کد خبر : 26520 / /
/

آیا می‌دانید مش فایبرگلاس چیست؟ با کاربرد توری فایبر گلاس چه میزان آشنایی دارید؟ فایبرگلاس یکی از پرکاربردترین محصولات در انواع پروژه‌های صنعتی است. برای آشنایی با این محصول و پاسخ به سوالات مطرح شده، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

فایبر گلاس چیست؟

قبل از آشنایی با مش فایبرگلاس بهتر است ابتدا بدانیم خود فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد. فایبر گلاس نوعی کامپوزیت بوده و ترکیبی از پلیمر و الیاف شیشه است. به عبارت دیگر با ترکیب کردن الیاف شیشه و رزین‌هایی نظیر پلی استر، وینیل استر و اپوکسی فایبرگلاس تولید می‌شود.

 

دلیل اضافه کردن این مواد، ویژگی‌هایی است که هرکدام می‌توانند به فایبر گلاس اضافه نمایند. به عنوان مثال اپوکسی می‌تواند مقاومت در برابر دما و خوردگی را به شکل چشمگیری افزایش دهد. بر اساس مواد اولیه تشکیل دهنده، فایبر گلاس انواع مختلفی دارد. چهار مدل از انواع نمونه‌های پرکاربرد فایبرگلاس عبارتند از:

  1. فایبر گلاس A: رایج‌ترین مدل فایبرگلاس همین مدل A می‌باشد. این مدل در مقابل مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.
  2. فایبر گلاس C: مدل C در مقایسه با سایر مدل‌های دیگر بیشترین مقاومت را در مقابل اثرات شیمیایی از خود نشان می‌دهد.
  3. فایبر گلاس E: این مدل به دلیل ترکیب ساختاری خود، عایق بسیار مقاومی در برابر برق است. به همین دلیل در بازار آن را با نام عایق شیشه الکتریکی نیز می‌شناسند.
  4. فایبر گلاس Z: مدل Z به دلیل مقاومت بالای خود در برابر فرسودگی، حرارت، نمک و اشعه UV محصول بسیار مطمئنی برای انواع پروژه‌ها از جمله صنعت تقویت بتن است.

 

4

 

مش فایبر گلاس چیست؟

حالا که با فایبرگلاس آشنا شدیم وقت آن است که به این سوال پاسخ دهیم که مش فایبرگلاس چیست؟ این محصول را با نام توری فایبرگلاس نیز می‌شناسند. مش فایبرگلاس در واقع یک مدل ساختار مشبک می‌باشد که از کامپوزیت‌های فایبرگلاس تشکیل شده است.

این محصول به دلیل وجود یک پوشش محافظ قلیایی، در محیط‌های قلیایی دوام خوبی از خود نشان می‌دهد. به علاوه استحکام توری فایبر گلاس بسیار بالاست. اما ویژگی‌ها و کاربرد توری فایبرگلاس چیست؟ در ادامه بیشتر درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

ویژگی مش فایبر گلاس چیست؟

مش فایبر گلاس یک مجموعه با تار و پودی است که تمامی رشته‌های آن در واقع مواد فایبر گلاس است. توری فایبر گلاس استحکام زیادی داشته و می‌تواند فشارهای هیدرولیکی بسیار بالا را تحمل کند. به علاوه این محصول در مقابل تمامی عوامل مهاجم فرسایشی و شیمیایی محیطی مقاوم است.

طول عمر توری فایبر گلاس بسیار بالاست. همچنین این توری‌ها وزن سبک و مقاومت کششی و خمشی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. در واقع می‌توان انعطاف‌پذیری را از ویژگی‌های اصلی مش فایبر گلاس دانست. این ویژگی کمک می‌کند تا در هر زاویه و کنجی در ساختمان، امکان استفاده و به کارگیری از محصول وجود داشته باشد.

ویژگی قابل ذکر دیگر ضد رطوبت بودن این توری است. به واسطه این ویژگی توری در اکثر رطوبت تغییر حالت نداده و از تجمع قارچ و باکتری در لایه پوششی جلوگیری خواهد کرد. خوب است بدانید که مش فایبر گلاس یک محصول غیرقابل اشتعال است. به همین علت در صورت آتش‌سوزی به پخش شعله‌ها کمک نخواهد کرد.

کاربرد توری فایبر گلاس

اصلی‌ترین کاربرد توری فایبرگلاس چیست؟ این محصول را غالباً به عنوان یک تقویت‌کننده می‌شناسند. برای ساختمان‌های قدیمی، جدید و حتی ساختمان‌های در حال بازسازی، از مش فایبرگلاس به عنوان تقویت‌کننده بنا استفاده می‌شود.

همچنین این محصول در مقاوم‌سازی دیوارها در برابر لرزه نقش موثری از خود نشان می‌دهد. کاربرد دیگر توری فایبرگلاس به عنوان یک ماده یکپارچه ساز است. به عبارت دیگر با به کارگیری محصول ذکر شده در سقف و کف، یکپارچگی سطوح حفظ شده و از ایجاد شکستگی و ترک در آنها جلوگیری خواهد شد.

با توجه به تمامی نکات ذکر شده می‌توان کاربرد توری فایبر گلاس را تحت عنوان سه مورد دسته بندی نمود.

کنترل ترک و حفظ تسطیح کاری

منظور از تسطیح کاری یا به زبان دیگر اندود کاری، در واقع محافظت از دیوار، کف و یا سقف در برابر عوامل فرساینده مانند رطوبت است. به همین دلیل در زمانی که اندود کاری به واسطه روکش گچ یا روکش سیمان انجام می‌شود، استفاده از توری فایبرگلاس مقاوم می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد ترک و نگهداری از روکش داشته باشد.

5

از آنجا که این محیط یک محیط قلیایی است، باید از نوعی توری فایبرگلاس استفاده نمود که در مقابل قلیا مقاوم باشد. در غیر این صورت توری دچار آسیب و خوردگی خواهد شد.

خوب است بدانید که در مکان‌های مختلف از توری هایی با گرماژ متفاوت استفاده خواهد شد. به عنوان مثال برای مقاوم‌سازی کف از مشی استفاده می‌شود که دارای گرماژ ۱۴۵ باشد. همچنین در سیستم‌های عایق حرارتی و مکان‌هایی که مقاومت مکانیکی ویژه نیاز است، برای مقاوم‌سازی از مش با گرماژ ۲۰۰ و ۳۸۰ استفاده خواهد شد.

عایق کاری

مدیریت صحیح انرژی می‌تواند نقش مهمی در بهبود بهره‌وری یک ساختمان داشته باشد. برای دستیابی به این امر معمولاً یک سیستم کامپوزیت عایق حرارتی خارجی روی نمای ساختمان نصب می‌شود.

این سیستم با پانل ساندویچ شباهت دارد. در ساختار سیستم ذکر شده از مش فایبر گلاس استفاده می‌شود. این المان‌های سازه‌ای مانند یک پوسته عمل کرده و از خروج گرما و حرارت جلوگیری خواهند کرد. معمولاً مدل توری مورد استفاده برای این منظور از نوع مش فایبر گلاس با گرماژ ۱۵۰ و یا ۱۶۵ گرم می باشد.

آب بندی سطح

استفاده از مش در ملات‌های ضد آب و لایه‌های پوششی بر پایه اکریلیک از رایج‌ترین کاربردهای توری فایبرگلاس است. برای ملات‌های ضد آب غالبا از توری‌هایی با وزن و ضخامت کم استفاده می‌شود. همچنین برای مقاوم‌سازی انواع درزهای ساختمانی محصولی با گرماژ ۶۰ و ۶۵ گرم در متر مربع کاربرد دارد.

تفاوت توری فلزی و مش فایبر گلاس چیست؟

توری فلزی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین محصولات برای اندودکاری، مقاوم‌سازی و عایق‌بندی است. با این وجود در سال‌های اخیر توری فایبر گلاس کاربرد بیشتری دارد. به نظر شما علت کاربرد بیشتر مش فایبر گلاس چیست؟

دلیل این امر را می‌توان تفاوت در ویژگی‌های توری فلزی و توری فایبر گلاس دانست. مهم‌ترین این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

  • وزن توری فایبر گلاس بسیار کمتر از توری فلزی است.
  • روش و مراحل اجرا و نصب مش فایبر گلاس بسیار ساده‌تر از توری فلزی است.
  • مش فایبر گلاس در برابر اثرات شیمیایی مقاومت بیشتری نسبت به توری فلزی از خود نشان می‌دهد.
  • علاوه بر مقاومت شیمیایی، مقاومت فیزیکی توری فایبر گلاس بیشتر از توری فلزی است.
  • توان خمیدگی و انعطاف‌پذیری توری فایبر گلاس از توری فلزی به طور چشمگیری بیشتر است.
  • اثرات حجمی توری فایبر گلاس بر ملات و لایه پوششی کمتر از مدل فلزی آن می‌باشد.

کلام پایانی

در مطلب بالا تلاش کردیم تا به این سوال پاسخ دهیم که مش فایبر گلاس چیست. همچنین با اصلی‌ترین کاربرد توری فایبر گلاس به عنوان یک تقویت‌کننده آشنا شدیم. ویژگی‌های مش فایبر گلاس موجب شده تا استفاده از این محصول در انواع پروژه‌های مقاوم‌سازی مزایای فراوانی داشته باشد. برای اطمینان از کیفیت توری حتما برای خرید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.