کد خبر : 26640 / /
/

 

 

 

شاید گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا برای بسیاری از افراد، رویایی و دست نیافتنی باشد؛ اما این موضوع به معنای غیر ممکن‌ بودن آن نیست! هر ساله دانشجویان ایرانی زیادی ویزای تحصیلی آمریکا را در مقاطع تحصیلی مختلف دریافت می‌کنند. آمریکا بهترین دانشگاه‌های دنیا را در خود جای داده است و تعداد بسیاری دانشگاه در رشته‌های مختلف در آن وجود دارند. در ادامه، مهم‌ترین نکات ویزای تحصیلی آمریکا را بررسی و درباره بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی این کشور صحبت خواهیم کرد.برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ویزای دانشجویی آمریکا میتوانید اینجا کلیک کنید.

ویزاهای مختلف امریکا چه تفاوتی با هم دارند؟

برای اینکه ویزای تحصیلی آمریکا را دریافت کنید، یک راه واحد وجود ندارد. ویزاهای آمریکا به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند.

ویزای تحصیلی F1

ویزای تحصیلی F1 آمریکا برای افرادی است که قصد دارند در دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های آمریکا شرکت کنند. برای درخواست ویزای تحصیلی F1، باید دارای پذیرش رسمی از یکی از دانشگاه‌های آمریکا باشید. همچنین باید مدارک مورد نیاز مانند اثبات هویت، مدارک تحصیلی، تمکن مالی و شواهدی از سابقه کاری خود را نیز ارائه دهید. با دریافت این ویزا، اجازه کار پاره‌وقت 20 ساعت در هفته را خواهید داشت.

ویزای تحصیلی F2

این ویزا مناسب افرادی است که می‌خواهند به همراه فرزندان زیر 21 سال یا همسر خود مهاجرت و ویزای تحصیلی را دریافت کنند. در واقع، شرط دریافت این ویزا، داشتن ویزای F2 آمریکاست. توجه داشته باشید که دارندگان این ویزا اجازه کار در حین تحصیل را ندارند.

ویزای تحصیلی J1 و J2

این ویزا را می‌توان نوعی فرصت مطالعاتی دانست که در طی آن، دانشجو اجازه کار را نیز خواهد داشت. ویزای J1 برای کسانی صادر می‌شود که به دنبال تجربه‌ آموزشی یا کاری در آمریکا هستند و از طریق ارتباط با کسانی در آمریکا، فرصت شرکت در یک برنامه تحصیلی یا تحقیقاتی در این کشور را پیدا کرده‌اند. اگر فرد، متقاضی ویزای همراه باشد، باید ویزای J2 را نیز دریافت کند.

ویزای تحصیلی M1

ویزای تحصیلی M1 آمریکا برای افرادی است که قصد دارند در دوره‌های غیر دانشگاهی مثل دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای شرکت کنند. این نوع ویزا برای دوره‌های آموزشی حداکثر 9 ماهه در نظر گرفته شده است. برخلاف ویزای تحصیلی F1، افرادی که ویزای M1 دارند، نمی‌توانند به‌صورت مجدد ویزای خود را تمدید کنند. این افراد باید به کشور خودشان بازگردند و در صورت نیاز، برای یک ویزای جدید درخواست دهند. معمولا ایرانیان، موفق به دریافت این ویزا نمی‌شوند.

images_1683982503_645f88a768e4c.jpg

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آمریکا

همان‌طور که دیدید، ویزاهای تحصیلی آمریکا با هم تفاوت دارند و به همین دلیل، نمی‌توان شرایط یکسانی را برای همه برشمرد. به‌صورت کلی، برای دریافت این ویزا باید شرایط زیر را داشته باشید.

  1. پذیرش در یک دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی در آمریکا: در مرحله اول، باید در یک دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی در آمریکا پذیرفته شوید.
  2. اثبات توانایی مالی: برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا، باید اثبات کنید که توانایی مالی برای پرداخت شهریه و هزینه‌های مربوط به زندگی در این کشور را دارید. برای این منظور، باید مدارکی از مالیات، دارایی‌ها، حساب بانکی، اسناد وام و مزایای مالی دیگر را ارائه کنید.
  3. داشتن نمره زبان انگلیسی: باید اثبات کنید که مهارت زبان انگلیسی شما به‌حدی کافی است که بتوانید با محیط تحصیلی در آمریکا سازگاری پیدا کنید. برای این منظور، باید نمرات TOEFL، IELTS یا دیگر مدارک زبان انگلیسی را ارائه کنید. این نمره در مقاطع مختلف تحصیلی، متفاوت است و باید از 6 به بالا باشد.
  4. مدارک تحصیلی: طبیعی است که باید مدارک مقطع تحصیلی قبلی خود را به دانشگاه مد نظرتان ارائه کنید. نمره معدل هر کدام از این مقاطع تحصیلی در هر دانشگاه با باقی متفاوت است.

ویزای تحصیلی آمریکا در مقطع لیسانس

دوره لیسانس آمریکا معمولا 4 ساله است و برای دریافت ویزای تحصیلی آن، باید مدرک دیپلم داشته باشید. البته در برخی از شرایط، می‌توانید مجددا دیپلم خود را در آمریکا دریافت کنید. شرط سنی برای مقطع لیسانس، حداکثر 25 سال است و بهتر است که مدارکی برای گپ تحصیلی ارائه دهید. ابتدا باید رشته مورد نظر خود را در دانشگاه‌های آمریکا پیدا کنید و در وبسایت هر دانشگاه، به‌صورت جداگانه درخواست دهید. آیلتس حداقل 6 برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا الزامی است.

ویزای تحصیلی آمریکا در مقطع فوق لیسانس

دوره ارشد در آمریکا معمولا 2 ساله است و برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا در این مقطع، باید انگیزه‌نامه قوی و نمرات قابل قبولی داشته باشید. در ضمن، ممکن است از شما تز پایان‌نامه آینده‌تان و خلاصه‌ای از آن را بخواهند. در برخی از رشته‌ها، داشتن مدرک GMAT  یا GRE الزامی است.

ویزای تحصیلی آمریکا در مقطع دکتری

برای دریافت ویزای تحصیلی دکتری آمریکا، ابتدا باید یک استاد یا سوپروایزر داشته باشید. هر چه رزومه تحصیلی شما قوی‌تر باشد و مقالات و پژوهش‌های معتبرتری انجام داده باشید، شانس بیشتری برای جلب نظر سوپروایزر خواهید داشت. در این دوره، شانس گرفتن بورسیه‌های تحصیلی فول‌فاند را بیشتر خواهید داشت.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا

هر ساله، انواعی از بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌شوند. برای دریافت این بورسیه‌های تحصیلی آمریکا، باید شرایط خاصی داشته باشید که در ادامه، هر یک را بیشتر توضیح خواهیم داد.

معدل مناسب برای اخذ بورسیه تحصیلی آمریکا

برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا در مقاطع تحصیلی مختلف، معدل بسیار مهم است. معدل دوره تحصیلی قبلی شما باید بالاتر از حد نصاب تعیین‌شده باشد. البته، برای محاسبه معدل خود، باید از سیستم GPA استفاده کنید که در آمریکا متداول است. در بیشتر موارد، معدل باید بالای 17 باشد؛ اما این مقدار برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است.

نمره زبان مورد نیاز برای دریافت بورسیه آمریکا

ثابت‌ کردن توانایی زبان شما برای گفتار و نوشتار نیز برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا بسیار مهم است. برای اثبات توانایی زبان خود، باید نمره بالایی در آزمون‌های زبان مانند آیلتس و تافل کسب کنید. به‌طور کلی، برای دریافت بورسیه تحصیلی، نمره آیلتس باید بالای 7 و نمره تافل باید حداقل 90 باشد. البته، برخی دانشگاه‌ها آزمون‌های زبان دیگری را نیز می‌پذیرند.

داشتن مدرک SAT یا GMAT/GRE برای کارشناسی ارشد

در برخی از دانشگاه‌های آمریکا، برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد، دکترا و گاهی حتی لیسانس، باید مدرک SAT و در برخی مواقع GMAT/GRE را داشته باشید.

مقالات معتبر علمی و سابقه کارهای پژوهشی

هر چه مقالات ISI قوی‌تری داشته و در طرح‌های مختلفی شرکت کرده باشید، شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی آمریکا دارید.

images_1683982517_645f88b5e0d52.jpg

بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای گرفتن ویزای تحصیلی

در حال حاضر، بیشتر دانشگاه‌های آمریکا برای دانشجویان بین‌المللی ویزای تحصیلی صادر می‌کنند؛ با‌ این‌ حال، برخی از دانشگاه‌ها در این زمینه مشهورتر هستند. در زیر به برخی از بهترین دانشگاه‌های آمریکا برای گرفتن ویزای تحصیلی اشاره می‌کنیم:

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه ماساچوست
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  • دانشگاه شیکاگو
  • دانشگاه ییل
  • دانشگاه پرینستون
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس
  • دانشگاه دوک

بهتر است قبل از انتخاب دانشگاه، مطالعه دقیقی در این زمینه انجام دهید؛ همچنین اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید و سپس تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم که حتما از موسسه‌های تخصصی مهاجرت تحصیلی همچون مای آرمان کمک بگیرید.

دریافت ویزای تحصیلی آمریکا به کمک مشاوران متخصص

در این مطلب، به مهم‌ترین نکات ویزای تحصیلی آمریکا اشاره کردیم. همان‌طور که می‌دانید، مهاجرت به آمریکا ممکن است برای ایرانیان کمی دشوار باشد و باید حتما تمام مراحل را با دقت طی کنند. در این مواقع، بهتر است از متخصصان مهاجرت تحصیلی کمک بگیرید. موسسه مای آرمان صدها تجربه موفق در زمینه اعزام دانشجو به آمریکا دارد و به شما کمک می‌کند که مشکلات ریز و درشت این مسیر را حل کنید. برای شروع، کافی است نام «مای آرمان» را جست‌وجو و فرم مشاوره رایگان را تکمیل کنید تا متخصصان با شما تماس بگیرند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.