کد خبر : 26461 / /
/

پشم شیشه به انگلیسی glass wool نام دارد. عایقی معدنی که از ضایعات شیشه و مواد معدنی تولید می شود . محدوده دمایی آن بین منفی 20 الی مثبت 350 درجه سانتیگراد است. وجزو خانواده عایق های الیافی مانند پشم سنگ و پشم سرامیک می باشد.

 

پشم شیشه یک عایق الیافی نسوز است که از الیاف های شیشه از موادی مانند شیشه های ضایعاتی ، سنگ آهک، سیلس ، سنگ سودا تولید می شود. جزو  عایق های الیافی مانند پشم سنگ و پشم سرامیک است.که به انگلیسی به آن Glass wool  نوشته می شود. یک عایق معدنی که از 80 درصد ضایعات شیشه تولید می شود.

زمانی الیاف شیشه تشکیل می شود که با استفاده از چسب در بافتی مشابه پشم است .طی فرایندی بسیاری گوی های هوا  را بین الیاف ریز شیشه به دام می اندازند و این گوی های کو چک هوا منجر به عایق حرارتی می شود. این الیاف بسیار نرم و سبک و نسوز و انعطاف پذیر می باشند .محصولات عایق الیافی به انواع  شکل تولید می شود .که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند .این شکل ها  به صورت های رول و پانلی و تخته ای و شبیه به لوله تولید می شود .

این عایق الیافی ابتدا سفید رنگ است و بعد از تولید الیاف در انواع رنگ ها مانند سبز و صورتی و مشکی تولید می شود .  بیشتر پشم شیشه به رنگ زرد تولید می شود .عمده کاربرد آن در عایقکاری و  صدا و حرارت می باشد .  در عایقکاری ساختمان و بیشتر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد .این عایق را می توان جزو عایق های الیافی معدنی است که به عایق های حرارتی معرفی شده است که از مواد معدنی  ساخته می شود .این عایقی  باعث شده  تا چهل در صد هزینه های سوخت را پایین آورد و در مصرف سوخت صرفه جویی شود .

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه یک ماده الیاف نسوز حرارتی و صوتی است که به عنوان عایق در جلوگیری از هدر رفتن انرژی گرمایی و سرمایشی و همچنین کاهش آلودگی صدا  استفاده می شود. این عایق نرم و سبک و انعطاف پذیر و و غیر قابل اشتعال است. و مقرون به صرفه ترین عایق دنیا می باشدکه به آن فایبر گلاس نیز گفته می شود. در ایران به فایبر گلاس به مخلوط پلاستین و الیاف شیسه گفته می شود .

انواع پشم شیشه

انواع پشم شیشه ها به صورت ذول ، تخته ای یا ورقه ای و لوله ای هستند که کاربرد های مختلفی دارند

قیمت پشم شیشه لحافی یا فویل دار

پشم شیشه رول که با فویل آلومینیومی با علامت (AL)مشخص شده و پشم شیشه روکش کاغذ که با علامت (K)مشخص شده و پشم شیشه رول متالایز با علامت (FR) مشخص می شود . لحافی  فویل دار و پشم شیشه رول متالایز  با انواع چگالیها و ضخامتها تولید می شود و بیشترین کاربرد پشم شیشه رول در  پوشش و عایقکاری سقف سوله می باشد . پشم شیشه رول با ضخامت های 2.5 سانت ،5 سانت و 10 سانت با روکش های کاغذ  و فویل متالایز و فویل آلومینیوم با تراکمهای 8، تراکم 10،تراکم 12،تراکم 16،و تراکم 20 تولید می شود ابعاد پشم شیشه رول نیز متفاوت می باشد به طوری که هر چقدر تراکم پشم شیشه بالا می رود از ابعاد طول پشم شیشه رول کم می شود .

پشم شیشه رول با ابعاد های عرض 1.20 می باشد عرض  های رول 1.15 می باشد و لی فویل روکش آن با عرض  1.20 می باشد .5 سانت اورلب در پشم شیشه های رول وجود دارد که هنگام نصب بر روی هم سوار می شوند تا از ریزش الیاف شیشه به پایین جلوگیری شود . پشم شیشه  محصولات زیادی دارد که کاربرد و مزیت هر کدام مشخص شده است پشم شیشه تخته ای و یا پانلی  یکی دیگر از تولیدات پشم شیشه می باشد که سطحی صاف دارد مانند تخته چوب با انواع ابعاد ها نیز تولید می شود .

پشم شیشه تخته ای

پشم شیشه تخته ای و یا پانلی که نام انگلیسی آن glass wool board است در جاهایی که سطحی صاف دارند نصب می شود مانند دیوار ها و کف زمین و سقف ها که به راحتی برش خورده و فضاهای کوچک را هم عایق می کنند . پشم شیشه تخته ای برای آگوستیک کردن اتاقها و دور تا دور دیوار های خانه مورد استفاده قرار می گیرد .

پشم شیشه تخته ای به راحت برش و حمل  می شوند  و کمی قابل انعطاف می باشد .پشم شیشه تخته ای از تراکم های زیادی برخوردار هستند و از الیاف شیشه زیادی تولید می شود به طوری که الیاف های شیشه را  از زیر پرس های سنگین عبور می دهند و تراکم آنها را بالا می برند با اضافه کرده چسب های مخصوص پشم شیشه های تخته ای و یا پانلی را سخت و نیمه سخت تولید می کنند .

پشم شیشه تخته ای اغلب صنعت های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد که حرارت آنها تا 230 درجه سانتیگراد  بیشتر تجاوز نکند مانند اجاق گازهای خوراکی که برای جدار و دیواره فرهای خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد .

پشم شیشه تخته ای با تراکم های 36 تراکم 42،تراکم 50،تراکم 80تراکم 100و تراکم 120و با انواع ضخامت ها مانند 2.5 سانت و 3 سانت و 5 سانت و 10 سانت  . و همچنین با روکش های فویل آلومینیومی نیز تولید می شود . برای نصب پشم شیشه تخته ای بر روی دیوار از الوارهای چوب  و سازهای کناف نیز استفاده می کنند و با میخ های مخصوص که گل میخ نام دارد روی دیوار نصب می شود .عایق  تخته ای یا ابعاد استاندار عرض 60 سانت و طول یک مترو بیست تولید می شود ولی طبق سفارش نیز با ابعاد های خاص نیز تولید می شود .

پشم شیشه لوله ای

پشم شیشه لوله ای یکی دیگر از محصولات پر کارد برد پشم شیشه می باشد که شبیه به لوله است و به اندره قطر خارجی لوله تولید می شود .پشم شیشه لوله ای برای عایقکاری لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد . عایق لوله ای مزیت هایی دارد که عایقکاری سنتی ندارد . پشم شیشه لوله ای باعث سرعت بخشیدن به عایقکاری می شود و دمای لوله ها را در امتداد لوله یکسان نگه می دارد  و از ضربه های احتمالی جلوگیری می کند . شکافی در امتداد آن  وجود دارد که باز شده لوله در آن قرار می گیرد و سپس بسته می شود . پشم شیشه لوله ای با روکش فویل آلومینیومی نیز تولید می شود .

تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ

پشم شیشه از مواد بازیافتی شیشه و شن و ماسه بدست می آید ولی پشم سنگ از سنگ بازالت که باقی مانده سنگ های آتشفشان می باشد .هر دو عایق الیافی می باشند و محصولاتشان یکی است و سبک و انعطاف پذیر هستند به راحتی حمل می شوند و به سهولت نصب م شوند و برش می خورند .تفاوتی بین پشم شیشه و پشم سنگ در حجم بازگشتی آنها در تحت فشار بودن هر دو کالا می باشد .پشم شیشه بعد از تحت فشار بودن 80 تا 90 در صد ضخامت آن برمی گردد و لی پشم سنگ این طور نیست . فرق پشم شیشه و پشم سنگ در تحمل حرارت می باشد که پشم سنگ تا 850 درجه سانتیگراد گرما را تحمل می کند و لی پم شیشه 230 تا 250 درجه گرما را تحمل می کند .تفاوت دیگر پشم شیشه و پشم سنگ در مقاومت R می باشد که پشم سنگ تا 200 کیلو گرم در متر مکعب می تواند تراکم داشته باشد و لی این مقدار در پشم شیشه 120 کیلو گرم در متر مکعب می باشد .

قیمت پشم شیشه 

قیمت پشم شیشه نسبت به چگالی و نوع شکل  و ضخامت و نوع پوشش یا لفاف بستگی  دارد. هر چقدر چگالی و ضخامت بیشتر باد قسمت آن نیز افزایش می یابد. قیمت محصولات پشم شیشه با یکدیگر نیز متفاوت هستند. قیمت پشم شیشه لحافی  یا فویل دار  از الیاف های سبک و چگالی کمتری دارد برای همین دلیل قیمت آن نسبت به سایر محصولات دیگر ارزانتر است. عمده کاربرد آن بیشتر در پوشش سقف سالن های صنعتی و شیروانی ها است . که دمای زیادی ندارند. و محدود دمای پشم شیشه لحافی 100 درجه سانتیگرارد است. پشم شیشه تخته ای از چگالی و ضخامت بیشتری بر خوردار است و با انواع روکش های فویل آلومینیوم تولید می شود.  قیمت این عایق تخته ای گرانتر از  لحافی فویل دار می باشد و مقاومت حرارتی بیشتری دارد. و کاربرد آن بیشتر در حرارت های بالاتا 350 درجه سانتیگراد است. 

قیمت پشم شیشه لوله ای بر اساس سایز لوله ها و لفاف و نیز چگالی عایق لوله قیمت گذاری می شود و هر چقدر ضخامت و چگالی و سایز لوله ها بیشتر می شود قیمت عایق لوله پشم شیشه نیز بیشتر می شود.قیمت فویل آلومینیوم همیشه متغییر است که در موقع استفاده یا تولید انواع پشم شیشه ها بر قیمت پشم شیشه تاثیر زیادی می گذارد.

مزایای پشم شیشه

  • نمی سوزد .
  • بوی بد و آزار  دهنده ندارد .
  • خراب یا کپک و قارچ نمی زند .
  • به راحتی با چاقو برش می خورد .
  • هیچ گاز سمی را از خود تولید نمی کند .
  • انعطاف پذیر است و بسیار شکل پذیر می باشد .
  • سبک است وجابجا کردن آن آسان و  راحت می باشد .
  • یک عایق الیافی ارزان نسبت به پشم سنگ و پشم سرامیک می باشد .
  • دارای انواع محصولات می باشد که می توان همه جای خانه را عایق کرد .

 

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.