کد خبر : 26501 / /
/

 

سنگ فیروزه از جمله جذاب‌ترین سنگ‌های تزئینی است که در فرهنگ‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. این سنگ نخستین بار سال‌ها پیش از میلاد مسیح کشف شد و مصریان باستان برای تزئین جواهرات خود از آن استفاده می‌کردند. پس از آن ایرانیان این سنگ را کشف کرده و در تزئین مکان‌های مهم و جواهراتی مثل انگشتر فیروزه، گردنبند فیروزه و دستبند فیروزه آن را به کار می‌بردند. فیروزه ایران توسط بازرگانان ترکی وارد اروپا شده و در آن زمان با نام سنگ ترکی محبوبیت پیدا کرد.

خصوصیات و ویژگی‌های فیروزه

فیروزه کانی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس بوده که ظاهری کدر رنگ دارد. رنگ آن در طیف رنگی آبی تا سبز متغیر بوده و در نواحی آتشفشانی شکل می‌گیرد. سختی این سنگ متوسط بوده و در صورت قرار گرفتن در برابر ضربات سنگین یا عوامل بیرونی مخرب، دچار آسیب خواهد شد. سنگ فیروزه دارای رنگ آبی بسیار خاصی است که همین رنگ خاص باعث محبوبیت چندین برابر آن شده است اما این تمام آن چیزی نیست که در مورد سنگ فیروزه وجود دارد. این سنگ دارای ویژگی‌های منحصر بفردی است که آن را نسبت به سایر سنگ‌ها متمایز می‌سازد.

سنگ فیروزه در معادن مختلف سراسر دنیا یافت می‌شود اما مرغوب‌ترین نوع آن، در معدن فیروزه نیشابور است. فیروزه هر معدن یا معدن دیگر تفاوت داشته و بر اساس ترکیبات دخیل در شکل گیری آن، کیفیت متفاوتی هم با یکدیگر دارند. مرغوب‌ترین فیروزه دنیا، فیروزه نیشابور است که درجه سختی بالاتری نسبت به معادن دیگر داشته و رنگ بندی آن هم خاص‌تر است.

11

سنگ فیروزه در دو دسته کلی طبقه بندی می‌شوند که این تفکیک بر پایه رنگ آن صورت می‌گیرد:

  • سنگ فیروزه عجمی: مرغوب‌ترین نوع سنگ فیروزه، سنگ فیروزه عجمی است که بر روی آن هیچ ناخالصی وجود ندارد. این سنگ به صورت یکدست آبی بوده و هیچ رگه تیره رنگی نمی‌توان روی سطح آن مشاهده کرد. این سنگ قیمت بیشتری نسبت به سنگ فیروزه شجری داشته و در کشورهای عربی محبوبیت زیادی دارد.
  • سنگ فیروزه شجری: دومین نوع سنگ فیروزه، سنگ شجری است که رنگ پایه آن آبی بوده اما بر روی سطح سنگ رگه‌های تیره یا طلایی رنگی شکل گرفته است. این رگه‌ها به دلیل ناخالصی‌هایی موجود در سنگ مادر شکل گرفته و می‌توانند ظاهری جذاب به فیروزه هدیه دهند. سنگ فیروزه شجری قیمت پایین‌تری نسبت به مدل عجمی داشته اما به کار بردن آن در جواهرات، آن‌ها را تبدیل به انتخابی خاص می‌کند.

12

خواص سنگ فیروزه

سنگ فیروزه دارای خواص متفاوتی است که باعث محبوبیت آن شده است.

  • به همراه داشتن سنگ فیروزه انرژی منفی را دور کرده و باعث بهبود روحیه فرد خواهد شد، به همین دلیل استفاده از آن به افرادی که دچار بیماری‌های روحی هستند، توصیه می‌شود.
  • سنگ فیروزه می‌تواند چشم و سر درد را تسکین دهد.

برای گلو درد هم مفید بوده و به تقویت چاکراها کمک می‌کند.

  • اگر در زندگی روزمره خود با استرس زیادی روبه‌رو می‌شوید، می‌توانید یک سنگ فیروزه همراه خود داشته باشید تا از شدت آن کاسته شود. به طور مثال همراه داشتن فیروزه در یک جلسه کاری، باعث می‌شود تا به خوبی سخنرانی خود را به اتمام برسانید.
  • سنگ فیروزه باعث افزایش اعتماد بنفس می‌شود.
  • استفاده از سنگ فیروزه می‌تواند در تقویت تمرکز موثر باشد.
  • برای تقویت تارهای صوتی می‌توان از فیروزه استفاده کرد.
  • برای تقویت چشم می‌توانید سنگ فیروزه را بر روی چشم‌های خود قرار دهید تا با گذشت زمان علاوه بر تسکین چشم درد، قدرت بینایی آن هم تقویت شود.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.