کد خبر : 26691 / /
/

شیرآلات ساختمانی انواع گوناگونی دارد که از نظر مکانیزم عملکرد، قیمت شیرآلات و حتی کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. چهار گروه اصلی شیرآلات عبارتند از: شیر روشویی، شیر توالت، شیر حمام و شیر ظرفشویی. تقریباً تمام این گروه ها می توانند از انواع شیرآلات کلاسیک، اهرمی، هوشمند و یا پدالی باشند. طبیعتاً قیمت شیرآلات هوشمند از قیمت شیرآلات بهداشتی معمولی بالاتر است. پس حتما در نظر داشته باشید که بودجه ای که برای خرید شیرآلات کنار گذاشته اید، متناسب با رِنج قیمت نوع شیر آلات مورد نظر شما باشد. در این مقاله با انواع مکانیزم شیرآلات آشنا می شوید.

 

 

شیرآلات ساختمانی

در میان انواع شیرآلات بهداشتی، بعضی مدل ها مانند شیرآلات هوشمند خاص تر و بعضی مانند شیرآلات اهرمی، رایج تر هستند. قیمت شیرآلات بهداشتی بسته به تکنولوژی به کار رفته در آنها متفاوت است. در بازار شیرآلات ارزان قیمت و شیرآلات لوکس عرضه می شود تا امکان خرید شیرآلات بهداشتی برای تمامی اقشار جامعه فراهم باشد. به طور معمول بیشتر مردم برای انتخاب شیرآلات به شکل ظاهری، برند، قیمت شیرآلات ساختمانی، جنس و گارانتی شیرآلات دقت می کنند. برخی ویژگی های کاربردی، مانند پرلاتور و تنوع پاشش آب نیز می تواند در انواع شیرآلات وجود داشته باشید که تجربه کار با شیر آب را بهبود بخشد. در ادامه انواع شیرآلات از نظر مکانیزم معرفی شده است.

شیرآلات کلاسیک

 شیرآلات کلاسیک نسل قدیمی تر شیرآلات مخلوط هستند. دستگیره کنترل آب در شیرآلات کلاسیک به صورت پیچی است. معمولاً دستگیره آب سرد در سمت راست و دستگیره آب گرم در سمت چپ شیرهای کلاسیک قرار دارد. اخیراً تولید این شیرآلات به نسبت شیرآلات اهرمی در ایران کاهش یافته است و جای خود را به تولید انواع شیرآلات اهرمی، چشمی و یا لمسی داده است.

 

شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی برای سال ها رایج ترین انواع شیرآلات بوده و هستند. این نوع شیرآلات دارای یک کارتریج یا مغزی شیر اهرمی هستند که فشار و دمای آب را تنظیم می کند. زمانی که کاربران دسته اهرمی شیر آب را می چرخانند در واقع حرکت دسته کارتریج را کنترل می کنند. شیرآلات اهرمی در انواع رنگ ها و مدل ها تولید می شوند و گستره قیمتی بسیار متنوعی نیز دارند.

شیرآلات ساختمانی اهرمی

شیرآلات هوشمند

شیرآلات هوشمند، برخلاف شیرآلات اهرمی و کلاسیک که بر پایه عملکرد مکانیکی اجزا ساخته می شوند، دارای اجزای الکترونیکی هستند. مثلاً شیرآلات چشمی به واسطه اشعه مادون قرمز وجود دست ها در زیر شیر را تشخیص می دهند و جریان آب را برقرار و قطع می کنند. ممکن است طبق تنظیمات پس از مدتی (معمولاً ۳۰ تا ۴۰ ثانیه) آب به صورت خودکار قطع شود. شیرآلات دیجیتال دارای یک صفحه نمایشگر دیجیتال هستند که مشخصات آب خروجی مانند دمای آب را نشان می دهد. می توانید تنظیمات مورد نظر خود را در شیرآلات دیجیتال ذخیره کنید و با فشار یک دکمه آب را در دما و فشار مورد پسندتان دریافت کنید! شیرآلات لمسی نیز به واسطه برقراری تماس دست با بخش مشخصی از بدنه شیر با علمک آن قطع و وصل می شوند و نیازی به تماس دست با دسته شیر وجود ندارد. این نوع شیرآلات برای نصب در آشپزخانه بسیار مناسب هستند و در زمان آشپزی که کف دست شما چرب و یا آغشته به سایر مواد غذایی است، می توانید به کمک ساعد دست خود شیر آب آشپزخانه را کنترل کنید.

شیرآلات بهداشتی هوشمند

شیرآلات پدالی

شیرآلات پدالی بر اساس قطع و وصل جریان آب به واسطه یک پدال پایی عمل می کنند که در نزدیکی سینک و بر روی زمین نصب می گردد. این نوع شیرآلات در اماکن عمومی بسیار کاربردی هستند و از نظر بهداشتی نیز شرایط بهتری را فراهم می آورند، چرا که نیازی به تماس دست با شیر آب وجود ندارد. حجم جریان آب در شیرآلات پدالی به واسطه فشار پا بر روی پدال تعیین می شود.

شناخت انواع شیرآلات بهداشتی و ساختمانی چه کمکی به شما می کند؟

در زمان خرید شیرآلات بهداشتی، نکات مهمی مانند قیمت شیرآلات، گارانتی، نحوه برخورد فروشنده یا تیم پشتیبانی تولیدکننده، زیبایی ظاهری شیر آب و... اهمیت بسیاری دارد. اما پیش از پرداختن به این موارد حتماً باید کاربرد مورد نظر خود را در ذهن داشته باشید و شیرآلات متناسب با نیاز خود خریداری کنید تا به صورت بهینه زندگی را برای شما ساده ترکنند؛ وگرنه وظیفه اصلی همه شیرآلات فراهم آوردن دسترسی به آب است. پس با دانستن انواع شیرآلات، کارکرد و کاربرد آن ها می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

جمع بندی

با اینکه تمام شیرآلات جهت دسترسی ساده به آب مورد استفاده قرار می گیرند هر یک برای کاربردی خاص مناسب تر هستند. به طور مثال کار با شیرآلات اهرمی نسبت به شیرآلات کلاسیک ساده تر است. یا شما می توانید شیرآلات چشمی را بدون نیاز به تماس دست و شیرآلات لمسی را فقط با اندکی تماس بخش معین شیر کنترل کنید. انواع شیرآلات پدالی نیز وجود دارد که بدون نیاز به تماس دست و فقط با فشار یک پدل پایی باز و بسته می شوند. هنگام خرید شیرآلات بهداشتی بهتر است پیش از توجه به قیمت شیرآلات، کاربرد مورد نظر خود را تعیین کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.