کد خبر : 27374 / /
/

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی زن به محض اینکه خطبه عقد خوانده شد مالک مهریه می شود و می تواند هر گونه که خواست در آن تصرف کند. لذا بر ذمه شوهر است که آن را پرداخت کند تا بری الذمه شود. مهریه حق زن است و به هیچ عنوان ساقط نخواهد شد، حتی بعد از فوت یکی از زوجین باز هم قابل مطالبه خواهد بود. این حق در صورتی که وجه رایج باشد، باید به نرخ روز پرداخت شود. نحوه محاسبه مهریه نیز به این صورت است که مقدار آن بر اساس شاخص بانک مرکزی و به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

 

قانون مربوط به مهریه زن

مهریه در زمان عقد به دو صورت عندالاستطاعه و عندالمطالبه می تواند تعیین شود. نوع عندالمطالبه به این صورت است که زن در هر زمانی که قصد داشت می تواند آن را مطالبه کند و مرد نیز باید جهت بری الذمه شدن آن را به طور کامل پرداخت کند. مگر اینکه زن حقش را به صورت رسمی و ثبت شده ببخشد. در مهریه عندالاستطاعه زن زمانی می تواند آن را مطالبه کند که استطاعت مالی مرد را به اثبات برساند.

در مورد مهریه عندالمطالبه مرد در صورتی که تمکن مالی نداشته باشد می تواند در دادگاه درخواست اعسار بدهد و در صورتی که درخواست او پذیرفته شد، دادگاه حکم به پرداخت به صورت اقساط خواهد داد. در صورتی که زن قبل از نزدیکی و در زمان عقد مطالبه صداق را کند، مستحق دریافت نصف آن خواهد بود.

در طلاق توافقی زوجین در خصوص میزان مهریه با هم به توافق خواهند رسید و دادگاه نیز بر حسب همان مبلغ توافق شده حکم خواهد داد.

در صورتی که زن ناشزه باشد یا از شوهرش تمکین نکند یا مبتلا به بیماری باشد یا اینکه به شوهرش خیانت کرده باشد، مهریه او ساقط نخواهد شد. این مهریه نیز در صورتی که پول نقد باشد به نرخ روز پرداخت خواهد شد. نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز به این صورت است که مبلغ آن بر اساس شاخص بانک مرکزی و با فرمول مربوط به آن محاسبه انجام خواهد شد.

8

 

در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی گیرد؟

طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی در صورتی که عقد دائم و موقت باطل یا ساقط بوده باشد و بین زوجین نزدیکی صورت نگرفته باشد مهریه زن ساقط خواهد شد. در صورتی که در این خصوص فسخ به دلیل عنن مرد باشد، نصف صداق به زن تعلق می گیرد. صداق زن در صورتی که عین معین باشد باید عینا پرداخت شود، ولی اگر پول نقد باشد باید به نرخ روز مطالبه پرداخت شود. در محاسبه مهریه آنلاین مبلغ مهر بر اساس شاخص بانک مرکزی و فرمول مربوطه محاسبه می شود.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.