کد خبر : 26406 / /
/

​ یکی از مدارک مهمی که برای استخدام، صدور پروانه شغلی، دریافت جواز کسب و... نیاز است تا آن را به سازمان و اداره مربوطه ارائه دهید، گواهی عدم سوء پیشینه است. شما می‌توانید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا پلیس +10 برای دریافت این گواهی اقدام کنید. لازم به ذکر است که گواهی عدم سوء پیشینه بیانگر آن می باشد که شما مرتکب هیچ جرمی نشده اید و حکم محکومیت نیز صادر نشده است. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه انداخته و بیان کنیم که برای دریافت آن نیاز است چه مدارکی را ارائه و چگونه این فرآیند را انجام دهید.

 

نحوه گرفتن گواهی عدم سوء پیشینه

افراد برای انجام برخی از اقدامات نیاز است تا برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اقدام کنند. به عنوان مثال، افرادی که در آزمون‌های استخدامی شرکت می‌کنند، در صورتی که امتیاز لازم برای قبولی در آن آزمون را کسب کرده و شرایط لازم برای استخدام را داشته باشند، از آن‌ها درخواست می‌شود تا برای ارائه گواهی عدم سوء پیشینه خود اقدام کنند. شما می‌توانید با انجام چند گام ساده، اقدام به ثبت درخواست کرده و پس از چند روز، گواهی خود را دریافت کنید.

اگر بخواهیم به این سوال مهم پاسخ دهیم که نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به چه نحوی است، باید گفت که افراد متقاضی همراه با مدارک مشخص شده، به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی آمده و درخواست خود را ثبت می کنند. یکی از مواردی که برای دریافت این گواهی باید به آن توجه داشته باشید، این است که پلیس +10 این گواهی را به صورت اینترنتی و آنلاین صادر نمی‌کند و به نیاز است تا به صورت حضوری برای دریافت آن اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دفاتر پلیس +10 در تهران اینجا را کلیک کنید.

در کنار ارائه مدارک، نیاز است تا اقدام به انجام چند فرآیند مهم کنید که یکی از آن‌ها پرداخت هزینه‌های مربوطه است. برای پرداخت این هزینه‌ها باید از طریق دستگاه‌های کارت خوان مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی استفاده کنید تا بتوانید هزینه‌های لازم را برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه بپردازید. نکته قابل توجه در این است که هیچ یکی از این دفاتر حق ندارند، مبلغ بیشتری را از تعرفه مشخص شده دریافت کنند. پس از ارائه کامل مدارک و پرداخت هزینه‌های مربوطه، فرم صدور گواهی شما تکمیل شده و نیاز است، منتظر بمانید تا از طریق پست این فرم برای شما ارسال شود. انجام این فرآیند چند روز طول می‌کشد و امکان دریافت گواهی در همان روز وجود نخواهد داشت.

یکی از سوالات بسیار مهمی که افراد مطرح می‌کنند، این است که آیا امکان پاک شدن جرایم از گواهی عدم سوء پیشینه وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بر اساس قانون، جرایم دارای مدت زمانی هستند که اگر در طی این مدت جرمی را انجام ندهید، از گواهی عدم سوء پیشینه شما پاک می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه

 

19

 

برای آن که بتوانید با حضور در دفاتر پلیس +10 برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه اقدام کنید، نیاز است تا چند مدرک را به همراه داشته باشید. در صورتی که هر یک از این مدارک ناقص باشند، نمی‌توانید درخواست خود را ثبت کرده و گواهی عدم سوء پیشینه خود را دریافت کنید. به منظور بررسی مدارک لازم برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.ارائه اصل شناسنامه و اصل کارت ملی فرد متقاضی

یکی از مهم‌ترین مدارک برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی است. در واقع از طریق این مدارک است که می‌توانید با حضور در دفاتر پلیس +10، برای اثبات هویت خود اقدام کنید. به همین دلیل، نیاز است این دو مدرک را به صورت اصل به همراه داشته باشید.

2.عکس بیومتریک

مدرک دیگری که برای تکمیل فرم درخواست گواهی عدم سوء پیشینه باید به همراه داشته باشید، عکس بیومتریک است. یکی از نکات قابل توجه در این است که عکس شما باید شرایط خاصی داشته باشد تا تایید شود. به همین دلیل در برخی از دفاتر، در همان لحظه از فرد عکس گرفته می‌شود. پیشنهاد ما به شما این است، برای آن که با مشکل خاصی مواجه نشوید، مطمئن شوید که دفتر پلیس +10 که قصد حضور در آن را دارید، عکاسی در محل داشته باشند و یا در غیر این صورت، حتماً عکسی را به همراه داشته باشید که تمامی شرایط مورد نیاز را داشته باشد.

3.معرفی نامه از محل کار برای درخواست گواهی

فارغ از آن که برای انجام چه کاری گواهی عدم سوء پیشینه خود را دریافت کنید، نیاز است تا حتماً معرفی نامه ای از محل کار و سازمان مربوطه داشته باشید و در آن به صورت کامل ذکر شده باشد که نیاز به دریافت گواهی عدم سوء پیشینه شما را دارند. در صورتی که این معرفی نامه را به همراه نداشته باشید، پلیس +10 فرم درخواست شما را تکمیل نمی‌کند.

4.تکمیل فرم درخواست

20

برای آن که درخواست شما به صورت رسمی ثبت شود، نیاز است تا فرم درخواست در دفاتر پلیس +10 تکمیل شود. همچنین، در هنگام تکمیل این فرم نیاز است تا کد پستی ده رقمی محل زندگی خود، به همراه آدرس کامل پستی را ارائه دهید تا پس از انجام مراحل اداری گواهی به آدرس شما ارسال شود. پلیس +10 خدمات دیگری هم ارائه می دهد که ما به شما پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله خدماتی که دفاتر پلیس +10 انجام می دهند را از سایت بازده مطالعه نمایید.

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با نحوه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه آشنا کرده و بیان کنیم که چگونه می‌توانید برای دریافت این گواهی اقدام کنید. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید با ارائه مدارک مشخص شده، به راحتی برای دریافت این گواهی اقدام کنید و بتوانید آن را به اداره و سازمان‌های مربوطه ارائه دهید.

 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.