کد خبر : 26515 / /
/

پس از جراحی بینی، عوارضی ممکن است رخ دهد که این عوارض تحت کنترل پزشک نیستند و با رعایت مراقبت های پس از عمل کنترل و درمان می شوند.

 

جراحی بینی یک جراحی پرطرفدار است که معمولا با هدف رفع ایرادات ظاهری بینی نظیر کج بودن و یا قوز بینی و همچنین بهبود مشکلات ساختاری بینی انجام می شود.

دوره نقاهت این جراحی نسبتا طولانی است و افراد علاوه بر صبور بودن، در جهت رسیدن به نتیجه ی مطلوب، باید تمامی مراقبت های لازم و گفته شده توسط پزشک را رعایت کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود و از بروز عوارض احتمالی نیز جلوگیری به عمل آید.

عوارض پس از جراحی بینی

 

هر روش جراحی با یک سری خطرات و عوارض همراه است، رینوپلاستی نیز یک سری عوارض دارد. در رینوپلاستی تغییراتی بر روی بافت بینی ایجاد می شود و باعث تغییرات عمده ای در استخوان، غضروف و پوست بینی می شود به همین دلیل معمولا حدود یکسال طول می کشد تا آسیب های وارد شده به این قسمت ها به صورت کامل بهبود یابد.

عوارض پس از جراحی بینی تحت تاثیر دو عامل اصلی هستند که عبارتند از:

 

برخی از عوارض زیبایی مانند کبودی و تورم در پی واکنش بدن و بافت بینی به روند ترمیم و بهبودی ایجاد می شوند و پس از مدتی برطرف می شوند. این عوارض تحت کنترل پزشک نیستند و تنها با رعایت یکسری مراقبت های پس از عمل کنترل و درمان می شوند.

برخی از عوارض مانند برداشتن بیش از حد غضروف و کج شدن نوک بینی علاوه بر مشکلات زیبایی ، مشکلات تنفسی و عملکردی را نیز برای فرد به همراه دارند. احتمال بروز این عوارض تا حد زیادی به تجربه و مهارت جراح بینی در شیراز بستگی دارد. این عوارض معمولا نیازمند جراحی ترمیمی هستند.

از جمله شایع ترین عوارض جراحی بینی عبارتند از : مشکلات زیبایی، تنفسی ، عفونت و آسیب های عروقی و عصبی که در ادامه به بررسی هریک از آنها میپردازیم.

 

21

 

عوارض و خطرات احتمالی جراحی زیبایی بینی عبارتنداز:

 

·کاهش حس بویایی و چشایی به دلیل آسیب به عصب های مربوطه

 

در برخی از افراد پس از جراحی بینی فرد ممکن است به صورت موقت حس بویایی و چشایی خود را به دلیل آسیب به عصب بویایی حین عمل  از دست دهد که معمولا برای ایشان ناخوشایند است. کاهش حس بویایی و چشایی موقتی بوده و با گذشت زمان و با کم شدن تورم مخاط بینی برطرف می شود.

 

·غیر قرینگی دو طرف بینی ( نامتقارن شدن سوراخ های بینی )

 

پس از رینوپلاستی ممکن است عدم تقارن سوراخ های بینی به صورت خفیف دیده شود که امری اجتناب ناپذیر است ؛ اما در صورتی که میزان عدم تقارن در حدی زیاد باشد که موجب نارضایتی فرد شود، جراحی ترمیمی بینی با هدف رفع ایراد باقی مانده از جراحی اولیه انجام می شود.

·حفره در تیغه ی بینی ( سپتوم)

 

سپتوم یا تیغه ی بینی ممکن است در اثر تروما، آسیب مخاط بینی و یا عفونت سوراخ شود و با علائمی مانند خونریزی و تنفس با صدای سوت خود را نشان می دهد. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، سوراخ بزرگتر شده و مشکلات بیشتری را بدنبال خواهد داشت. سوراخ های کوچک به راحتی از طریق جراحی بسته می شوند اما سوراخ های بزرگتر به جراحی باز همراه با پیوند بافت نیازمند هستند. جهت درمان سوراخ های بزرگ معمولا بافت از دنده یا لاله ی گوش به نواحی اطراف سوراخ پیوند زده می شود.

·کج شدن نوک بینی

 

22

 

کج بودن و انحراف نوک بینی از جمله عوارضی است که در رینوپلاستی به روش بسته بیشتر شاهد آن هستیم. از شایع ترین دلایل کج شدن نوک بینی پس از رینوپلاستی، آسیب و صدمه به بینی می باشد. در صورتی که پس از رینوپلاستی فرد مراقبت های پس از عمل را به خوبی رعایت نکند ، برای مثال نحوه ی صحیح خوابیدن را رعایت نکند و به پهلو بخوابد، احتمال بروز این عارضه افزایش پیدا می کند.

در صورتی که کج شدن نوک بینی به دلیل عدم رعایت مراقبت های پس از عمل توسط فرد باشد می‌توان با ماساژ دادن بینی را به حالت مناسب برگرداند اما اگر به دلیل خطای پزشکی باشد، نیازمند جراحی ترمیمی خواهد بود.

·بالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی

 

پس از رینوپلاستی ممکن است مشاهده کنید که نوک بینی بیش از اندازه به سمت بالا کشیده شده است به گونه ای که سوراخ های بینی به خوبی مشخص هستند و بینی فرم غیر طبیعی دارد. این عارضه به دلیل برداشته شدن بیش از حد غضروف و پوست پایین بینی ایجاد می شود. اصلاح این مشکل از طریق جراحی ترمیمی و پیوند غضروف از دیگر نواحی مانند گوش و دنده ها می باشد.

 

·افتادگی نوک بینی

 

اگر جراح بدون توجه نوع و ضخامت پوست بینی، تنها حجم غضروف را کاهش دهد ، استحکام بینی کاهش یافته و به مرور زمان نوک بینی دچار افتادگی می شود. با اینکه علت اصلی افتادگی نوک بینی خطای جراح می باشد ، اما رعایت اصولی مانند چسب زدن اصولی، بالا نگه داشتن سر، مراقبت از بینی در برابر آسیب ها و صدمات احتمالی و همچنین رعایت نحوه ی صحیح خوابیدن پس از عمل می‌تواند در پیشگیری از بروز این عارضه موثر باشد.

اصلاح افتادگی نوک بینی از طریق جراحی ترمیمی و پیوند غضروف از نواحی مانند گوش و دنده ها می باشد. افتادگی نوک بینی پس از رینوپلاستی با چسب زدن برطرف نمی شود.

·بدشکلی هشت مانند بینی

 

یکی از عوارض احتمالی پس از رینوپلاستی، بدشکلی هشت مانند بینی است که در آن حالت بینی حالت دو تکه پیدا میکند و از روبرو مانند عدد هشت به نظر می رسد که علاوه بر مشکلات ظاهری ممکن است مشکلات تنفسی نیز به همراه داشته باشد.

این عارضه در اثر برداشتن بیش از اندازه قوز بینی که باعث بر هم خوردن اتصالات غضروف های کناری از استخوان می شود ایجاد می شود.

اصلاح این عارضه به وسیله جراحی ترمیمی واستفاده از گرافت های اسپریدر جهت پهن کردن ناحیه و بازسازی زاویه طبیعی میان سپتوم و غضروف های جانبی می باشد.

 

·اسکار کولومولار

 

گاهی اوقات جای زخم یا اسکار در ناحیه مابین سوراخ‌های بینی می‌تواند ضخیم یا ناهموار شود که اقداماتی مانند ماساژ یا تزریق استروئید می‌تواند مشکل را حل کند.

·عفونت

 

عفونت بعد از جراحی بینی ، از جمله عوارض نادر است. پس از جراحی بینی در شیراز معمولا علائمی مانند قرمزی، ورم و ترشح از بینی وجود دارد اما اگر این علائم ادامه دار شود و همچنین بیمار تب بیشتر از 38.5 داشته باشد می تواند نشانه ی عفونت باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه شود. جهت پیشگیری از عفونت معمولا پزشک آنتی بیوتیک تجویز میکند که باید قبل و بعد از جراحی ، به موقع مصرف  شود.

معرفی بهترین متخصص جراحی بینی در شیراز

دکتر مسعود جانی پور متخصص گوش و حلق و بینی در شیراز، یکی از بهترین جراح بینی در شیراز هستند. وجدان کاری و سلامت بیمار برای ایشان در درجه اول قرار دارد، ضمن اینکه ایشان با بکار گیری به روز ترین متدهای جراحی، بهترین نتیجه ها را در جراحی هایشان کسب می‌کنند.

آدرس جهت مشاوره و ویزیت: کلینیک تخصصی مطهری شیراز

شماره تماس: 09172177273

آدرس وب سایت: drjanipour.com

پیج اینستاگرام جهت دیدن نمونه کار: drjanipour

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.