کد خبر : 28973 / /
/

یکی از مصالح ساختمانی که باعث تقویت بتن و ایجاد سازه‌های مقاوم می‌شوند، میلگرد‌ها هستند. از آنجایی که در کارگاه‌های مختلف، میلگردها با سایزهای نزدیک به هم وجود دارند، ممکن است تشخیص قطر میلگرد در کارگاه برای عده‌ای از پیمانکاران بسیار سخت باشد؛ اما با رو‌ش‌هایی که در این مقاله گفته می‌شود، نه تنها میلگردهایی باکیفیتی تولید می‌شود، بلکه برش میلگرد نیز بسیار دقیق انجام می‌گیرد. در ادامه این مطلب از مجله آسن، قصد داریم تا به بررسی دقیق‌ترین روش‌های تشخیص قطر میلگرد بپردازیم . با ما همراه باشید.

 

 

معرفی ابزارهای تشخیص قطر میلگرد در کارگاه

میلگردها در اندازه‌های ۸ تا ۳۲ و به طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. افرادی که هر روزه با تعداد زیادی میلگرد سروکار دارند، می‌توانند قطر آن را چشمی تشخیص دهند. این کار معمولاً از عهده بسیاری از پیمانکاران و مهندسین سازه برمی‌آید؛ اما به طور کلی، تشخیص سایز میلگرد به مهارت و دانش بالایی نیاز دارد. با استفاده از ابزارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌شود، اندازه‌ گیری قطر میلگرد به سهولت انجام می‌شود.

اندازه‌گیری سایز میلگرد با انگشت

روش اندازه‌گیری سایز میلگرد با انگشت، تنها در مواردی که به دقت بالایی نیاز نیست، استفاده می‌شود. در میلگردهایی که اختلاف میلیمتری دارند، استفاده از این روش، مهارت بالایی را می‌طلبد. معمولاً این روش تشخیص را بسیاری از مهندسین و معماران باتجربه به کار می‌برند. به این صورت که قبلاً، مشخص کرده‌اند که کدام بند انگشت برای کدام نوع میلگرد استفاده شود. برای به دست‌آوردن اندازه‌های دقیق‌تر قطر میلگرد، لازم است تا از ابزارهای دیگری که در ادامه به شما معرفی می‌شود، استفاده کنید.

تشخیص قطر میلگرد با استفاده از کولیس

 

16

یکی دیگر از روش‌های اندازه‌‌گیری قطر میلگرد‌ در کارگاه، کولیس است که در مقایسه با دیگر روش‌ها، اندازه دقیق‌تری به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این وسیله، قطر داخلی، قطر خارجی، طول و عمق اشیاء را محاسبه می‌کنند. از آنجایی که تمامی میلگردهایی مورد استفاده در سازه‌ها، از نوع آجدار هستند؛ بنابراین، اندازه دقیق قطر آن‌ها بسیار سخت محاسبه می‌شود. از این‌رو، ابزاری به نام کولیس، قطر میلگرد آجدار را با استفاده از روش‌هایی مانند قطر اسمی، قطر زمینه بدون استفاده از آج و قطر خارجی با احتساب آج اندازه‌گیری می‌کند.

استفاده از آچار فرانسه برای اندازه‌گیری سایز میلگرد

یکی از ابزارهای پرکاربرد موجود در کارگاه‌های ساختمانی، آچار فرانسه است که همه شما آن را می‌شناسید؛ اما آچاری که برای اندازه‌گیری قطر میلگردها استفاده می‌شود، از نوع مدرج است. برای اندازه‌گیری سایز میلگرد با استفاده از این ابزار باید فک متحرک آن را در ناحیه‌ای مناسب بر روی میلگرد قرار داده و با کمی فشار به میلگرد نزدیک کنید. حالا اندازه‌ای که در اثر برخورد با میلگرد بر روی آچار درج شده است را با دقت خوانده و ثبت کنید.

عموماً، اندازه‌گیری سایز میلگردها با آچار فرانسه دقیق است؛ اما جهت احتیاط و اطمینان بیشتر، لازم است تا قبل از استفاده، از صحت عملکرد آچار مطمئن شوید.

محاسبه قطر میلگرد بر اساس وزن

با استفاده از فرمول‌ها، همیشه به مقادیر معین و دقیقی می‌رسیم. این روش در اندازه‌گیری وزن میلگرد نیز بسیار کارآمد و قابل استفاده است. با استفاده از فرمول زیر، به راحتی می‌ توان قطر میلگرد را اندازه گرفت. تنها باید، وزن دقیق یک متر از میلگرد را داشته باشیم تا با قراردادن آن در این فرمول، قطر آن را محاسبه کنیم.

4/(3.14* d2 ) یک متر*7850(وزن مخصوص) = وزن یک متر میلگرد

با استفاده از فرمول بالا، اندازه قطر میلگرد با دقت بالایی محاسبه می‌شود. این روش محاسبه، برای بسیاری از مهندساین و پیمانکاران فوائد زیادی دارد؛ چرا که هم در مصالح صرفه‌جویی می‌شود و هم سازه‌ای با کیفیت بالا ساخته خواهد شد. این روش، برای میلگردهای با سایزهای مختلف، قابل استفاده است.

اندازه‌گیری سایز میلگرد با استفاده از شابلون

یکی از روش‌های ساده و آسان برای اندازه‌گیری قطر میلگرد‌ها، استفاده از ابزاری به نام شابلون است. این وسیله، درجه‌بندی شده است و در انواع مختلف در بازار موجود است؛ به عنوان مثال، برخی از آن‌ها برای اندازه‌گیری قطر اسمی، برخی دیگر برای اندازه‌گیری قطر داخلی و قطر خارجی میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شابلون‌ها را از موادی مانند فولاد می‌سازند که هم ضد زنگ است و هم بسیار محکم و بادوام است. استفاده از شابلون‌ها برای اندازه‌گیری گیج میلگردها، مزایای فراوانی دارد که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • شابلون‌ها به راحتی حمل می‌شوند.
  • شابلون‌های‌ میلگرد چند منظوره هستند؛ به این معنی که، با استفاده از آن‌ها، هم می‌توان قطر میلگرد را محاسبه کرد و هم فاصله بین آرماتورهای به کار رفته در تیر و ستون را اندازه بگیرید.
  • در همه فروشگا‌های ابزارفروشی وجود دارند، در عین سادگی، دقت بالایی دارند و اندازه دقیقی از قطر میلگرد را در اختیار شما قرار می‌دهند.

17

چه عواملی بر قیمت میلگرد تأثیر می‌گذارند؟

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار فولاد، قیمت میلگرد است که به عوامل مختلفی از جمله، نوع و سایز آن، نرخ دلار، تورم، میزان عرضه و تقاضا، هزینه‌های تولید و حمل‌ونقل بستگی دارد. از میان این فاکتورها، قیمت امروز میلگرد در شهرهای مختلف رابطه مستقیمی با میزان عرضه و تقاضا دارد.

با توجه به این که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان است، بازار میلگرد هم به بازار رقابتی تبدیل شده است که انواع برندهای میلگرد را عرضه می‌کند. میلگرد ذوب آهن اصفهان، از مرغوب‌ترین برندهای میلگرد ایران است. کیفیت بالای این میلگردها در مقایسه با برندهای رقیب، تأثیر به سزایی بر روند خرید میلگرد اصفهان داشته است، به همین خاطر هم در بازارهای داخلی و خارجی، طرافداران بسیاری دارد.

با تشخیص قطر میلگرد در کارگاه، بر کیفیت سازه‌‌های بتنی کنترل خواهید داشت. برای این کار، از ابزارها و روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. استفاده از این ابزارها، کمک شایانی به مهندسین ناظر می‌کند تا از کیفیت و استحکام سازه اطمینان حاصل کنند. با این کار، هزینه‌های اضافی را هم تا حدودی کاهش می‌دهند.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.