کد خبر : 26646 / /
/

 

 

برس های سیمی ابزاری ساینده و همه کاره هستند و برای کاربردهای مختلفی از جمله تمیز کاری،زنگ زدایی، پلیسه گیری، برطرف کردن پوشش و رنگ، پرداخت و آماده سازی سطوح با جنس های مختلف فلزی، سنگی، چوبی، سرامیکی و… استفاده می شوند. ساخت برس سیمی، این ابزار نام آشنا، به ظاهر کار راحتی است ولی در واقع در زمان طراحی و ساخت فرچه های سیمی، نکات و شاخص های بسیاری وجود دارد که باید رعایت شوند تا فرچه سیمی از کیفیت کافی برخوردار شود تا علاوه بر وجود قدرت سایشی بالا، از وجود ایمنی و ماندگاری بالا برای این ابزار اطمینان حاصل شود. اگر دقت و ظرافت کافی در طراحی و ساخت انواع فرچه های سیمی رعایت نشود، ممکن است رشته های سیمی دچار خم شدگی و شکسته شدن شوند یا فرچه سیمی در حین مصرف دچار لغزش و لرزش شود؛ علاوه بر اینکه کار با چنین ابزار بی ثباتی بسیار سخت است، ممکن است روی سطح کار خراش ایجاد کند یا حتی برای سلامتی اپراتور تهدید محسوب شود. به طوری کلی دسته ای از شاخص ها و معیار ها برای بررسی کیفیت فرچه ها تعریف میشون که این استانداردهای کیفیت ممکن است بسته به کاربرد مورد نظر متفاوت باشد، اما برخی استانداردهای کلی عبارتند از:

 

1. مواد اولیه رشته های سیمی: جنس مفتول های سیمی باید متناسب با نوع کاربرد و دارای کیفیت بالا باشد. هرچقدر جنس فرچه سیمی استیل یا برنجی یا فولاد کربنی دارای خلوص بیشتری باشد، ارزش مادی آن بیشتر و ماندگاری و مقاومت آن بیشتر است.

 

2. دقت کافی برای به وجود آوردن قطر رشته های سیمی: قطر رشته های سیمی باید یکنواخت و مناسب برای استفاده مورد نظر باشد. رشته های ضخیم تر ممکن است دوام و سایندگی بیشتری داشته باشند، اما ممکن است برای کارهای سطحی روی قطعه کارهای با جنس ظریف و حساس مناسب نباشد.

 به طور کلی قطر سیم باید در همه جای آن یکسان و یکنواخت باشد تا از شکسته شدن و پرت شدن رشته های سیمی جلوگیری شود

3.تراکم سیم: هرچقدر تراکم سیم های یک فرچه سیمی بیشتر باشد، به دلیل استفاده از متریال بیشتر، قیمت بالاتری دارد ولی این عامل، معیار خوبی برای ارزیابی قدرت سایش فرچه سیمی است که هرچقد سایندگی بیشتر باشد، کاربرد فرچه سیمی گسترده تر است.

4. طول رشته های سیمی: طول رشته های برس سیمی، بسته به کاربرد می تواند متفاوت باشد. برای مثال برای تمیزکاری کنج ها،درز ها و شکاف ها از رشته های سیمی با طول بیشتر استفاده می شود. آنچه در این عامل اهمیت دارد این است که طول تمام رشته های سیمی یک برس، یک اندازه و یکسان باشد و در زمان ساخت، برش و نصب رشته ها روی محفظه با دقت کافی انجام شود تا تمام رشته ها در فرایند سایش شرکت کنند و همگی به یک مقدار در معرض سطح باشند.

5. دقت ساخت بدنه یا دسته فرچه های سیمی: یک عامل موثر در جلوگیری از عدم لغزش فرچه ها حین مصرف، ظرافت تراشکاری و ماشین کاری بدنه های فرچه سیمی است که می توانند به صورت فرچه سیمی انگشتی، فرچه سیمی کاسه ای، فرچه سیمی خورشیدی، فرچه های استوانه ای و‌‌… تولید شوند. تراشکاری و ماشین کاری مناسب و یکنواخت موجب تعیین مرکز ثقل مناسب و فرم استاندارد سطح مقطع می شود. در مورد برس های سیمی دستی نیز باید اطمینان حاصل کنید که فرم و شکل دسته با توجه به حالت دست طراحی شده و کار با آن آسوده و راحت است.

15

تمام نکات اشاره شده در بالا می تواند معیار خوبی برای ارزیابی کیفیت برس سیمی باشد که به کمک این عوامل از کارایی و ماندگاری برس مطمئن شویم. ناگفته نماند که اعتبار و برند شرکت تولیدی نیز عامل سنجشی خوبی است و به طور کلی این شرکت ها با ارائه محصولات باکیفیت اعتبار خریده اند و کیفیت محصولات این برندها ضمانتی است. از برندهای معتبر داخلی می توان به تولیدکننده فرچه سیمی ساب ایران اشاره کرد. با مراجعه به سایت سایا ابزار صنعت، می توانید کاتالوگ تمام محصولات این شرکت را مشاهده نموده و از مشاوره رایگان جهت انتخاب و خرید انواع فرچه سیمی بهرمند شوید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.