کد خبر : 26791 / /
/

یکی از مهم‌تـرین‌ مسایل در گلخانـه‌ ها که میبایست هواره تحت کنترل باشند تامین دمای مطلوب و یکنواخت در سطح گلخانه میباشد. دمـای مطلـوب بـرای رشد و نمو گیـاه ضروری بوده و تغییر در بازه مطلوب دمایی محیط گلخانه میتواند علاوه بر تاثیر بر کمیت تولید، بر رو.ی کیفیت و همچنین قیمت تمام شده هم اثر گذار باشد. رشد و نمو گیاهان در گلخانه همواره در خـارج از فصـل بوده که این امر مستلزم صرف انرژی میباشد. بیشتر هزینه‌های مصرف انرژی در گلخانه نیز مربوط به مصرف سوخت به منظور تامین گرمایش میباشد.

 

 

گیاهان به منظور رشد و نمو نیاز به دمای مطلوب و یکنواخت میباشد. سیستم گرمایشی گلخانه میبایست بهینه و مطلوب باشد تا شرایط تولیدات به صرفه و با هزینه پایین را  ایجاد نماید.

مطلوب نبودن دمـای محــیط‌ گلخانه، موجــب‌ خواهــد شــد تــا رشــد و نمو گیــاه کاهش یابد و در صورت کاهش دما، بافـت‌ گیـاه یـخ‌ زده و در صورت افزایش دما. موجب غیـر فعـال شـدن آنـزیم‌هـا در گیاه شود که این امر  فرآینـدهای ضروری برای نمو گیاه را متوقف‌ مینماید. از ویژگی های مورد نیاز در تامین دما در گلخانه میتوان به موارد زیر اشاره نمود. با استفاده از سیستم گرماتاب میتوان به نیازمندیهای زیر دست پیدا نمود.

  • مصرف سوخت‌ قابل‌ دسترس و ارزان
  • تامین دمای یکنواخت‌ در گلخانه‌
  • راندمان و کارایی بالای سیستم گرمایش گلخانه و در نتیجه افزایش بازده
  • سازگار بودن با محیط زیست

 

انواع تجهیزات سیستم گرمایشی‌ گلخانه‌

 

سامانه گرمایشــی در گلخانه ها‌ بــه‌ دو صورت مرکزی و موضعی تقسیم میشوند.

در تامین گرمــایش‌ مرکــزی، دمای حاصل از احتــراق ســوخت‌ در خـارج از سالن گلخانـه‌ تولیـد شده و انـرژی تولید شده اقدام به گرم نمودن یک ســیال مانند آب نموده و و این گرما به محیط و سالن گلخانه منتقل میشود.  در روش تامین گرمایش مرکزی  فرآینــد احتــراق در خــارج از سالن گلخانــه‌ صورت گرفته و احتمال آلــودگی‌ هــوای محیط سالن گلخانـه‌ بـا گازهـای ناشـی‌ از احتـراق وجـود نخواهد داشت. ولی هزینـه‌هـای ناشی از مصرف سوخت بالا بوده و در بسیاری از موارد توجیه اقتصادی ندارد.

11

در روش تامین گرمــایش‌ به صورت موضــعی‌، از تعــدادی هیتر اســتفاده مــی‌شــود کــه‌ در فضاهی مختلف‌ سالن گلخانه‌ مستقر میشوند که هـر یـک‌ هوای محـیط‌ اطـراف خـود را گـرم مینماید. هیتر یا بخاری تابشی گرماتاب گازی یکی از روش های تامین گرمایش موضعی در گلخانه ها میباشد. این روش دارای مزایایی همچون تجهیز با ترموستات به منظور  کنتـرل دمای محیط به صورت اتوماتیک بوده و دارای ضریب ایمنی بالا میباشد. همچنین عدم اشغال فضای فیزیکی علاوه بر صرفه جویی بالا در مصرف انرژی یکی از مزایای مهم استفاده از این روش گرمایشی میباشد.

قیمت گرماتاب سقفی

12

بخاری تابشی گرماتاب در سقف سالن ها نصب شده از اینرو به آنها گرماتاب سقفی نیز گفته میشود. در بخاری تابشــی گرماتاب، تامین گرمایش از طریق انتقال امواج تابشی صورت میپذیرد. ‌امــواج تابشی جذب محیط نشده و پس از برخورد با سطح گیـاه، گرمایش به کــف‌ سالن گلخانه‌، ریشه و ساقه گیاه منتقل میگردد. تامین گرمایش بر اساس انتقال حرارت گرمایش تابشی، تابع هدف افزایش دمای سطح گیـاه و ریشه و همچنین  کف سالن گلخانـه‌ میباشد.

 

پس از گرم شدن این اجسام، هــوای سالن گلخانــه‌ گــرم مـی‌شــود. روش کار هیتر تابشی گرماتاب مانند خورشید میباشد. در ایـن‌ روش، دمـای سـطح‌ خـاک و گیـاه به صورت محسوسی از دمای هوای گلخانه‌ بالاتر میباشد. جهت اخذ استعلام قیمت گرماتاب سقفی و نحوه چیدمان آن میتوانید با کارشناسان شرکت گرماتاب در تماس باشید.

 

مصرف انرژی بخاری تابشی گرماتاب

مصرف سوخت گرمایش تابش گرماتاب، گاز شهری با فشار گاز خانگی میباشد. طول دستگاههای مورد استفاده در گلخانه ها از 8 متر تا 20 متر میباشد. مصرف برق دستگاه بسیار ناچیز و در حدود 80 وات میباشد. استفاده از گرماتاب در گلخانه ها صرفه جویی حداقل 50 درصدی در مصرف گاز و 90 درصدی مصرف برق را به همراه خواهد داشت. احتــراق گاز در مشــعل‌ گرماتاب دارای رانــدمان بــالا بوده  و ایجاد آلودگی‌ زیست محیطی در آن نسبت به حجـم‌ هـوای موجود در  سـالن‌ گلخانه بسیار نـاچیز میباشد. در صورت ضرورت به منظور  جلـوگیری از انتشــار گــاز دی اکســیدکربن‌ تولید شده به جهت احتراق، میتوان نسبت به نصب دودکش اقدام نمود. نصب و راه اندازی گرماتاب توسط کارشناسان فنی شرکت رایگان بوده و کلیه دستگاهها دارای 5 سال گارانتی فن و مشعل میباشد.

 

13

نتیجه گیری

به منظور تــأمین‌ گرمــایش‌ یکنواخــت‌ بــا بهره وری و راندمان و بازدهی بالا در سالن گلخانــه‌، میتوان از سیستم گرمایش تابشی استفاده نمود. بهترین کیفیت این دستگاه ها برند گرماتاب بوده که از سری تولیدات شرکت ایران مشعل میباشد. این امر عــلاوه بــر جلوگیری از اتلاف حرارتی و در نتیجه صــرفه‌جــویی‌ در مصــرف گاز و برق، افــزایش‌ بهره وری و راندمان تولید را نیز به همراه دارد. پارامتر های مختلفی همچون صــرفه‌جــویی‌ در مصــرف گاز و برق، امکــان تامین گرمایش به صورت منطقــه ای، عدم اشغالن فضـای کشـت‌ و کاهش اختلاف دمایی نقاط نزدیک به کف و سقف سالن گلخانه را میتوان از مزایای مهم این روش تامین گرمایش نام برد. در  تامین گرمــایش‌ تابشــی‌، ابتــدا سطح ریشه و ساقه گیــاه کــه‌ در معــرض تــابش‌ میباشد گرم شده و سپس هــوای محــیط‌ سالن گلخانــه‌ گــرم میگردد.

در اســتفاده از گرماتاب در گلخانه ها میبایست به عوامل مهمی همچون چیدمان دستگاهها، ارتفاع نصب و همچنین ظرفیت حرارتی مورد نیاز توجه نمود. در این خصوص کارشناسان فنی ما میتوانند به صورت رایگان موارد فوق را به مشتریان ارایه نمایند.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.