کد خبر : 26311 / /
/

 

 

امروزه تمام سازندگان و پیمانکاران به دنبال راهی برای عایق سازی ساختمان‌ها در برابر صوت و حتی آتش هستند. مصالح جدیدی در این راستا تولید و مورد استفاده قرار گرفت. هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب خود را داشتند که سبب شدند مصالح جدید تر با ویژگی‌ها و مزایای بهتری تولید و در بازار عرضه شوند. در حال حاضر یکی از بهترین عایق‌هایی که هم در اجرای سقف و هم دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد، یونولیت‌ها هستند. البته بلوک‌هایی نیز با به کارگیری دانش پیشرفته تولید شدند که وزن بسیار کمی داشته و می‌توانند نقش عایق را نیز ایفا کنند. این بلوک‌ها همان بلوک‌های هبلکس یا اتوکلاو شده هستند که با ساختار خود توانسته‌اند در بخش‌های مختلف ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند. به هرحال در به کارگیری هر دوی آن‌ها، هدف تقریبا یکسان و عایق سازی ساختمان است.  البته با افزایش قیمت یونولیت، تقاضا برای استفاده از بلوک‌های هبلکس بیشتر شده.

معرفی یونولیت و کاربردهای

یونولیت در کشور ما با نام پلاستوفوم، یونولیت و یا آکاسیف شناخته می‌شود. اما نام اصلی آن پلی استیرن انبساطی یا EPS است. این نوع مصالح ماده‌ای سبک و متخلخل هستند که معمولا به رنگ سفید تولید شده و در بسته بندی‌ها و عایق کاری از آن استفاده می‌کنند که در برخی موارد به آن فیبر سفید نیز گفته می‌شود. اما اگر بخواهیم ماهیت این مصالح را بازگو کنیم بهتر است بگوییم که یونولیت‌ها نوعی پلیمر سفید و عایق رطوبت، صدا و دما بوده و از فرایندهای پتروشیمی تولید می‌شود. مواد پلی استایرن را درون قالب مخصوص ریخته و با منبسط کردن آن، یونولیت‌هایی که عایق صدا و حرارت بسیار خوبی هستند را تولید می‌کنند.

از یونولیت در کدام بخش‌های ساختمان استفاده می‌کنند؟

  • ن

 

  • از این مصالح به عنوان عایق صوتی و حرارتی در بخش‌های مختلف ساختمان استفاده می‌کنند.

 

  • عایق برودتی در سردخانه‌ها و یخچال‌های صنعتی

 

  • ساخت انواع فوم‌های بسته بندی و انواع یخدان و ترموس

 

  • استفاده از یونولیت‌ها تا ابعاد 100*200 سانتی متر و ضخامت‌های گوناگون از 4 تا 100 میلی متر، به عنوان پس زمینه‌ی انواع تابلوها از جمله تابلوی اعلانات و ... .

 

  • استفاده از ضخامت‌های گوناگون آن جهت ساخت اشکال، انواع طرح‌ها و حروف فارشس و انگلیسی، ساخت ماکت، تهیه‌ی تابلوهای تبلیغاتی و تزئینی و به عنوان فوم ریخته گری و فوم گل سازی که در دروس برخی دوره‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • استفاده از ورق‌های پلاستوفوم به عنوان عایق ساختمان و بلوک‌های سقفی پلاستوفومی به عنوان جایگزین بلوک‌های سیمانی یا سفالی در صنعت ساختمان سازی.

 

انواع یونولیت‌های ساختمانی

13

یونولیت فشرده

یونولیت‌های فشرده یکی از انواع یونولیت‌ها است که وزن بالاتری نسبت به سایر یونولیت‌ها دارد زیرا دانسیته یا چگالی آن به دلیل فشرده شدن، بالا رفته. این نوع یونولیت در دسته‌ی پر کاربردترین یونولیت‌ها قرار می‌گیرد که در موارد گوناگونی همچون صنعت ساختمان، خودروسازی، صنایع غذایی، قالب سازی، مجسمه سازی، درب‌های ضد سرقت، عایق سازی، بسته بندی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک از مهم ترین کاربردهای یونولیت‌های فشرده این است که می‌توان آن را با دیگر عایق‌های صوتی مانند فوم‌های آکوستیک، پشم سنگ و ... استفاده کرد و کاربرد عایق صوتی بودن آن را افزایش داد. نامگذاری یونولیت‌های فشرده براساس وضعیت و میزان فشردگی آن‌ها صورت می‌گیرد.

یونولیت سقفی

این نوع یونولیت در سال‌های اخیر به عنوان قالب بتن در سقف‌های دال یکطرفه یا اصطلاحا تیرچه بلوک، مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شکل مکعب مستطیل و در ابعاد 25*50*200 و دانسیته 12 موجود است.  وزن این یونولیت‌ها را براساس دانسیته‌ی آن‌ها مشخص می‌کنند. یونولیت‌های مصرفی باید دارای تاییدیه‌ی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و همچنین نشان استاندارد باشد.

یونولیت دیواری

در برخی شرایط و مصارف گوناگون ممکن است که از یونولیت‌های دیواری به صورت زیر استفاده کنند:

  • دیوار پوش فوم
  • فوم دیواری تزئینی
  • فوم دیوار پوش
  • یونولیت دیواری dpanel3

این نوع یونولیت‌ها به دلیل خاصیت صدا گیر بودن یا اصطلاحا آکوستیک، ضد ضربه بودن، قابلیت شستشو و آنتی باکتریال بودن و زیبایی منحصر به فردی که دارند، در اجرای دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عایق سازی با بلوک هبلکس

بلوک‌های هبلکس بلوک‌های اتوکلاو شده و متخلخلی هستند که با وجود وزن کم، از استحکام و پایداری بالایی برخوردارند. این نوع بلوک‌ها در برابر حرارت و صوت مقاوم و عایق خوبی به شمار می‌روند که از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، مزیتی دیگری که استفاده از این مصالح در دیوارچینی دارد این است که به اندازه‌ی یک چهارم حد معمول نیاز به ملات برای اجرای دیوار دارید.

عایق بودن بلوک‌های هبلکس

14

 

عایق بودن یکی از ویژگی‌های این بلوک‌ها به شمار می‌رود که سبب شده امروزه در بسیاری از پروژه‌ها که نیاز به عایق سازی ساختمان است از این مصالح استفاده شود. بلوک‌های هبلکس به خوبی می‌توانند در برابر گرما، سرما و صدا عایق باشند. مهندسان و مالکان می‌توانند با بلوک‌های هبلکس نیازهای خود را نسبت به هرگونه عایق برطرف کنند. یکی از راهکارهایی که در زمان اجرای بلوک‌های هبلکس می‌توانید از آن استفاده کنید، این است که قبل از مصرف آن را به طور کامل با آب خیس کنید تا خاصیت عایق آب بودن آن افزایش یابد. با این کار وزن آن افزایش نخواهد یافت و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد. علاوه بر این با این کار، خاصیت چسبندگی بلوک به ملات بیشتر خواهد شد و بلوک‌ها در کنار هم حفظ می‌شوند. با تمام این ویژگی‌ها و کاربردهای گسترده‌ی آن در ساختمان سازی، قیمت بلوک هبلکس بسیار مقرون به صرفه می‌باشد و شاید به همین دلیل است که در موقعیت‌های گوناگون از آن استفاده می‌کنند.

فواید عایق بودن بلوک‌های هبلکس

عایق بودن این بلوک‌ها در برابر صوت سبب شده تا استفاده از آن در آپارتمان‌های امروزی روز به روز افزایش یابد. این بلوک‌ها با گسترش زندگی آپارتمان نشینی، ارزش فراوانی پیدا کردند. البته در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی که ممکن است صداهای آزار دهنده‌ی زیادی باشد، عایق بودن بلوک‌های هبلکس بسیار کارآمد خواهد بود. البته باید دقت داشته باشید که عایق بودن بلوک‌های هبلکس تنها در صورتی تضمینی می‌باشد که از چسب مخصوص آن استفاده شود. از طرفی دیگر عایق بودن بلوک‌های هبلکس سبب می‌شود تا هزینه‌های مورد نیاز برای استفاده از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، کاهش یابد.

از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد نیازهای خود را به صورت خرید آنلاین برطرف می‌کنند، صنعت ساختمان سازی نیز از این قاعده عقب نماند و بسیاری از پلتفرم‌ها محصولات خود را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار دادند. سیوان لند یکی از این گزینه‌ها است که همچون دیجی کالا و ایمالز، محصولات خود را در اختیار شما مصرف کنندگان عزیز قرار داده. محصولات موجود در این سایت شامل انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی است که شما را از هرگونه محصول دیگر بی نیاز می‌کند. شما با ورود به این سایت می‌توانید در کمترین زمان محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید. علاوه بر این تیم مشاوره‌ی سیوان لند در تمام ساعات آماده‌ی کمک به شما در انتخاب محصول مناسب هستند. در سیوان لند این امکان برای شما وجود دارد تا محصولات آن را با سایر سایت‌های مشابه مقایسه کرده و یا حتی مرغوبیت آن را از زبان مصرف کنندگان بشنوید تا بتوانید انتخابی آگاهانه داشته باشید. همچنین تیم پشتیبانی سیوان لند از زمان سفارش محصول تا تحویل آن رد محل مورد نظر، با شما همراه خواهند بود تا تجربه‌ی خوبی از خرید را داشته باشید. نه تنها خریداران، بلکه فروشندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی نیز می‌توانند از سیوان لند بهره ببرند. به این صورت که می‌توانند محصولات خود را در سیوان لند به فروش برسانند و این یک فرصت استثنایی است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.