کد خبر : 26550 / /
/

اگر شما هم از زردی دندان های خودتون خسته شدید و به فکر جرم گیری هستید، بهتر است قبل از انجام، این مقاله را مطالعه کنید.

حفظ سلامت دندان ها بخش مهمی از سلامت عمومی بدن به شمار می رود و خواسته هر فردی داشتن دندان های بدون پوسیدگی و سالم می باشد .مراقبت صحیح از دهان و دندان ها از طریق مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، جرم گیری دندان ها و مراجعه ی دوره ای به دندانپزشک باعث می شود که دندان های خود را برای مدت طولانی تر نگه دارید. در بعضی از افراد علیرغم مسواک زدن منظم ، نخ کشیدن دندان ها و شستشوی دهان با دهانشویه، ممکن است رسوبات عفونی مانند پلاک، جرم و لکه روی سطح دندان ها دیده شود .اگر این رسوبات از بین نروند می تواند باعث عفونت و شل شدن لثه ها و در نهایت باعث از دست رفتن دندان ها شود .

آیا جرم گیری به دندان آسیب میزند؟

 

جرم گیری دندان ها یک روش کاملا ایمن و روتین برای پاک کردن دندان ها از پلاک و جرم می باشد که دندانپزشکان آن به صورت منظم و سالی یکبار توصیه می کنند .

جرم گیری دندان ها را هر چند وقت یکبار باید انجام داد ؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که جرم گیری به دندان هایشان آسیب میزند؛ اما اصلا اینگونه نیست، بلکه جرم گیری دندان روشی است که با زدودن یک لایه ی نازک که همان جرم ها و پلاک های انباشته شده روی دندان است ،باعث تقویت لثه ها نیز می شود .

به طور کلی دندانپزشکان توصیه می‌کنند که حداقل سالی یکبار جهت بررسی دندان ها و در صورت لزوم جرم گیری آن ها به دندان پزشکی در شیراز مراجعه کنید؛ زیرا در صورت درمان نکردن به موقع دندان ها، دندان ها دچار پوسیدگی می شوند و لثه ها نیز تحلیل می روند.

آیا جرم گیری دندان باعث آسیب رساندن به دندان می‌شود؟

جرم ها و باکتری هایی که روی سطح دندان ها جمع می شوند باعث تولید اسید می شوند .این اسید به مرور زمان لایه ی مینای دندان را ضعیف می کند و باعث فرسوده شدن آن و در نهایت پوسیدگی دندان می شود. این جرم و باکتری ها همچنین باعث التهاب و عفونت لثه ها نیز می شود.

جرم گیری دندان روشی کاملا ایمن برای برداشتن و حذف این باکتری و جرم هاست و از این طریق نه تنها برای دندان ها مضر نمی باشد بلکه یکی از بهترین روش ها در مراقبت از دهان و دندان ها می باشد .

عوارض جرمگیری دندان چیست ؟

 

ایا جرم گیری دندان عوارض دارد

پاکسازی دندان ها از جرم و پلاک ها روشی حرفه ای با هدف بهبود سلامت دندان است که اغلب عارضه ای ندارد؛ اما در برخی موارد ممکن است همراه با عوارضی باشد که این عوارض اغلب کوتاه مدت هستند و به مرور از بین می روند .

عوارض جرمگیری دندان ها عبارتند از:

  • حساسیت دندان ها

از آنجایی که  پلاک و جرم ها مدت زمان طولانی روی دندان ها باقی مانده است ، باعث ایجاد لایه ی اضافی روی دندان ها شده است . با انجام جرمگیری این لایه ی اضافی روی سطح دندان برداشته می شود .پس از برداشتن لایه ی اضافی روی سطح دندان ها ، سطح تمیز دندان ها بعد از مدت ها در معرض هوا ، مواد غذایی و مایعات با دماهای مختلف قرار می‌گیرد به همین دلیل فرد مقداری ناراحتی و حساسیت در دندان ها و لثه های خود احساس می کند .حساسیت دندان ها به سرما و یا گرما معمولا موقتی بوده و پس از چند روز برطرف می شود .

  • تورم و التهاب لثه ها

فرایند فیزیکی جرمگیری دندان ها چون روی سطح دندان ها و در نزدیکی زیر لثه انجام می شود می تواند باعث تورم و التهاب موقت لثه ها شود. این تورم معمولا گذرا است و پس از چند روز برطرف می شود .

در برخی موارد خاص این التهاب ممکن است نشانه ی عفونت باشد که درمان عفونت لثه، با آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط دندان پزشک برطرف می شود .

  • عفونت دندان

عفونت دندان عارضه ای است که به ندرت رخ می دهد. افرادی که بهداشت دهان ضعیفی دارند و یا سیستم ایمنی آن ها ضعیف است بیشتر در معرض این عارضه هستند .

  • مشاهده‌ی شکاف بین دندان ها

به طور کلی بین دندان ها فضاهایی وجود دارد که برخی از آن ها کوچک و برخی از این فضا ها بزرگتر هستند. رسوبات غذایی بر روی سطح دندان جمع می شوند و باعث ایجاد جرم و پلاک هایی می شوند. این جرم و پلاک ها فضای بین دندان ها را نیز پر کرده و آنها را مخفی میکند .با جرمگیری دندان ها در واقع شکاف و فضا های اصلی  بین دندان ها مجددا آشکار می شوند. جرمگیری دندان باعث ایجاد شکاف بین دندان ها نمی شود ؛ بلکه باعث آشکار شدن شکاف هایی می شود که از آنها بی خبر بودید.

  • خونریزی لثه

جرمگیری دندان ها و برداشتن جرم و پلاک ها در امتداد لثه و در نواحی زیر لثه ها ممکن است باعث خونریزی کوتاه مدت و جزئی در لثه ها شود. این عارضه در افرادی که لثه های حساس دارند و یا دچار بیماری های پریودنتال هستند بیشتر دیده می شود .

  • درد لثه

فرایند فیزیکی برداشتن جرم و پلاک از روی سطح دندان ها در نزدیکی لثه و یا زیر خط لثه میتواند باعث درد لثه شود. درد لثه پس از جرمگیری دندان موقتی است و با شستشوی دهان با آب و نمک و محلول دهانشویه قابل رفع است .

راه های پیشگیری از بروز عوارض جرمگیری دندان

فواید جرم گیری دندان

 

جهت پیشگیری و به حداقل رساندن عوارض جرمگیری دندان به موارد زیر توجه داشته باشید :

  • مسواک زدن را فراموش نکنید و دندان های خود را به درستی و کامل مسواک بزنید .
  • حتما روزانه از نخ دندان استفاده کنید .
  • روزانه دهان خود را با دهانشویه و یا محلول آب و نمک شستشو دهید و با این کار دهان خود را ضد عفونی کنید .
  • در انجام تعداد دفعات جرمگیری دندان زیاده روی نکنید .اغلب دندانپزشکان توصیه می کنند که حداکثردو بار در سال دندان های خود را جرمگیری کنید .

معرفی بهترین کلینیک برای جرم گیری دندان در شیراز

کلینیک دهان پزشکی و د ندان پزشکی نگین، یکی از بهترین کلینیک دندانپزشکی در شیراز می‌باشد که شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی نگین، خدمات مختلفی در زمینه دهان پزشکی و دندانپزشکی را توسط بهترین متخصصین دریافت کنید. کلینیک دهان پزشکی و دندان پزشکی نگین می‌تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. اطلاعات تماس و آدرس کلینیک نگین به شرح زیر می باشد:

آدرس : شیراز، چهارراه زرگری، به سمت چمران ساختمان پزشکی ابن سینا، طبقه 4 واحد 18  

وب سایت : https://neginclinicshiraz.com

شماره تماس:  07136276287 09900439004

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.
  • علی کاظمی /

    مقاله مفیدی در مورد جرم گیری دندان بود.تشکر