کد خبر : 26715 / /
/

در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد؛

دکتر بهروز عباس‌زاده گفت: تمام کشورها علاوه بر عوامل اقتصادی عواملی دگیر همچون؛ فرهنگ و اعتقادات را به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیر جوامع می‌دانند.

 

دکتر بهروز عباس‌زاده، کارشناس مسائل فرهنگی و بین‌الملل پیرامون آخرین تحولات دیپلماسی گفت: در روند فزاینده ارتباط میان جوامع، عوامل شناختی و اعتقادی از اثربخشی بسزایی برخوردار هستند؛ لذا دیپلماسی موفق و کامل، تمام این عوامل را مورد توجه قرار داده و افکار عمومی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را نیز در ارتقای این ارتباط دخیل خواهد کرد.

این کارشناس مسائل فرهنگی و بین‌الملل همچنین اظهار کرد: ممکن است دو کشور خاص، بر اساس روابط اقتصادی، فرهنگ را با هم به اشتراک بگذارند و شاید جذابیت‌های فرهنگی دو کشور به اشتراک گذاشته شود و در پی آن ارتباطات اقتصادی و سیاسی شکل بگیرد.

وی افزود: فرهنگ با قلوب و افکار سروکار دارد و هیچ‌وقت در حاشیه نیست و به‌عنوان نوعی ابزار مطرح نبوده است.

عباس‌زاده ادامه داد: باید توجه داشت که همواره افکار و احساسات، زیربنای بسیاری از اعمال انسان‌ها قلمداد می‌شود و در انقلاب اسلامی که ماهیتی ایدئولوژیک دارد، عوامل فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به نوعی از اصول اساسی سرنوشت‌ساز محسوب می‌شوند.

وی افزود: امروزه نیاز به واکاوی و ریشه‌یابی فرهنگ ملل از ضروریات جوامع بشری است زیرا افکار عمومی، نیاز به تقویت و تعمیق دارند و اگر به این تعمیق نپردازیم تحریف افکار به سهولت صورت می‌پذیرد؛ لذا باید ریشه‌های ایدئولوژیک انقلاب اسلامی را تقویت و در سطح بین‌المللی اشاعه دهیم.

این کارشناس مسائل فرهنگی و بین‌الملل تصریح کرد: در عصر کنونی باید به جوانان و افکار آنها توجه ویژه‌ای داشت تا به‌ سهولت مورد هجمه تهاجم فرهنگ و اعتقادات پوسیده غرب قرار نگیرندو در این راستا؛ دیپلماسی فرهنگی دارای زیرمجموعه‌های مختلف و متنوعی است که می‌تواند بر تصور دو ملت از یکدیگر تأثیر بسزایی بگذارد.

وی افزود: اگر بتوانیم در دیپلماسی گردشگری و تبلیغ آن موفق باشیم می‌توانیم فرهنگ ایرانی را بیش از گذشته به جهان معرفی کرده و تصویر واقعی و به دور از تحریف ایران اسلامی را به جهانیان ارائه کنیم.

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: دیپلماسی تبادل دانشگاهی نوع دیگری از دیپلماسی فرهنگی است که می‌تواند با انتشار مقالات و نظریه‌های معتبر اساتید این حوزه؛ در واقیت‌گرایی افکار عمومی بالاخص افکار قشر نخبگانی اثرگذار باشد.

وی افزود: وقتی دائماً اخبار منفی از ایران منتشر می‌شود و عکس برگزیده سال اروپا، با مضمون سیاه‌نمایی زندگی ایرانیان و موج گسترده ناامیدی در ایران اختصاص می‌یابد، زمینه مخابره منفی‌گرایی در سطح جهانی ایجاد می‌شود که افکار عمومی را مورد هدف قرار می‌دهد.

این کارشناس مسائل فرهنگی و بین‌الملل ادامه داد: آن چیزی که باعث احیای جایگاه جهانی ایران از لحاظ فرهنگی می‌شود دارای اهمیت خاصی است که در این راستا می‌توان به دیپلماسی غذا، درمان و گردشگری اشاره داشت که اثرگذاری بالایی در این زمینه دارند.

سیاست ایرانی مجله‌ای صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است که نگاه فرامتنی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشکیل شده است که هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌و نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

دکتر سعید آجورلو (استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل) هدایت میز علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، دکتر حنیف غفاری و دکتر فاطمه نکولعل آزاد که از اساتید دانشگاه هستند نیز هدایت میز روابط بین‌الملل، دکتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده (عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم) هم هدایت میز جریان‌شناسی سیاسی فرهنگ را به‌عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌کنندگی این برنامه را عهده‌دار می‌باشند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد و بیست دقیقه، پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود.

شبکه رادیویی گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیکیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت کنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

6
خبرنگار : وحید فکری

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.