کد خبر : 26662 / /
/

 

معایب تیرچه پیش تنیده را که بشناسید اقدام بهتری را رقم خواهید زد. در حال حاضر اجرای سقف با استفاده از تیرچه پیش تنیده بیشتر از قبل رایج شده و در پروژه های حرفه ای مورد استفاده قرار میگیرد. اغلب از مزایای گسترده تیرچه پیش تنیده مثل قیمت تیرچه، استحکام سقف و افزایش سرعت اجرا اطلاع داریم اما معایب تیرچه پیش تنیده چیست؟ کسب اطلاع از این معایب کمک میکند بهترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید، به همین خاطر در ادامه این مطلب آموزشی با ما همراه باشید.

 

تیرچه پیش تنیده و مزایای آن

اگر برای اجرای سقف سازه خود تیرچه پیش تنیده را انتخاب کرده اید، به مزایای گسترده دسترسی خواهید داشت. از این تیرچه ها در موارد مختلف مثل پل ها، ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری و... استفاده میشود.

همه افراد فعال در زمینه ساخت و ساز لازم است در مورد کاربرد این تیرچه ها و معایب تیرچه پیش تنیده به اندازه کافی بدانند تا در صورت پروژه های خود از آن استفاده کنند. قبل از اینکه به معایب این تیرچه ها بپردازیم، بهتر است مواردی را بشناسیم که سبب استقبال از تیرچه های پیش تنیده شده است.

 

کسب اطلاعات بیشتر در مورد تیرچه پیش تنیده: شرکت تیرچه پیش تنیده ایران

مهمترین مزایای این تیرچه ها، شامل موارد زیر است:

  • امکان اجرای سقف با دهانه بزرگ
  • اجرای سقف به صورت کاملا مقرون به صرفه
  • کاهش ضخامت و سبک وزن بودن سقف
  • کاهش میزان مصرف بتن و افزایش سرعت اجرا
  • امکان تولید انبوه تیرچه و کاهش هزینه نهایی
  • افزایش استحکام و مقاومت سازه
  • افزایش عمر مفید سازه و توانایی تحمل بارهای زنده و مرده

تا به اینجا مزایای تیرچه های بتنی پیش تنیده را شناختیم و حالا به بخش اصلی این مقاله یعنی معایب این تیرچه ها رسیده ایم. در ادامه به بررسی مواردی پرداخته ایم که کمک میکند کاملا منطقی تصمیم گیری کنید و خروجی مطلوب تری را رقم بزنید. 

 

معایب تیرچه پیش تنیده

هر کدام از سقف ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که شناخت آنها ضروری است. مهمترین ایراد اجرای سقف با استفاده از تیرچه های بتنی پیش تنیده را میتوان وجود حساسیت بالا زمان ساخت دانست. در فرآیند تولید تیرچه های پیش تنیده از نیروی متخصص بهره گرفته شده و فرایند ساخت به شکل دقیق پیش رفته است، به همین خاطر میتوان با اطمینان گفت که این تیرچه ها مقاومت و استحکام سقف را افزایش میدهند.

در واقع این تیرچه ها با رعایت همه بندهای آیین نامه بتن و مقررات تعیین شده ساخته میشوند. در فرایند ساخت از فولاد با مقاومت کششی 2.5 تا 3.5 استفاده شده و این نسبت به فولاد متوسط بالاتر است. همچنین تعداد تارهای کششی و نوع آنها نیز به نقشه سازه بستگی دارد و باید متناسب با آن انتخاب شود. طراحی پیچیده این تیرچه ها را میتوان از معایب آنها دانست.

استفاده از این تیرچه ها برای اجرای دهانه های تا 12 متر کاملا مناسب و مقرون به صرفه است اما یکی از معایب تیرچه پیش تنیده این است اگر دهانه بیشتر از 12 متر باشد، نمیتوان از آنها برای اجرای سقف استفاده کرد. علاوه بر آن شما روی فرایند تولید تیرچه پیش تنیده نظارت مستقیم ندارید و به همین خاطر نمیتوانید نسبت به فرایند ساخت تیرچه اطمینان داشته باشید.

9

یکی از مهمترین دلایل استقبال از تیرچه پیش تنیده، هزینه پایین اجرای سقف است، اما توجه داشته باشید که برای مواردی مثل استفاده از جرثقیل و ماشین های سنگین (مثل تریلی) برای جابجایی و حمل و نقل این تیرچه ها باید هزینه اضافی در نظر بگیرید، چون تیرچه های پیش تنیده شده حداقل 28 کیلوگرم وزن دارند.

البته میتوان تیرچه های پیش تنیده را توسط نیروی کار در محل اجرای پروژه جابجا کرد. این تیرچه ها بسیار حساس هستند و زمانی که قصد انبار و دپو کردن آنها را دارید، باید به موارد مختلف توجه داشته باشید. دیگر تیرچه ها به صورت فله دپو میشوند، توسط نیسان یا خاور جابجا میشوند و حمل و نقل آنها نیاز به دقت و حساسیت بالا ندارد اما این موضوع در مورد تیرچه های پیش تنیده صدق نمیکند.

حساسیت بالا از معایب اصلی این تیرچه ها است و اگر قصد دارید آنها را انبار کنید، باید به همان صورت که در کارخانه تیرچه ها بارگیری شده اند، در محل اجرای پروژه دپو شوند. معمولا تیرچه ها را به صورت هم راستا و روی هم قرار میدهند و برای این کار از چوب‌های چهارتراشی استفاده میکنند. چون لازم است نیرو از جهت و به شکل عمود به زمین انتقال یابد تا جلوی صدمه دیدن تیرچه ها گرفته شود.

با وجود هزینه هایی که به آن اشاره شد، اجرای سقف با استفاده از تیرچه بتنی پیش تنیده کاملا مقرون به صرفه بوده و نسبت به دیگر روش های اجرای سقف، 25 درصد کاهش هزینه را به همراه خواهد داشت. برای کسب اطلاع از آخرین قیمت تیرچه پیش تنیده و اجرای سقف میتوانید با کارشناسان https://tpti.ir در ارتباط باشید.

 

در انتها، عدم امکان برش تیرچه های پیش تنیده را میتوان از دیگر معایب آنها دانست. اگر برخی از قسمت های تیرچه دارای پخی باشد، این موضوع با زحمت بیشتر زمان اجرای سقف همراه خواهد بود. همچنین تیرچه های پیش تنیده دارای کابل‎های کشیده شده هستند و به خاطر پتانسیل موجود در آنها، هرگونه تخریب ممکن است خطرساز باشد.

 

جمع بندی

در این مطلب آموزشی به بررسی مزایا و معایب تیرچه پیش تنیده پرداختیم. اگر قصد اجرای سقف هایی با دهانه حداکثر 12 متر را دارید، استفاده از تیرچه پیش تنیده کاملا اقتصادی و منطقی خواهد بود. این تیرچه ها به صورت انبوه تولید میشوند و با کاهش هزینه نیروی انسانی، بتن مصرفی و آرماتور ممان منفی، کاهش زمان اجرا، کاهش تمهیدات طراحی و... هزینه نهایی اجرای سقف را نسبت به دیگر روش ها تا 25 درصد کاهش خواهند داد.

همچنین نسبت به دیگر انواع سقف ها سبک تر هستند و به همین خاطر در ایجاد سازه ضدزلزله به صورت غیر مستقیم نقش ویژه دارند. در این مقاله آموزشی با معایب تیرچه پیش تنیده آشنا شدید و حالا میدانید که چه زمانی باید سراغ این سقف های اقتصادی و مستحکم بروید، از این که تا انتهای این مطلب آموزشی با ما همراه بودید از شما متشکریم. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره تخصصی دارید، میتوانید با کارشناسان شرکت تیرچه پیش تنیده ایران در ارتباط باشید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.