کد خبر : 29027 / /
/

 

از آنجا که یکی از شیرین‌ترین اتفاقات زندگی هر پسر و دختر خانمی ازدواج است اما این اتفاق هزینه‌های زیادی را می‌طلبد بانک مرکزی ‌ایران، به هر زوج جوان وامی تحت عنوان وام ازدواج 1403 اعطا می‌کند. برای سهولت در دریافت این وام یک سامانه طراحی شده است که از آن با عنوان سامانه وام ازدواج یاد می‌شود.

جوانان می‌توانند در این سامانه به نشانی ve.cbi.ir برای دریافت تسهیلات ازدواج اقدام کنند. بعد از ثبت نام در این سامانه می‌توانید از تسهیلات ازدواج مطلع شوید، همچنین وضعیت ثبت نام خود را مشاهده کنید. اکنون این سوال مطرح می‌شود که از طریق وب سایت کدام بانک باید برای ثبت نام وام ازدواج اقدام کنیم. با ما باشید تا به این سوال نیز پاسخ دهیم.

 

معرفی سامانه وام ازدواج

وام ازدواج کمک هزینه‌ای است که از طرف بانک مرکزی به زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند اعطا می‌شود. مبلغ وام ازدواج با توجه به تورم هر سال تغییر می‌کند و طبق مصوبه کمیسیون تلفیق تعیین می‌شود. به عنوان مثال مقدار آن در سال 1402، 180 میلیون تومان است. البته زوجین جوان زمانی می‌توانند آن را دریافت کنند که دارای شرایط سنی و برخی شرایط دیگر باشند.

قبلا ثبت نام وام ازدواج که شامل ثبت نام در سامانه ثنا به منظور احرازهویت و تایید آدرس متقاضیان بود، به صورت حضوری انجام می‌شود. در واقع زوجین بایستی به یکی از شعب بانکی که به آن معرفی شده بودند مراجعه می‌کردند و اقدامات لازم برای ثبت نام را انجام می‌دادند. اما امروز تمام این موارد، به صورت غیرحضوری و تنها با مراجعه به وب سایت یکی از بانک‌های معتبر انجام می‌شود. البته ابتدا باید به آدرس ve.cbi.ir مراجعه شود.

از جمله بانک‌هایی که می‌توان از طریق وب سایت‌ آنها برای دریافت وام ازدواج اقدام کرد بانک سپه و بانک ملی است. این بانک‌ها دارای امکانات زیادی هستند که اعطای وام ازدواج تنها یکی از امکاناتشان محسوب می‌شود. دقت کنید از آنجا که برای دریافت وام ازدواج باید اطلاعات هویتی خود را به صورت کامل در سامانه وام ازدواج وارد کنید لازم است حتما از طریق درگاه اصلی بانک مرکزی یعنی ve.cbi.ir اقدام نمایید.

از طریق سایت کدام بانک برای دریافت وام ازدواج اقدام کنیم؟

در حال حاضر، تقریبا تمام بانک‌های ایران، دارای وب سایت و اپلیکیشن هستند. از طرفی هر بانکی که دارای وب سایت و اپلیکیشن باشد به احتمال زیاد انواع وام‌ها از جمله وام ازدواج را به متقاضیان ارائه می‌دهد. اما پیشنهاد می‌شود از طریق سامانه ve.cbi.ir اقدام کنید. چون بهترین، سریع‌ترین و معتبرترین راه است.

نکاتی که قبل از ثبت نام برای وام ازدواج باید در نظر بگیرید

  • دو نفر تنها در صورتی می‌توانند وام ازدواج دریافت کنند که تاکنون آن را دریافت نکرده‌اند. علاوه بر این تنها در صورتی می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند که عقدنامه رسمی داشته باشند.
  • از آنجا که زوجین تنها بعد از یک مدت زمان مشخص می‌توانند برای دریافت وام ازدواج اقدام کنند و نبایست آن را به تاخیر بیندازند. در حال حاضر که در سال ۱۴۰۲ قرار داریم تنها افرادی که تاریخ عقد آنها ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ و بعد از آن است اجازه ثبت نام در سامانه را دارند.
  • نکته مهم بعدی شرایط سنی است. اگر فرد دارای ۵۰ سال و بالاتر باشد مشمول دریافت وام ازدواج نمی‌شود.

شرایط ثبت نام برای دریافت وام ازدواج

وام ازدواج نیز مانند هر نوع تسهیلات دیگری که از طریق بانک‌های وابسته به بانک مرکزی به متقاضیان اعطا می‌شود دارای یک سری شرایط و ملزومات است. اگر افراد واجد این شرایط نباشند و ملزومات را رعایت نکنند نمی‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. شرایط لازم جهت ثبت نام در سامانه وام ازدواج شامل موارد زیر است :

داشتن عقد نامه رسمی‌: داشتن عقدنامه رسمی مهم‌ترین شرط برای ثبت نام وام ازدواج است. عقدنامه باید کاملا رسمی و دفتری باشد. البته لازم نیست زوجین حتما مسلمان باشند. همین که دین آنها مورد تایید جمهوری اسلامی‌ ایران باشد کافی است. در این صورت باید مدرکی مانند اقرار نامه ارائه دهند.

تاریخ عقدنامه: شرط دوم تاریخ عقدنامه است. در واقع برای دریافت وام ازدواج سال ۱۴۰۲، تاریخ عقدنامه باید بعد از سال ۱۳۹۸ باشد. یعنی ۱ فروردین ۱۳۹۸.

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی‌ ایران: لازم به ذکر است فقط افرادی که تابعیت ایران را دارند و دارای شناسنامه و کارت ملی ایرانی هستند مجاز به ثبت نام وام ازدواج خواهند بود. این در حالی است که حتی اگر متقاضی با تابعیت ایران در خارج از کشور زندگی کند، در صورتی که دارای عقدنامه صادرشده توسط ایران باشد، می‌تواند برای ثبت نام وام ازدواج درخواست دهد.

تعداد دفعات درخواست وام ازدواج: هر فرد تنها یک بار می‌تواند برای دریافت وام ازدواج درخواست دهد. در واقع اگر برای دوم یا بیشتر باشد درخواست در همان مرحله اول رد می‌شود.

وجود ضامن معتبر: هر زوج باید یک ضامن معتبر به بانک معرفی کند. این ضامن باید مورد تایید بانک قرار بگیرد تا متقاضی بتواند روند ثبت نام را پیش ببرد.

نحوه ثبت درخواست وام ازدواج در سامانه مربوطه

اگر قصد ثبت درخواست وام ازدواج را دارید ابتدا باید وارد سامانه ve.cbi.ir شوید. سپس در سمت راست صفحه بر گزینه ثبت نام جدید کلیک کنید. اکنون می‌توانید فرم درخواست را ببینید که با عنوان فرم درخواست تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سامانه مطرح شده است. اطلاعات خود را در این فرم وارد کرده و بر گزینه ادامه کلیک کنید. این اطلاعات شامل کد ملی، تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، شماره تلفن، استان محل سکونت است.

حال اگر اطلاعات وارد شده مورد تایید سازمان ثبت احوال جمهوری اسلامی ‌ایران قرار بگیرد یک کد رهگیری ده رقمی نمایش داده می‌شود. از این کد باید برای رهگیری وضعیت خود استفاده کنید و تا زمانی که وام را دریافت نکرده‌اید آن را نزد خود نگه دارید چون برای مراحل بعدی ثبت نام به آن نیاز دارید.

لازم به ذکر است فرزندان بازنشستگان، می‌توانند برای ثبت درخواست ، به جای سامانه ve.cbi.ir به سامانه sabasrm.ir مراجعه کنند.

مبلغ وام ازدواج در سال 1403

در سال 1403 مبلغ وام ازدواج افزایش پیدا می کند و شما میتوانید در سال 1403 مبلغ 300 میلیون به ازای هر متقاضی وام دریافت کنید و برای زوج  زیر ۲۵ سال و زوجه زیر ۲۳ سال به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان پرداخت می شود

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.