کد خبر : 28588 / /
/

در این مقاله به بررسی تعریف حسابداری ساختمانی یا پیمانکاری، روش های انجام و مراحل و مهمترین اصلاحات رایج در آن خواهیم پرداخت.

 

شرکت‌های ساختمانی باید از میان بسیاری از گزینه‌های مالی، انتخاب‌های دشواری داشته باشند، مانند مناقصه یک پروژه بر پروژه دیگر، انتخاب تامین مالی برای مواد یا تجهیزات، یا تعیین حاشیه سود پروژه. علاوه بر این، ساخت‌وساز یک صنعت بسیار ناپایدار با نرخ شکست بالا، زمان کند پرداخت و جریان نقدی متناقض است. ردیابی دقیق هزینه‌ها، درآمدها و سایر داده‌های مالی، پایه‌ای برای رشد شرکت‌ها و مثبت ماندن جریان نقدی ایجاد می‌کند. با توجه به چالش‌های مالی منحصربه‌فردی که کسب‌وکارهای ساختمانی با آن مواجه هستند، فرآیندهای حسابداری به خوبی توسعه‌یافته برای مدیران اجرایی ضروری است تا منابع مالی را به طور کارآمد تخصیص دهند.

چه چیزی حسابداری ساخت و ساز را متفاوت می کند

 

کسب و کار ساخت و ساز شامل چالش های بسیار متفاوتی نسبت به سایر انواع تولید است. بیشتر این چالش ها از این واقعیت ناشی می شود که ساخت و ساز مبتنی بر پروژه است و هر پروژه شامل مشکلات و راه حل های منحصر به فردی است. در نتیجه، شرکت‌های ساختمانی اغلب به سختی می‌توانند با کارایی شرکت‌هایی که محصولات مشابه را به طور مکرر در یک مکان کنترل‌شده تولید می‌کنند، مطابقت دهند.

در حالی که تولیدکنندگان سنتی از مزایای محیط های کنترل شده و فرآیندهای تولید بهینه شده برخوردارند، شرکت های ساختمانی باید دائماً با هر پروژه جدید سازگار شوند. حتی پروژه هایی که تا حدودی قابل تکرار هستند به دلیل شرایط سایت و سایر عوامل نیاز به اصلاح دارند. علاوه بر این، در حالی که یک شرکت تولیدی می‌تواند اقلامی را برای تقاضای بعدی تولید و ذخیره کند، یک شرکت ساختمانی تنها زمانی می‌تواند تولید را شروع کند که قرارداد امضا شود و یک پروژه در حال انجام باشد.

علاوه بر این، شرکت‌های ساختمانی اغلب از پیمانکاران تخصصی برای تکمیل بخش‌هایی از پروژه استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به بار اداری اضافی با مذاکرات قرارداد، اختلافات پرداخت و موارد دیگر شود. علاوه بر این، قراردادهای ساخت و ساز اغلب شامل حفظ و نگهداری است - بخشی از پرداخت که تا پایان کل پروژه متوقف می شود. این بدان معناست که حاشیه سود پیمانکار ممکن است مدت‌ها پس از تکمیل بخشی از کار، متوقف شود. همه این عوامل می تواند منجر به چرخه های جریان نقدی نامنظم و مدیریت مالی دشوار برای شرکت های ساختمانی شود. در نتیجه، حسابداری دقیق و تجزیه و تحلیل مالی دقیق برای پایدار ماندن و رشد کسب و کارهای ساختمانی ضروری است.

مطالعه بیشترآشنایی با امکانات نرم افزار جامع حسابداری پیمانکاری

هزینه یابی شغل

هزینه یابی شغل نوعی حسابداری مبتنی بر پروژه است که به شرکت های ساختمانی کمک می کند تا هزینه های یک کار یا پروژه خاص را پیگیری کنند. شرکت های ساختمانی، مانند بسیاری از مشاغل دیگر، یک دفتر کل نگهداری می کنند که حساب های مالی شرکت را پیگیری می کند. با این حال، دسته بندی های گسترده معمولی - مانند حساب های دریافتنی، حساب های پرداختنی، حقوق و دستمزد انباشته، تبلیغات و موارد دیگر - برای نظارت بر هزینه های مرتبط با پروژه های ساخت و ساز کافی نیستند.

اینجاست که هزینه کار و دفتر کل هزینه کار ابزارهای قدرتمندی برای حسابداری ساخت و ساز ارائه می دهند. هر شغل هزینه ها و درآمدهای خود را در کنار بودجه پروژه ثبت می کند. هزینه یابی شغل چرخه قدرتمندی را ایجاد می کند که در آن داده های مالی قبلی منجر به تصمیمات مالی بهتر در آینده می شود.

چرخه هزینه کار در عمل به این صورت است:

  1. در طول یک پروژه، حسابداران تمام هزینه های شغلی خاص را با کدهایی ثبت می کنند که جزئیات مربوط به هر هزینه را ارائه می دهد.
  2. پس از یک پروژه، مدیریت دفتر کار را برای استفاده در آینده ذخیره می کند.
  3. قبل از پروژه بعدی، مدیریت دفتر کل مشاغل گذشته را تجزیه و تحلیل می کند تا برآوردها و پیشنهادات دقیق تری را بر اساس هزینه های واقعی ایجاد کند.

این چرخه در طول عمر شرکت حسابداری ساختمانی ادامه می‌یابد که با استفاده از داده‌های هزینه شغلی در دنیای واقعی برای بهینه‌سازی پیشنهادها، برآوردها، حاشیه سود و موارد دیگر، مزیت رقابتی به دست می‌آورد.

روش های حسابداری

شرکت های ساختمانی می توانند از بین روش های حسابداری مختلف یکی را انتخاب کنند: نقدی، تعهدی، درصد تکمیل و قرارداد تکمیل شده. این چهار رویکرد در نحوه ردیابی درآمد، هزینه و سود متفاوت هستند. هر روش حسابداری دارای مزایا و معایبی است. به خاطر داشته باشید که روش های خاصی برای شرکت های بزرگ با درآمد سالانه بالا در دسترس نیست.

  1. نقدیدرآمدها هنگام دریافت پرداخت و هزینه ها در هنگام پرداخت صورت حساب شناسایی می شود.
  2. تعهد: درآمدها هنگام ارسال صورت حساب ها و هزینه ها در هنگام دریافت صورت حساب ها شناسایی می شوند.
  3. درصد تکمیلدرآمدها و هزینه ها بر اساس درصد پروژه انجام شده محاسبه می شود.
  4. قرارداد تکمیل شدهدرآمدها و هزینه ها زمانی شناسایی می شوند که قرارداد پروژه تکمیل شود.

درک هر نوع حسابداری ساخت و ساز - و همچنین مزایا و معایب هر کدام - می تواند به یک کسب و کار ساختمانی کمک کند تا روش مناسب را برای موقعیت خود انتخاب کند.

قراردادهای حسابداری و ساخت و ساز

حسابداری پیمانکاری

قراردادهای ساخت و ساز از پروژه ای به پروژه دیگر متفاوت است و نوع قراردادی که یک تجارت استفاده می کند بر سیستم حسابداری آن تأثیر می گذارد. پنج نوع اصلی از قراردادهای مورد استفاده در ساخت و ساز وجود دارد:

  1. قراردادهای مقطوع: یک قیمت ثابت برای کل پروژه یا فاز تعیین می شود.
  2. قراردادهای زمان و مواد (T&M): به پیمانکاران برای هزینه های مواد و نیروی کار با حاشیه سود داخلی پرداخت می شود.
  3. قراردادهای قیمت واحدکار به واحدهای با هزینه ثابت قابل تکرار تقسیم می‌شود و هر واحد جداگانه صورت‌حساب می‌گیرد.
  4. قراردادهای حداکثر قیمت تضمین شده (GMP): حد بالایی برای پروژه تعیین شده است که GC هزینه ها را بازپرداخت می کند و هزینه های اضافی را از جیب خود می پردازد.
  5. قراردادهای هزینه به اضافهپیمانکاران برای هزینه های پروژه صورتحساب می گیرند و درصد سود از پیش تعیین شده را دریافت می کنند.

بسیاری از شرکت‌های ساختمانی بارها از یک نوع قرارداد برای پروژه‌های مشابه استفاده می‌کنند و به مرور زمان این مشاغل در توانایی نظارت بر هزینه‌های شغلی، درآمدها و سود رشد می‌کنند.

با این حال، هر نوع قرارداد - در ترکیب با روش حسابداری انتخابی شرکت - بر امور مالی و سیستم حسابداری کسب و کار تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، قراردادهای زمان و مواد نیاز به ردیابی هزینه پیچیده برای ثبت بازپرداخت دارند. علاوه بر این، پروژه‌های T&M ممکن است دامنه نامشخصی داشته باشند، که پیش‌بینی سود تخمینی برای هر پروژه را دشوار می‌کند.

درک هر نوع قرارداد و دانستن اینکه کدام پروژه ها مستلزم نوع خاصی از قرارداد هستند، به کسب و کارهای ساختمانی کمک می کند تا هزینه ها و درآمد خود را با دقت بیشتری پیگیری کنند.

کنترل هزینه ها با حسابداری ساخت و ساز

موثرترین شرکت های ساختمانی به جای واکنشی، فعال هستند. با انتخاب یک نرم افزار حسابداری که به طور دقیق هزینه های شغلی گذشته و همچنین هزینه ها و درآمدهای آتی را ردیابی می کند، صاحبان مشاغل ساختمانی می توانند هنگام پیشنهاد، تخمین و رشد شرکت خود تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.