به کار می‌روند.

 

سریع‌ترین راهکار برای شناخت ویژگی‌ها و خرید اتصالات جوشی

با پیشرفت در صنایع گوناگون، رشد اقتصادی هر جامعه نیز افزایش می‌یابد. این پیشرفت چنان اهمیتی دارد که سرمایه‌گذاری برای آن گاهی حتی دولت‌ها را نیز درگیر خود می‌کند. برای پیشرفت در این زمینه باید اطلاعات کافی درباره آن‌ها بیابیم و در زمینه لوله‌ها و اتصالات، این کار با مراجعه به سایت همساز ۷۲۴ بسیار آسان خواهد شد. در این سایت اطلاعات کاملی از انواع لوله‌ها و اتصالات وجود دارد.

پیگیری صفحات این سایت نه‌تنها به شما کمک می‌دهد تا اطلاعات کاملی درباره آن‌ها بیابید؛ بلکه باعث بررسی نرخ به روز برای هر محصول نیز می‌شود. از نمونه مطالب موجود در این سایت می‌توانیم به تبدیل جوشی اشاره کنیم. با مراجعه به این مطلب اطلاعات کاملی از چنین محصولی را به دست می‌آورید. مثلا اینکه از تبدیل جوشی، برای کاهش یا افزایش قطر لوله استفاده می‌شود و اینکه تغییر سایز لوله توسط چه اتصالاتی و چطور انجام می‌گیرد یا در کدام موارد لوله‌کشی (توکار خانگی و صنعتی) کاربرد دارد.

مشخصات فنی، مزایای اتصال، انواع مشابه و قیمت روز این محصول از موارد مهم دیگری است که برای این محصول و در این صفحه به آن اشاره می‌شود. این اطلاعات را برای انواع محصولات دیگر نیز می‌توانید بیابید.

 

مزایای خرید اینترنتی اتصالات جوشی

با خرید اتصالات جوشی از طریق اینترنت، آن هم از طریق مراجعه به سایت‌های معتبر، می‌توانید از امکاناتی چون موارد زیر بهره ببرید:

۱. حذف مراجعات حضوری

۲. حذف زمان مورد نیاز برای رسیدن به مراکز فروش

۳. حذف هدررفت زمان برای هماهنگی‌های مختلف

۴. امکان دریافت مشاوره (بدون نگرانی از داشتن تخصص فرد فروشنده)

۵. بررسی قیمت اتصالات جوشی

۶. مقایسه محصول با نمونه‌های مشابه

 

جمع بندی

در صورت نبودن اتصالات، سیستمی به‌نام لوله‌کشی و انتقال سیالات نیز وجود نخواهد داشت؛ اما برای استفاده از اتصالات دانستن مزایا و ویژگی‌های هر کدام ضروری است. در این بین اتصالات جوشی که گروه بزرگی از این محصولات را در بر می‌گیرند و استفاده فراوانی دارند را نیز باید بهتر بشناسیم. این محصولات با وجود آب‌بندی خوب، یکنواختی مسیر، جلوگیری از افت فشار و اغتشاش جریان و از همه مهم‌تر قیمت مناسب از گزینه‌های محبوب در سیستم‌های لوله‌کشی هستند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.