کد خبر : 26738 / /
/

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبر۲۴:

یک استاد دانشگاه گفت: هرکس به هرشکل و در هر لباسی چه عمدا چه سهوا به تضعیف ایمان و امید مردم به مقاصد عالیه کشور بپردازد، بدون شک بزرگترین خیانت را در حق این کشور، مردم و آیندگان و نسل‌های بعد این ملت روا داشته است.

 
 
 
مهدی تقوی، عضو هیأت علمی دانشگاه و دکترای علوم سیاسی، در گفت‌وگو با خبر ۲۴ درباره بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود به مناسبت سالگرد ارتحال امام راحل(ره) به تشریح ابعاد شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی و مولفه‌های قدرت در موفقیت جنبش اجتماعی به رهبری ایشان پرداختند. در واقع این سخنان پاسخی به یک سوال اساسی و مهم است که چگونه یک انسان الهی بدون در اختیار داشتن ابزارهای قدرت مادی، رسانه و حمایت قدرت‌های خارجی توانسته است چنین تحول عظیمی را در تمامی لایه‌ها و سطوح داخلی و بین المللی برپا نماید؟

وی افزود: به همین منظور ایشان به دو مولفه ایمان و امید به عنوان مهمترین نرم‌افزار جنبش اجتماعی ایران به رهبری خمینی کبیر اشاره‌ نمودند. قدرت ایمان در ابعاد و متعلقات مختلف آن همچون اکسیری است که توانایی انجام دشوارترین کارها را میسر می‌نماید. همان ایمانی که دوران سخت رسالت رسول اکرم(ص) را در مکه به دوران اقتدار و عظمت حکومت اسلامی در مدینه مبدل کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بی‌تردید امام خمینی(ره) نیز به تأسی از پیشوا و مقتدای خود با توسل به قدرت لایزال ایمان به مبدا، ایمان به هدف، ایمان به راه و ایمان به قدرت اجتماعی مردم از شعب ابی طالب‌ها، لیله المبیت‌ها و فشارهای سیاسی مشرکان قریش زمان خویش عبور کرد و به جایگاهی دست پیدا کرد که در آن زمان کمتر کسی توان درک و تحلیل چنین تحول شگرفی را در ساختار قدرت و برهم زدن نظم جهانی دارا بود.

این کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: اکسیر دیگری که امام خمینی(ره) و بت شکن زمان از آن برای دستیابی به هدف به بهترین نحو استفاده نمود، بهرمندی از مولفه‌ی امید در خود و امیدبخشی در اطرافیان خود بود. طبیعتا ابزار مهم حرکت به هر مقصدی، داشتن میزان امید لازم برای نیل به هدف است. بدیهی است هدف والای سرنگونی کاخ ظلم و جایگزینی بنای حاکمیت دین، امیدی به بلندای هدف را می‌طلبد که این در طول تاریخ غیبت در کسی جز شخصیت مترقی خمینی کبیر یافت نشد و سلوک سیاسی-معنوی امام قلب‌ها درس‌آموز انسان‌های دیگری در تاریخ معاصر گردید که تکیه‌گاه اقدامات تحولی خود را بر مبنای مولفه‌های پیش‌گفته قرار دهند.

وی در ادامه بیان کرد: امروزه نیز خلف صالح آن پیر سفرکرده بر همین مبنا ضمن تحلیل شخصیت معنوی بنیانگذار نظام اسلامی، آحاد جامعه اسلامی را بر حفظ و تقویت نیروی لایزال ایمان و امید در ابعاد چهار گانه مبدأ، مقصد، راه و مردم دعوت می‌نماید؛ همچنان‌که خود به عنوان مقتدای جامعه تاکنون با این ابزارهای بی‌مانند به زعامت و هدایت کشتی امت پرداخته‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تردیدی وجود ندارد همچنان‌که این ملت در نابودی نظام شاهنشاهی و تحقق انقلاب اسلامی به تأسی از رهبر کبیر انقلاب از ابزار امید و ایمان بهره وافی و لازم را بردند، به همین منوال و بلکه با عزمی راسخ‌تر از قبل برای عبور از مشکلات فعلی کشور، بهبود اوضاع اقتصادی، دستیابی به پیشرفت و عزت ملی و تامین منافع کشور اقدام کند.

این کارشناس گفت: بر این اساس هرکس به هرشکل و در هر لباسی چه عمدا چه سهوا به تضعیف ایمان و امید مردم به مقاصد عالیه کشور بپردازد، بدون شک بزرگترین خیانت را در حق این کشور، مردم و آیندگان و نسل‌های بعد این ملت روا داشته است. بر همین اساس دولت و مجموعه ارکان نظام باید قبل از هرچیز به تقویت نرم‌افزار لازم پیشرفت به عنوان پیش‌نیاز تحقق ایران قوی بپردازند.

تقوی مطرح کرد:  نکته مهم دیگر در سخنان رهبر انقلاب تفاوت شرایط گذشته و حال در اداره کشور بود که بر این اساس به مقایسه دوران حیات امام(ره) و دوران فعلی پرداختند و استفاده از شیوه‌های۴۰سال پیش را ناکارآمد و غیرمعقول خواندند. این نوع نگاه مترقی به اداره کشور در اندیشه رهبر انقلاب نیز برخاسته از ذات اسلام و توجه آن به مقتضیات زمان در همه حوزه‌های فردی و اجتماعی است. بنابراین بهره‌گیری هوشمندانه از تمامی مولفه‌های قدرت سخت و نرم همچنین دستیابی به آخرین دانش‌ها و فناوری‌های روز جهان و استفاده مشروع از آن برای پیشرفت کشور و تحقق تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری رهبر جامعه از ضروریات امر و بخش اجتناب ناپذیر این راه مقدس است.

وی افزود: خنثی‌سازی ترفندهای دشمنان و رویارویی خردمندانه با همه نقشه‌ها و توطئه‌های دنیای استکبار صرفا با روزآمدکردن شیوه اداره کشور در حوزه‌های اقتصادی، دفاعی، فرهنگی و غیره ممکن است.

این کارشناس بیان کرد: در این راستا یکی از اقدامات همیشگی دشمن در عقب نگه داشتن ایران از کاروان پیشرفت ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم به‌ویژه جوانان بوده است. در مواجهه با این راهبرد، باید از همان ابزارهای در دست دشمن برای خنثی‌سازی و ناکارآمد نمودن مجموعه اقدامات آن‌ها بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: از آن‌جا که مهمترین ابزار موثر برای القای روحیه یاس و ناامیدی از سوی دشمن، هژمونی رسانه‌ای به‌ویژه در حوزه رسانه‌های مجازی است، به نظر می‌رسد راهکار مناسب برای مقابله با این ترفند نیز ایجاد یک  قدرت رسانه‌ای قوی و متناسب با نیاز روز جامعه در سطوح داخلی، منطقه‌ای و جهانی به عنوان منبع مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی باشد.

تقوی در پایان گفت: به نظر می‌رسد تلاش برای پیشرفت در تمامی حوزه‌ها به‌ویژه حوزه‌های اقتصادی، دفاعی از طریق دستیابی به علوم و فنون روز به دست جوانان پرتلاش ایرانی در کنار تقویت امید و ایمان در جامعه به عنوان دو مولفه سخت افزار و نرم افزار و بهرمندی از ابزار رسانه به منظور تبلیغ و تبیین دستاوردهای انقلاب و خنثی سازی ترفندهای دشمن تا مرحله فتح قله‌های پیشرفت و تحقق تمدن نوین اسلامی، بهترین گزینه پیش روی این ملت سترگ و تاریخ‌ساز خواهد بود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.