کد خبر : 28196 / /
/

فن کویل سقفی توکار همانطور که نوشته می شود ، همانگونه هم اجرا می شود ، این مدل فن کویل همانند دیگر انواع فن کویل ها از دو بخش مهم فن و کویل های مسی تشکیل شده است که عامل تولید هوای سرد یا گرم وجود همین کویل های مسی و فن های پشت آن می باشد ،

 

ساختار عمومی فن کویل توکار

فن کویل سقفی توکار همانطور که نوشته می شود ، همانگونه هم اجرا می شود ، این مدل فن کویل همانند دیگر انواع فن کویل ها از دو بخش مهم فن و کویل های مسی تشکیل شده است که عامل تولید هوای سرد یا گرم وجود همین کویل های مسی و فن های پشت آن می باشد ، بدین صورت که آب سرد چیلر یا گرم بویلر به فراخور فصل وارد کویل های آن می شود و توسط  فن قرار گرفته در پشت کویل های آن به صورت اجباری هوا را از روی آن عبور داده و وارد  فضاهای مورد نظر میکند ، لازم به ذکر است اگر درون کویل های مسی آبگرم به خوبی جریان داشته و چرخش آن قابل قبول باشد  هوای گرم ،و اگر همین شرایط برای  چرخش آب سرد وجود داشته باشد  هوای سرد تولید می کند ، به عبارت "جریان خوب و چرخش قابل قبول آب " در کویل های فن کویل حتما توجه فرمایید ، در صورت عدم این چرخش تهویه مطبوع به خوبی صورت نمی گیرد و سیستم کارایی لازم را نخواهد داشت. 

ویژگی های و مزایا و استقاده از فن کویل  سقفی توکار

  1. به جرات می توان گفت فن کویل سقفی توکار با اختلاف جزء فن کویل های پراستفاده در سیستم تهویه مطبوع می باشد که امروزه در انواع کاربری های مخصوصا بیمارستانی ، مسکونی و به صورت گسترده در فضاهای آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.
  2. در طراحی تاسیسات هر وسلیه ای که فضاهای مفید اشغال نکند و از دید کاربران پنهان باشد یک وسلیه محبوب و پرکابرد می باشد و علی الخصوص که این وسلیه ارزان تر از بقیه اداوت مشابه باشد .
  3. فن کویل سقفی توکار نیز یکی از وسایل مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع است که بدون نیاز به فضاهای معماری مفید به راحتی در گوشی از زیر سقف جانمایی شده و کاملا از دید پنهان است .
  4. با توجه به ساختار فن کویل سقفی توکار همانطور در شکل پایین ملاحطه می شود ، بخش مهم دیگری علاوه بر ، کویل و فن ، سینی زیر آن جهت جمع آوری آب تقطبر شده از جنس گالوانیزه نیز تشکیل شده است
  5. از نظر اقتصادی با توجه به به طراحی و ساختار بدنه چون به بدون روکش یا کابین تولید می شوند ، ارزانترین نوع فن کویل  در بین انواع فن کویل ها می باشد
  6. مهمترین مزایای استفاده از فن کویل سقفی توکار از نظر معماری هنگام اجرا ، در فضاهایی که مشکل کمبود ارتفاع سقف تمام شده را دارند این است که بی نیاز کاهش ارتفاع مفید فضاهای نصب به صورت یک باکس روبروزن اجرا می شود
  7. از نظر سر و صدا حین کاکرد ، به دلیل نصب در فضاهای زیر سقف مقدار دسی بل صدای کارکرد فن به دلیل توکار بودن گم می شود

ملاحظات اجرایی و نکات مهم اجرا انواع فن کویل سقفی توکار

  • فن کویل سقفی توکار در بین انواع فن کویل ها پر از نکات اجرایی و ملاحظات مهم حین نصب و راه اندازی می باشد که باید یک مجری خوب تاسیساتی کاملا به آن آگاه باشد.
  • مهمترین نکات اجرایی فن کویل سقفی توکار تراز و اجرای صحیح خط لوله رفت و برگشت تهویه مطبوع ان می باشد که در صورتیکه این قسمت به درستی اجرا نشود کل سیستم تهویه را تحت الشعاع قرار داده و ناکارآمدی سیستم راه به دنبال دارد.
  • در ساختمان های بلند مرتبه ، فضاهای آمورشی و بیمارستانی ، خط برگشت آن باید به صورت معکوس یا ریورس اجرا شود.
  • لوله رفت و برکشت فن کویل و مخصوصا لوله برگشت باید حداقل 5 سانت از زیر سینی فن کویل فاصله داشته تا برگشت آب به صورت ثقلی صورت گیرد.
  • نصب و اجرای این مدل فن کویل سقفی نیازمند لوازمات نصب مانند : ساپورت جهت نگه داشتن آن ، دریچه بازدید فلزی گریل دار  جهت  مکش هوای اتاق قابل  نصب زیر فن کویل و  سفارش دریچه دهش می باشد.
  • نصب فن کویل های سقفی توکار به سقف جهت نگه داشت آن توسط یک ساپورت فلزی صورت گرفته ، که حداقل وزن نبشی و مقدار  ساپورت به کار رفته برای نگه داشتن  یک فن کویل  به سقف  بین 8 تا 12 کیلوگرم می باشد.
  • دریچه بازدید فلزی گریل دار که هم دریچه بازدید است و هم دریچه مکش با رنک کوره پوشش داده می شود  جهت نصب زیر دستگاه الزامیست  و حداقل ابعاد این دریچه باید 1.5 در 60 سانت می باشد .
  • مهمترین نکته درباره نصب این دریچه این است باید روی فریم فلزی تقریبا به اندازه دریچه قرار گرفته تا به سقف کاذب آسیبی نرسد.

راهنمای خرید و انتخاب انواع فن کویل سقفی توکار

  • تقسیم بندی انواع این فن کویل های سقفی توکار براساس نوع مکش ، ظرفیت هوادهی و کابین دار یا بدون کابین آن می باشند .
  • نو.ع فن کویل سقفی کابین دار ، به صورت روکار اجرا می شود ، و درواقع یک فن کویل سقفی زمینی می باشد که به دلیل داشتن کابینت زیر سقف و به صورت روکار اجرا می شود.
  • از نظر نوع مکش ، که مهمترین نکته در انتخاب فن کویل سقفی توکار می باشد ، که تمام فن کویل های سقفی توکار به دو سری مکش از زیر و مکش از پشت تقسیم می شوند.
  • لازم به ذکر است برای انواع کابری های بیمارستانی ،مسکونی و اموزشی نوع مکش از زیر استفاده می شود ،نوع مکش از پشت خیلی کاربرد ندارد.
  • تقسیم بندی ظرفیتی برای این مدل از فن کویل هاز از 200 تا 1200 cfm بوده ولی ظرفیت های پرفروش آن 400 و 800 سی اف ام می باشند.
  • برای مثال ، برای فضاهایی که نیاز به 1200 cfmهوای تهویه می باشد بهتر است از دو دستگاه فن کویل 600 استفاده فرمایید ، اصولا فن کویل 200 و 1200 خیلی کاربرد ندارند.
  • کنترل دما ،خاموش و روشن کردن دستگاه توسط ترموستات فن کویل دیواری سه دور صورت میگرد که با تغییر ولوم آن دستگاه خاموش و روشن می شود.
  • فن کویل سقفی از قدیمی ترین فن کویل های تولیدی در این کشور می باشد که قدمت زیادی داشته که می توان به برند های تراز انرژی ، ساراران ، ساراول ، تهویه اشاره کرد.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.