کد خبر : 26470 / /
/

 

 

 

نصب سقف عرشه فولادی

طراحی و اجرای سقف عرشه فولادی در یک پروژه ساختمانی دارای مزایای بسیاری است. از دیگر ویژگی های عرشه فولادی می توان به زیبایی ظاهری، قیمت مناسب و کنترل وزن در هنگام اجرای سقف عرشه فولادی اشاره کرد. یکی از مزایای استفاده از این سقف در سازه ها کاهش انتقال صوت و افزایش مقاومت در برابر زلزله می باشد. این تکنیک باعث صرفه جویی در زمان ساخت پروژه می شود. زیرا به کمک عرشه فولادی می توان هم زمان چند سقف را بتن ریزی کرد. سقف عرشه فولادی بر اساس قوانین و مقررات خاصی طراحی و توسط نصاب، نصب می شود.

پیمانکار سقف عرشه فولادی

استفاده از اجزاء اصلی و مورد نیاز توسط نصاب سقف عرشه فولادی یکی از مهم ترین مراحل این فرآیند می باشد. پیمانکار سقف عرشه فولادی به عنوان مجری پروژه، اجزای این نوع سازه را با رعایت اصول و مقررات استاندارد آماده می کند. ورق فولادی گالوانیزه، ناودانی، آرماتور، بتن و فلاشینگ از اجزای اصلی عرشه فولادی می باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این مقاله از بایرایرانیان در رابطه با نصاب سقف عرشه فولادی به بررسی مراحل و جزئیات اجرای سقف عرشه فولادی بپردازیم.

مهم ترین قسمت در اجرای سقف عرشه فولادی نصب ورق گالوانیزه توسط نصاب می باشد می باشد. گالوانیزه شدن این ورق ها به روش فلز روی و فرمینگ انجام می شود. ورق گالوانیزه به صورت ذوزنقه ای و مواج تولید می شود. ابعاد این ورق با توجه به نوع طرح و طول دهانه های سقف متفاوت می باشد اما ضخامت آن حدود 0.8 تا 1.2 میلی متر در نظر گرفته می شود. گالوانیزه شدن این ورق ها باید به طور کامل در هر دو سطح انجام شود. البته باید بدانید که قبل از انجام مراحل نصب و اجرای سقف عرشه فولادی توسط نصاب، ضخامت ورق هایی که استفاده می شود و هم چنین وزن بار روی سقف متناسب با تعداد طبقات باید به طور دقیق بررسی و اندازه گیری شود.

نقش ناودانی در اجرای سقف عرشه فولادی انتقال نیروی برشی از دال بتنی به تیرهای فرعی سازه می باشد. این رویکرد به افزایش استحکام و دوام ورق های فولادی کمک می کند. ارتفاع کاترها حداقل 40 میلی متر و قطر آن ها حداکثر 19 میلی متر تعریف شده است. ناودانی ها توسط دستگاه جوش به تیرهای جانبی سازه و ورق فولادی جوش داده می شوند. این باعث می شود ورق ها به طور محکم و دائمی به ستون ها متصل شوند.

در اجرا و نصب سقف عرشه فولادی توسط نصاب از انواع میلگردها برای آرماتوربندی استفاده خواهد شد. نوع میلگرد مورد استفاده در این نوع سازه ها به طرح و اسکلت سازه بستگی دارد. در هنگام تقویت، شبکه میلگردهای متصل به ورق گالوانیزه به کاترها متصل می شوند. این کار علاوه بر تقویت سقف باعث افزایش تحمل تنش کششی سقف شده و از جمع شدن بتن جلوگیری می کند. در این مرحله اغلب از میله های آجدار معمولی یا انواع جدیدتر میله ها استفاده می شود.

بتن ریزی

مرحله نهایی اجرای سقف عرشه فولادی بتن ریزی می باشد. برای پوشاندن آرماتور و ورق ها این عمل صورت می گیرد. بتن مورد استفاده در این نوع سازه هیچ تفاوتی با سقف های معمولی ندارد. در این سازه ها بهتر است از بتن سبک با مقاومت فشاری مناسب استفاده شود. انتخاب بتن اغلب با توجه به بار روی سقف انجام می شود. هم چنین استفاده از بتن با الیاف پلیمری یا فولادی باعث تسریع عملیات اجرا و نصب در این نوع سازه می شود. مزیت این نوع بتن ریزی حذف آرماتور در قسمتی از عرشه فولادی می باشد. فلاشینگ ها ورق های فلزی با ضخامت تقریبی 5 میلی متر می باشند که به منظور جلوگیری از ریزش بتن به بیرون سقف، در لبه عرشه توسط نصاب سقف عرشه فولادی، نصب می شوند.

در مراحل نصب سقف عرشه فولادی توجه به استانداردها و مقررات نصب عرشه فولادی ضروری می باشد. این آیین نامه شامل نکات و جزئیاتی برای طراحی و اجرای این نوع سازه می باشد. کلیه مراحل ساخت و نصب باید طبق قوانین و دستورالعمل ها انجام شود. رعایت مشخصات ورق های فولادی بر اساس استاندارد ASTM و برابر با حداقل تنش 230 مگا پاسکال الزامی می باشد.

استانداردهای AISC

رعایت مشخصات بتنی سقف عرشه فولادی مرکب طبق استانداردهای AISC معادل حداقل 21 و حداکثر 70 مگا پاسکال در دال بتن آرمه الزامی می باشد. قوانین آرماتوربندی برای دال های بتن آرمه طبق مقررات الزامی می باشد و مقاومت تسلیم آرماتورها طبق قوانین AISC نباید از 525 مگا پاسکال تجاوز کند. رعایت اصول استاندارد طراحی ناودانی با توجه به مبحث دهم مقررات ملی ساختمان یا ضوابط مندرج در مبحث 13 آیین نامه الزامی می باشد. رعایت مقررات مبحث 19 مقررات ملی ساختمان جهت صرفه جویی در مصرف انرژی الزامی می باشد.

اتصال ورق ها روی تیرهای اصلی مجاز می باشد و در این صورت باید از دو عرشه اتصال به طول حداقل 50 میلی متر استفاده شود تا روی تیر اصلی سازه هم پوشانی کامل داشته باشند.

اولین مرحله نصب و اجرای سقف عرشه فولادی، رول فرم دهی ورق ها طبق نقشه طراحی می باشد. در مرحله بعد ورق ها با استفاده از جرثقیل یا برج بر روی اسکلت حمل می شوند. برگه ها طبق کد تخلیه در نقشه در محل مورد نظر تخلیه می شوند. پیمانکار سقف عرشه فولادی پس از جابجایی ورق ها طبق ضوابط و مقررات کار را ادامه می دهد. روش نصب عرشه فولادی باید به گونه ای باشد که عرشه ها در حین نگهداری تغییر شکل ندهند. مرحله بعدی پهن کردن عرشه ها با توجه به شماره گذاری نقشه روی اسکلت سازه می باشد. سپس ناودانی ها نصب شده و میلگردها قرار می گیرند. در مرحله آخر، بتن ریزی روی سقف انجام می شود.

یک روش رایج و کاربردی برای سقف در ساختمان هایی با اسکلت بتنی و فلزی اجرای سقف عرشه فولادی می باشد. از مهم ترین ویژگی های ورق های فولادی مورد استفاده در این نوع سقف می توان به عایق بودن صدا و حرارت، وزن سبک، مقاومت بالا و قیمت مناسب اشاره کرد.

شایان ذکر است مصالح به کار رفته در این سازه ها از جمله ورق های عرشه و بتن نقش مهمی در استحکام و طول عمر این نوع سازه ها دارند. در اجرای این نوع سازه امکان بتن ریزی و اجرای سقف در تمامی طبقات ساختمان به صورت هم زمان وجود دارد و این امر در کاهش هزینه ها و زمان اجرای پروژه مؤثر می باشد. قیمت سقف عرشه فولادی با توجه به ضخامت ورق تعیین می شود که معمولاً بر اساس طرح از 0.7 تا 1.2 میلی متر متغیر است. هزینه مصالحی مانند بتن، ورق فولادی، ناودانی و ... نیز تعیین کننده قیمت سقف عرشه فولادی است. علاوه بر موارد ذکر شده، هزینه نصب سقف عرشه فولادی توسط نصاب نیز متری 25 تا 40 هزار تومان برآورد شده است.

مجموعه تخصصی بایرایرانیان اقدام به نصب و اجرای پروژه های مختلف سقف عرشه فولادی بر اساس الزامات پروژه و استانداردها می نماید. این مجموعه با توجه به تجربه ای که در زمینه اجرای سقف عرشه فولادی توسط نصاب های ماهر دارد، تعهد خود را در این زمینه به صورت تخصصی و با رعایت تمام جوانب الزامی به مشتریان عزیز خود ثابت نموده است.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.