کد خبر : 26779 / /
/

 

 

بخشیدن مهریه در طلاق توافقی از رایج ترین توافقاتی است که بین زوجین صورت می گیرد. طلاق توافقی همانطور که از نامش پیداست با توافق دو طرف انجام می شود و زن و شوهر باید با هم بر سر مسائل مهم زندگی خود از جمله مهریه، حضانت فرزند و ... به توافق برسند. باید بدانید که کمک گرفتن از یک وکیل طلاق در مشهد می‌تواند رسیدن به توافق و اثبات عدم امکان زندگی مشترک در دادگاه را برای شما و همسرتان راحت‌تر کند تا بتوانید در زمان کمتری از یکدیگر جدا شوید.

از آنجایی که معمولا خانم ها هنگام طلاق توافقی، مهریه خود را می بخشند این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده که بخشیدن مهریه در طلاق توافقی اجباری است؟ ما در ادامه قصد داریم به طور جامع به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

طلاق توافقی چیست؟

از آنجایی که پروسه طلاق به درخواست یکی از زوجین و به ویژه خانم ها، نسبتا طولانی است، بسیاری از زوجین پس از بروز اختلافات شدید خانوادگی، ترجیح می دهند توافقی از هم طلاق بگیرند. طلاق توافقی یعنی اینکه زن و شوهر در رابطه با مسائل مهم زندگی با هم توافق کرده و سپس برای صدور حکم طلاق به دادگاه، مراجعه کنند.

قانون بخشیدن مهریه در طلاق توافقی

همانطور که در بخش قبلی مقاله هم به آن اشاره کردیم طلاق توافقی، ساده ترین نوع طلاق است که با توافق زوجین بر سر تمامی مسائل و صدور حکم عدم سازش از سوی دادگاه، زن و شوهر می توانند به زندگی مشترک خود خاتمه دهند.

یکی از مهم ترین مسائلی که زوجین هنگام طلاق توافقی باید با هم توافق کنند، مهریه است؛ در واقع بدون اینکه توافقی بر سر مهریه صورت نگیرد، امکان طلاق توافقی وجود نخواهد داشت.

بنابر آنچه که تا به اینجا بیان کردیم هیچ اجباری در خصوص بخشیدن مهریه در طلاق توافقی وجود ندارد. به عبارتی دیگر پاسخ سوال بخشیدن مهریه در طلاق توافقی اجباری است؟ منفی است.

توافقاتی که بر سر مهریه در طلاق توافقی صورت می گیرد، عبارتند از:

  • مهریه باید تمام و کمال پرداخت شود.
  • بخشی از مهریه باید پرداخت شود.
  • کل مهریه بخشیده شود.

قانون بخشیدن مهریه در طلاق توافقی

بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق یا حضانت دائم فرزند

در بسیاری از موارد زوجه هنگام طلاق توافقی در ازای دریافت حق دیگری نظیر حق طلاق یا حضانت فرزندان، مهریه خود را می بخشد.

بخشیدن مهریه و گرفتن حق طلاق

در واقع زمانی که خانم با بخشیدن مهریه، حق طلاق دریافت می کند، می تواند حتی در صورت عدم رضایت همسر خود هم نسبت به گرفتن طلاق اقدام نماید. اما اگر نمی‌دانید که حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ می‌توانید این مقاله را در سایت وکیل طلاق، سعیده فرهادی نژاد، بخوانید.

بخشیدن مهریه و حضانت دائم فرزند

در صورتی که هم مرد و هم زن موافق باشند، می توان حضانت فرزند را در ازای بخشش مهریه از پدر به مادر منتقل کرد. در واقع در دو صورت مادر می تواند حضانت فرزندان خود را بگیرد:

  • اثبات عدم صلاحیت مرد در نگهداری از فرزند
  • بخشیدن مهریه

مورد دومی حتما باید با توافق بین زوجین صورت بگیرد.

البته ناگفته نماند که مطابق ماده 41 قانون حمایت خانواده، حتی پس از توافق زن و شوهر در صورتی که دادگاه، تشخیص دهد توافق صورت گرفته به صلاح فرزند نیست، می تواند آن را تغییر دهد.

ماده 41 قانون حمایت خانواده:

"هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع‌به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی‌که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی‌حق شود، می‌تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش‌بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند. تبصره-قوه قضاییه مکلف است برای نحوه ملاقات والدین با طفل سازوکار مناسب با مصالح خانواده و کودک را فراهم نماید."

در صورتی که در نهایت حضانت فرزند به مادر تعلق پیدا کند، باز هم نفقه فرزند برعهده پدر خواهد بود. برای اطلاع بیشتر در این زمینه مقاله لینک داده شده را مطالعه نمایید.

بخشیدن مهریه در ازای گرفتن حق طلاق یا حضانت دائم فرزند

مراحل طلاق توافقی چیست؟

پروسه طلاق توافقی به شرح زیر است:

  • مراجعه به یکی از مراکز مشاوره خانواده و دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق
  • ارائه دادخواست طلاق توافقی به همراه مدارک مورد نیاز شامل شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • تعیین وقت حضور در دادگاه جهت رسیدگی به پرونده طلاق
  • حضور زوجین یا وکلای ایشان در زمان مقرر شده در دادگاه خانواده به همراه مدارک مورد نیاز
  • مراجعه به واحد مشاوره در دادگاه
  • مشخص نمودن بارداری یا باردار نبودن خانم به یکی از سه روش اقرار خانم، مراجعه به آزمایشگاه و یا اتفاق نظر زن و مرد به باردار بودن خانم
  • صدور حکم گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه
  • مراجعه به یکی از دفاتر طلاق جهت ثبت طلاق توافقی

نتیجه گیری بررسی سوال بخشیدن مهریه در طلاق توافقی اجباری است؟

بنابر آنچه که در این مقاله آموختیم بخشیدن مهریه در طلاق توافقی، اجبار نیست، بلکه یک توافقی است که بین زن و شوهر در صورت رضایت زن و معمولا در ازای دریافت یک حق، صورت می گیرد.

در آخر شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از بخشیدن مهریه در هنگام طلاق توافقی را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.