کد خبر : 26663 / /
/

 

لوله مانیسمان یا لوله بدون درز یکی از مقاطع فولادی دارای تنوع بالا بوده که تشخیص انواع مختلف آن عموما کار دشواری است. رده لوله مانیسمان یک پارامتر مهم برای دسته‌بندی و مشخص نمودن انواع این محصول است. در تعیین رده لوله عواملی همچون جنس، تحمل تنش و سایر ویژگی‌های لوله مانیسمان درنظر گرفته می‌شود. هر رده دارای مشخصات منحصربه‌فردی بوده و کاربرد متفاوتی در صنعت دارد. همچنین قیمت لوله مانیسمان در رده‌های مختلف متفاوت خواهدبود. در ادامه قصد داریم ضمن تعریف دقیق رده لوله مانیسمان، شما را با مهم‌ترین دسته‌بندی‌های آن آشنا کنیم.

رده لوله مانیسمان چیست ؟

پارامتر لوله مانیسمان درواقع یک اصطلاح برای بیان ضخامت لوله است. ضخامت لوله به حدفاصل قطر داخلی و خارجی آن گفته شده که عامل بسیار مهمی برای انتخاب آن محسوب می‌شود. اگر بخواهیم تعریفی دقیق‌تر ارائه دهیم باید بگوییم رده لوله به نسبت قطر خارجی (سایز لوله) به ضخامت آن گفته می‌شود. برای مثال یک لوله با سایز یا قطر خارجی مشخص ممکن است با ضخامت‌های مختلفی تولید شود. این رده‌بندی براساس استاندارد ASME B 36.10 صورت گرفته و برای توصیف رده از اسکجول استفاده می‌شود. علاوه بر این، رده لوله تنها نماینده ضخامت نبوده و پارامتر میزان فشار قابل تحمل را نیز مشخص می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید کاربرد اصلی لوله مانیسمان در انتقال سیالات است بنابراین میزان ضخامت تاثیر زیادی در عملکرد نهایی این محصول خواهدداشت. نکته قابل توجه در خصوص رده‌بندی لوله‌ها، تفاوت رده در سایزهای مختلف است. برای مثال لوله مانیسمان 40، دارای ضخامت‌های متغیری بوده که به قطر خارجی آن وابسته است. همچنین با افزایش رده لوله، ضخامت آن نیز افزایش یافته و استحکام بیشتری می‌یابد. ازطرف دیگر ضخامت با قطر داخلی رابطه معکوس داشته و با افزایش قطر داخلی، ضخامت لوله کاهش پیدا می‌کند. لوله مانیسمان در انواع رده 10، 20، 30، 40، 60، 80، 100، 120 و 160 تولید و به بازار عرضه می‌شود. در ادامه شما را با مهم‌ترین انواع رده لوله آشنا خواهیم کرد.

 

معرفی لوله مانیسمان رده 20

لوله مانیسمان رده 20 یا اسکجول 20 دارای وزنی سبک بوده و کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد. به دلیل استحکام متوسط این رده از لوله‌ها، عموما از آن‌ها برای کاربردهایی که نیاز به تحمل فشار بالایی ندارند استفاده می‌شود. از مهمترین کاربردهای این دسته از لوله‌های مانیسمان می‌توان به لوله‌کشی توکار گاز و موتورخانه اشاره کرد.

معرفی لوله مانیسمان رده 40

لوله رده 40 یکی از پرکاربردترین انواع لوله مانیسمان در بازار به شمار می‌رود. این محصول در انواع ضخامت و قطرهای مختلف موجود بوده و جوابگوی طیف وسیعی از کاربردهای صنعت خواهدبود. ازجمله ویژگی‌های مطلوب این محصول می‌توان به مقاومت بالا، دوام و تنوع بسیار مناسب اشاره کرد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد لوله مانیسمان رده 40 موجب استفاده از این محصول در صنایع ساختمان، پتروشیمی، نفت وگاز، لوله کشی گاز و آتش‌نشانی شده است. این رده از لوله نسبت به رده 20 دارای استحکام بیشتری بوده و از این رو قیمت لوله مانیسمان رده 40 نیز بالاتر است.

معرفی لوله مانیسمان رده 80

لوله‌های بدون درز رده 80 یا اسکجول 80 دارای ضخامت و قطر بیشتری نسبت به رده 20 و 40 بوده از این رو مقاومت بیشتری نیز دارند. این رده لوله نیز به دلیل استحکام بالا کاربرد زیادی در صنایع نفت، گاز، نیروگاه‌ها، مبدل‌های حرارتی، خطوط فشار قوی و پتروشیمی را به خود اختصاص داده است. همان‌طور که ذکر شد لوله‌های رده 80 نسبت به رده‌های پایین‌تر مقاومت بالاتری داشته و این امر موجب بالاتر بودن قیمت لوله مانیسمان رده 80 نسبت به دیگر رده‌ها شده است. به دلیل تفاوت کاربرد و قیمت رده‌های مختلف بهتر است پیش از اقدام به خرید نسبت به مشخصات و کاربرد هریک اطلاعات لازم را کسب کنید.

14

قطر، وزن و ضخامت لوله مانیسمان

برای معرفی هر لوله مانیسمان از سه پارامتر قطر، وزن و ضخامت استفاده می‌شود. همان‌طور که قبلا گفتیم ضخامت لوله به فاصله قطر داخلی و خارجی آن گفته می‌شود. همچنین رده لوله به عنوان پارامتری برای تعریف ضخامت لوله مانیسمان مطرح است. سایز لوله نیز به اندازه قطر خارجی آن گفته می‌شود. برای مثال برای لوله رده 80 ضخامت لوله براساس قطر خارجی آن تغییر می‌کند. به این صورت که برای دو سایز مختلف لوله، ضخامت‌های مختلفی خواهیم داشت. بنابراین هرچه سایز قطر خارجی لوله افزایش پیدا کند، ضخامت لوله نیز بیشتر خواهدشد. براین اساس وزن لوله مانیسمان نیز در ضخامت و قطرهای مختلف، متفاوت است. می‌توان گفت هرچه ضخامت و سایز لوله بیشتر باشد این محصول تحمل وزن بیشتری نیز خواهد داشت. بنابراین قیمت لوله فولادی مانیسمان براساس قطر، ضخامت و وزن محصول تعیین می‌گردد.

15

کاربرد لوله مانیسمان

لوله‌های مانیسمان براساس ویژگی‌های مختلف، دارای کاربردهای متفاوتی هستند. همان‌طور که ذکر شد هریک از رده‌های لوله مانیسمان کاربردهای ویژه‌ای در صنایع مختلف دارند. از مهمترین کاربردهای لوله مانیسمان در رده‌های مختلف می‌توان به صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، لوله‌کشی گاز، مبدل حرارتی و خطوط فشار قوی اشاره کرد. آشنایی با ویژگی‌ها و تفاوت رده‌های لوله مانیسمان می‌تواند در انتخاب درست برای کاربرد موردنظر به شما کمک کند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.