کد خبر : 26309 / /
/

آمفوتریسن بی (amphotericin B) یک داروی ضد قارچ تزریقی است که برای درمان عفونت قارچی مهاجم تجویز می‌شود.

تاریخچه آمفوتریسین B

این ماده یک آنتی بیوتیک آزمایشگاهی میباشد که در ابتدا از Streptomyces nodosus، یک باکتری رشته‌ای، در سال 1955، در موسسه تحقیقات پزشکی Squibb از کشت یک استرپتومیست نامشخص جدا و از خاک جمع‌آوری شده در منطقه رودخانه اورینوکو ونزوئلا استخراج شد. دو ماده ضد قارچ از کشت خاک جدا گردید به نام های آمفوتریسین A و آمفوتریسینB.

اما آمفوتریسین Bفعالیت ضد قارچی بهتری داشت. برای چندین دهه Amphotericin B تنها درمان موثر برای بیماری قارچی مهاجم، باقی ماند تا اینکه در اوایل دهه 1980 ضد قارچ های آزول ایجاد شد. ساختار کامل استریو آن در سال 1970 توسط یک ساختار اشعه ایکس از مشتق N-iodoacetyl  تعیین شد. نام آمفوتریسین از خواص آمفوتریک این ماده شیمیایی نشات می گیرد.

کاربرد آمفوتریسن بی

 Amphotericin B یک داروی ضد قارچ است که برای عفونت های قارچی جدی استفاده می شود. عفونت های قارچی که از آمفوتریسین B در آن ها برای درمان استفاده می شود عبارتند از: موکورمایکوزیس، آسپرژیلوزیس، بلاستومایکوزیس، کاندیدیازیس، کوکسیدیوئیدومیکوزیس و کریپتوکوکوزیس. پژوهشگران جهت دستیابی به اطلاعات بیشتر در رابطه با کاربردهای وسیع تر این آنتی بیوتیک همچنان در حال تحقیق و پژوهش میباشند. برای تهیه آمفوتریسین B جهت امور تحقیقاتی میتوانید با کارشناسان شرکت دایا اکسیر فروش مواد شیمیایی آزمایشگاهی تماس بگیرید.

 

مکانیسم اثر آمفوتریسین B

آمفوتریسین B یک عامل ضد قارچی بسیار سمی است. این دارو با استرول‌های غشای سلولی سلول‌های میزبان کمپلکس می‌شود و منافذی را تشکیل می‌دهد که الکترولیت‌هایی مشابه اثر ضد قارچی آن نشت می‌کند. آمفوتریسین B با ارگوسترول، یکی از اجزای غشای سلولی قارچ، متصل می‌شود و منافذی را تشکیل می‌دهد که باعث نشت سریع یون‌های تک ظرفیتی) K+ Na+، H+ و (Cl− و متعاقب آن مرگ سلول‌های قارچی می‌شود. این اثر اولیه Amphotericin B به عنوان یک عامل ضد قارچی است.

مکانیسم اثر این دارو می تواند منجر به مسمومیت سیستمیک، از جمله دیسکرازی کلیوی، کبدی، قلبی و خونی و مرگ شود. غشاهای پستانداران و قارچ ها هر دو حاوی استرول هستند، از آنجایی که غشاهای پستانداران و قارچ ها از نظر ساختار و ترکیب مشابه هستند، این یکی از مکانیسم هایی است که از طریق آن Amphotericin B  باعث ایجاد سمیت سلولی می شود. مولکول های آمفوتریسین بی می توانند منافذی را در غشای میزبان و همچنین غشای قارچی ایجاد کنند. این اختلال در عملکرد سد غشایی می تواند اثرات کشنده ای داشته باشد. ارگوسترول، استرول قارچی، نسبت به کلسترول، استرول رایج پستانداران، به آمفوتریسین B حساس تر است. واکنش با غشاء نیز وابسته به غلظت استرول است. باکتری ها تحت تأثیر Amphotericin B  قرار نمی گیرند زیرا غشای سلولی آنها حاوی استرول نیست.

به دلیل عوارض جانبی گسترده آن، اغلب برای عفونت های شدید در بیماران بدحال یا نقص ایمنی استفاده می شود.این درمان خط اول برای عفونت های تهاجمی موکورمایکوزیس، مننژیت کریپتوکوکی، و برخی عفونت های آسپرژیلوس و کاندیدا در نظر گرفته می شود.

آمفوتریسین B برای بیش از 50 سال است که داروی موثری می باشد این به این دلیل است که احتمال بروز مقاومت در پاتوژن هایی که روی آن ها تاثیرگذار است بسیار پایین می باشد زیرا مقاومت Amphotericin B مستلزم قربانی کردن بخشی از پاتوژن است که در صورت اتفاق باعث حساسیت آن به محیط میزبان می شود و بسیار ضعیف تر از آن خواهد شد که بتواند باعث ایجاد عفونت شود.

دو آمفوتریسین، آمفوتریسین A و آمفوتریسین B، شناخته شده‌اند، اما تنها B از نظر بالینی استفاده می‌شود، زیرا در داخل بدن به طور قابل توجهی فعال‌تر است. آمفوتریسین A تقریباً مشابه Amphotericin B است.

19

 

مشخص شده است که کمپلکس دو مولکولی آمفوتریسین B ergosterol که این منافذ را حفظ می کند توسط فعل و انفعالات واندروالس تثبیت می شود. محققان در آزمایشات کشت بافت شواهدی یافته اند که نشان می دهد آمفوتریسین B همچنین باعث استرس اکسیداتیو در سلول قارچ می شود. اما مشخص نیست که این آسیب اکسیداتیو تا چه حد به اثربخشی دارو کمک می کند. افزودن پاک کننده های رادیکال های آزاد یا آنتی اکسیدان ها می تواند منجر به مقاومت آمفوتریسین در برخی گونه ها مانند Scedosporium prolificans بدون تاثیر بر دیواره سلولی شود. جهت دریافت اطلاعات انواع محیط کشت های میکروبی با کارشناسان فنی تماس حاصل فرمایید.

ارتباط با دایا اکسیر مرکز فروش مواد شیمیایی در تهران

شما میتوانید جهت استعلام قیمت مواد شیمیایی و انواع محیط کشت های میکروبی پیدا کردن کد مرک  مواد شیمیایی با کارشناسان شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید. همچنین این شرکت نمایندگی سیگما آلدریچ در ایران میباشد که از طریق فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی امکان خرید محصولات سیگما آلدریچ با قیمت های مناسب فراهم گردیده است.

شماره تماس فروش مواد شیمیایی:

شماره تماس 22327043-021

تلگرام، واتساپ و پیامک 09017777023

کارشناسان ما سریعا پاسخگو میباشند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.