کد خبر : 28423 / /
/

مدیریت هزینه های ریز و درشت در شرکت های مختلف بخش مهمی از فعالیت های روزانه آن شرکت را در برمی گیرد. این مبلغ تنخواه نامیده می شود. اینکه تنخواه چیست و تنخواه گردان کیست؟ آیا او فرد خاصی باید باشد؟ همگی سوال هایی است که در ادامه سعی می کنیم آن را بررسی کنیم. برای آشنایی بیشتر با مزیت تنخواه گردان در حسابداری با ما همراه باشید. می توانید در صورت نیاز کارهای حسابداری خود را به شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان بسپارید.

 

مدیریت هزینه های ریز و درشت در شرکت های مختلف بخش مهمی از فعالیت های روزانه آن شرکت را در برمی گیرد. این مبلغ تنخواه نامیده می شود. اینکه تنخواه چیست و تنخواه گردان کیست؟ آیا او فرد خاصی باید باشد؟ همگی سوال هایی است که در ادامه سعی می کنیم آن را بررسی کنیم. برای آشنایی بیشتر با مزیت تنخواه گردان در حسابداری با ما همراه باشید. می توانید در صورت نیاز کارهای حسابداری خود را به شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان بسپارید. 

 

حسابدار کیست و چه وظایفی دارد؟

حسابداری بخش حیاتی از یک کسب و کار است که میزان هزینه ها را ثبت و بودجه را مدیریت می کند. یکی از گرایش‌ های حسابداری که به حسابداری مالیاتی معروف است، گزارش های مالی را استخراج می کند و نحوه به حداکثر رساندن شیوه های سرمایه گذاری را به شما ارائه می دهد، درست مثل اینکه برنامه مالی طرح می کند. در حالت کلی می توان گفت، حسابداری ثبت معاملات مالی مربوط به یک کسب و کار است. به صورت جزیی تر می توان گفت، خلاصه، تجزیه، تحلیل و گزارش معاملات به سازمان های نظارتی، تنظیم کننده ها و ارگان های مربوط با مالیات و بررسی خدمات مالیاتی از وظایف یک حسابدار است. یک حسابدار فردی است که درک عمیقی از بودجه دارد و نحوه بودجه بندی کردن را به خوبی می داند. او می داند که هزینه ها را چگونه باید مدیریت کند و با کلیه تکنیک های حسابداری آشنایی داشته باشد. در حالت کلی وظایف حسابدار را می توان در یک شرکت حسابداری در تهران یا هر نقطه از این دنیا را به این فرم دسته بندی کرد.

  • مدیریت کلیه معاملات
  • پیش بینی و برآورد بودجه
  • آماده کردن صورت‌ های مالی
  • تطبیق حساب ‌های پرداختی و دریافتی با آماده کردن لیست بدهکاران و بستانکاران و ثبت اسناد مربوط به دریافت و پرداخت، پرداخت حقوق و دستمزد به پرسنل
  • اطمینان از پرداخت ‌های به موقع بانکی
  • محاسبه مالیات و تهیه اظهارنامه مالیاتی
  • مدیریت ترازنامه‌ ها و صورت ‌های سود و زیان
  • گزارش سلامت مالی و نقدینگی
  • حسابرسی معاملات و اسناد مالی
  • بررسی و ثبت اطلاعات حسابداری که باید بر اساس تاریخ ثبت شوند.
  • تهیه و تنظیم کلیه اسناد حسابداری
  • ثبت فاکتور خرید، فروش
  • بررسی موجودی انبار و انطباق آن ها با فاکتورها و دستور شارژ انبار به مراتب بالاتر، بررسی ضایعات ثبت شده و بررسی مغایرت پیش آمده

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

چه هزینه هایی در تنخواه قرار میگیرد؟

در حسابداری تنخواه به مبلغ پول نقدی گفته می شود که شرکت‌ ها، موسسات، هتل‌ ها و کلیه بخش ‌هایی که به طور روزانه به پرداخت سریع برای کارهای کوچک و جاری احتیاج دارند باید این مبلغ را در اختیار کارمندان خود قرار دهند. این مبلغ امروزه می تواند تنها به صورت یک کارت بانکی که مبلغی در آن ذخیره شده باشد. این کارت به صورت رمز دار یا بدون رمز در اختیار کارمند مخصوص قرار می گیرد. 

تنخواه پرداخت پول را بدون نیاز به صدور چک یا اوراق بهادار سرعت می بخشد. البته، میزان تنخواه برای هر شرکت متفاوت است و شرکت این مبلغ را در ازای رسید به چند کارمند یا فرد خاصی که با بخش های کوچک مالی سروکار بیشتری دارد می سپارد. معمولا تنخواه گردان برای پرداخت هزینه هایی چون خریدهای جزیی مانند لوازم‌ التحریر، استفاده از حمل و نقل برای انجام کارهای مرتبط با شرکت، پرداخت خریدهای روزانه و مانند آن انجام می شود. 

تنخواه می تواند هر چند روز یکبار به صورت ماهیانه شارژ شود که تعیین آن برای هر شرکت کاملا بسته به شرایط آن بخش دارد. به طور مثال، برای فردی که در یک شرکت ارائه دهنده محصول است و باید سفر کند، هزینه روزانه کارهایی که انجام می دهد از روی تنخواه کسر شده و با جزییات به واحدهای بالاتر ارائه می شود. یا در بخش پذیرش هتل، پذیرش کننده مبلغی را به عنوان تنخواه در دست دارد تا بتواند باقیمانده مبلغ بدهکاری به مهمان یا هزینه های دیگر را از این طریق بپردازد.

چه کسانی مسئول نظارت بر تنخواه هستند؟

یک شرکت مالیاتی که با بخش های مختلفی سر و کار دارد، به وجود افراد خبره نیازمند است. افرادی که چه در امور مالی و چه در تربیت حسابدار بسیار خبره عمل می کنند تا نیروی خود را برای آموزش تنخواه گردانی یا کارهای وابسته به امور حسابداری به سمت شرکت هدف بفرستند. مسئولیت تنخواه گردان در حسابداری به فردی امین سپرده می شود. فردی که وظیفه مهمی را باید به دوش بکشد و در پرداخت و دریافت هزینه ها دقت کافی داشته باشد. به همین دلیل، تنخواه داری شغلی بسیار حساس است که معمولا توسط هیئت مدیره انتخاب می شود. البته، با توجه به نوع شغل، تنخواه دار می تواند فرد یا افرادی از مجموعه باشند. برای انجام کارهای حسابداری خود می توانید از شرکت حسابداری در تهران کمک بگیرید. آن ها با مشاوره مالیاتی، مشاوره مالی و انجام حسابداری به روش های مختلف و در شاخه های مختلف گره ای از کار شما باز می کنند. 

شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان

هزینه‌های تنخواه چگونه ثبت می‌شوند

با توجه به اینکه تنخواه به صورت نقدی یا از طریق کارت بانکی به کارمند مربوطه تحویل داده می شود، ثبت آن متفاوت خواهد بود. چهار روش ثبت تنخواه گردان در حسابداری وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.

ثبت تنخواه گردان ثابت

در این روش ابتدا دوره ای را برای پر کردن تنخواه تعیین می کنند. سقف مشخصی نیز برای تنخواه در نظر می‌گیرند. در پایان دوره رسیدها و خلاصه پرداختی ها را به حسابداری بالاتر تحویل می دهند تا تنخواه دوباره شارژ شود. در روش تنخواه گردان ثابت، تنها هزینه های مشخصی باید پرداخت شود. در این روش هزینه های پرداختی در دفتر کل ثبت نمی شوند.

ثبت تنخواه گردان متغیر

 در این روش نیز سقف مشخصی برای تنخواه در نظر گرفته می شود و در حساب تنخواه گردان ثبت می شود. در پایان دوره تعیین شده، رسیدهای پرداختی در هر نوع و شکلی که باشند به حسابدار تحویل داده می شود. مجموع هزینه های پرداخت شده با آنچه در تنخواه باقی مانده است، باید یکسان شود. در این روش هر هزینه ای انجام شود، در محل تنخواه گردان ثبت می شود. بعد از تایید اسناد تنخواه گردان توسط حسابداری، چکی در وجه تنخواه گردان به ازای هزینه های پرداختی در اختیار تنخواه گردان قرار می گیرد. برای این روش جدول خاصی وجود دارد.

ثبت تنخواه گردان نقدی

در این روش برای یک نسخه سند مثبته با هر مبلغی، پرداخت آن کاملا صورت گرفته باشد.

ثبت تنخواه گردان تعهدی

ثبت تنخواه گردان تعهدی به تنخواه گردانی اطلاق می شود که برای یک نسخه سند مثبته، قسمتی از آن پرداخت شده باشد یا هیچ پرداختی صورت نگرفته باشد.

ثبت هزینه های تنخواه چه مزیتی دارد؟

با توجه به این موضوع که تنخواه هم بخشی از هزینه های روزانه یک شرکت است، باید ثبت شود تا در نهایت میزان هزینه ها و به اصطلاح دخل و خرج بررسی شود. کنترل وجه نقد با کمک تنخواه گردان حسابداری سرعت بیشتری پیدا می کند. موسسه حسابداری حساب اندیش ایرانیان برای کمک به کارهای حسابداری پیچیده و جزئی همیشه پیش ران بوده است و یک شرکت خدمات مالیاتی تهران است که خدماتش را به مشتریان عزیز در سطح شهر تهران ارائه می کند. اما، از مزایای تنخواه گردان در حسابداری و ثبت آن می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کنترل وجه نقد در سازمان
  • پرداخت آسان و جلوگیری از اتلاف وقت امورات اداری
  • کاهش حجم عملیات حسابداری   

نتیجه گیری

تنخواه گردان در حسابداری یکی از بخش های مهم کار است که در شرکت های مختلف با توجه به حجم و وسعت کار، فرد یا افرادی برای کار با تنخواه انتخاب می شوند. این افراد با توجه به محدوده ای که برای تنخواه تعریف شده است، به خرید می پردازند و در انتها، با توجه به استراتژی شرکت، روش ثبت و ترمیم تنخواه انتخاب می شود. در نهایت تنخواه دار با توجه به روش ثبت، تنخواه را ثبت و مدیریت می کند. برای انجام کارهای مالی خود می توانید شرکت حسابداری حساب اندیش ایرانیان hesabandish.com را انتخاب کنید و با خیال راحت تمامی کارهای خود را به آنان بسپارید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.