کد خبر : 29057 / /
/

سیاه قلم، از جذاب ترین و پرطرفدارترین تکنیک هایی است که اخیرا مورد توجه هنرمندان و هنرجویان قرار گرفته است و با استفاده از این تکنیک، چهره پردازی انجام می دهند. در تکنیک سیاه قلم، از ترکیب رنگ های سفید و مشکی استفاده می شود و هیچ نوع رنگ آمیزی هم ندارد.

 

سیاه قلم، از جذاب ترین و پرطرفدارترین تکنیک هایی است که اخیرا مورد توجه هنرمندان و هنرجویان قرار گرفته است و با استفاده از این تکنیک، چهره پردازی انجام می دهند. در تکنیک سیاه قلم، از ترکیب رنگ های سفید و مشکی استفاده می شود و هیچ نوع رنگ آمیزی هم ندارد. از نظر بسیاری از هنرمندان، منشاء تکنیک سیاه قلم مربوط به زمان استاد کمال الملک است و اطلاعات موجود در کتاب های ایرانی و آثار هنری کهن نیز این ادعای هنرمندان را ثابت کرده است. اگر می خواهید درباره نقاشی سیاه قلم، اطلاعات بیشتری به دست آورید و با یک آموزشگاه خوب برای شرکت در کلاس های نقاشی سیاه قلم آشنا شوید، از شما علاقه مندان و هنرجویان دعوت می کنیم در ادامه همراه ما باشید.

 

نقاشی سیاه قلم چیست؟

نقاشی سیاه قلم از پرطرفدارترین رشته های نقاشی است و در آن فقط از قلم، مرکب سیاه، ذغال یا مداد استفاده می شود. در نقاشی سیاه قلم، هیچ نوع رنک آمیزی وجود ندارد و بیشترین کاربرد آن برای کشیدن طرحی با ذغال یا مداد مخصوصا طراحی چهره می باشد. در این تکنیک اگر از ذغال برای طراحی استفاده شود، طراحی به شکل روان تر، پر رنگ تر و ضخیم تر خواهد بود البته می توان از ذغال مثل مداد هم استفاده کرد و هاشورزنی و سایه زنی را با آن انجام داد.

بنابراین، نقاشی سیاه قلم به ویژه برای چهره پردازی مورد توجه هنرمندان و هنرجویان قرار گرفته است و در این تکنیک از ابزارهای خاصی مثل مداد کنته، پودر دوده، ذغال چوبی و ... استفاده می شود.

ابزار های سیاه قلم

برای هر یک از رشته های نقاشی نیاز به استفاده از ابزارهای اصلی آن رشته می باشد. ابزارهای اصلی برای نقاشی سیاه قلم، به شرح زیر هستند :

قلم مو

قلم مو از اصلی ترین ابزارهای لازم برای نقاشی سیاه قلم است و با استفاده از آن می توان سایه های ایجاد شده روی نقاشی را محو کرد. قلم مو باید در اندازه های مختلف تهیه شود، براش نازک تر برای ایجاد خطوط روشن تر و ظریف تر و براش های پهن تر برای ایجاد خطوط ضخیم تر و محو کردن خطوط و سایه هایی که نیاز به ظریف کاری ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

مداد کنته

مداد کنته از دیگر ابزارهای نقاشی سیاه قلم است. مغزی که در ساخت این نوع مداد استفاده شده است، ذغال می باشد . مداد کنته تفاوتی که با مداد ذغالی دارد، این است که مومی تر می باشد و پودر کمتری از ذغال را از خود به جای می گذارد. کار کردن با مداد کنته و کنترل کردن آن به نسبت مداد ذغالی آسان تر است و هنرآموزان مبتدی، بهتر است از این نوع مداد استفاده کنند.

ذغال چوبی

از ذغال چوبی برای ایجاد جلوه های ویژه در سبک های واقعی سیاه قلم استفاده می شود. برای ایجاد طرح های پهن، ذغال چوبی کاربرد دارد و باعث ایجاد جلوه ای مشکی و مخملی می شود. این ذغال دارای شکل های مختلفی مثل پودری (ترکیب با پودر کف دریا)، شمش زغال، مداد ذغال و ذغال استوانه ای می باشد.

پودر دوده

ناخالصی هایی که ذغال چوبی دارد، ممکن است باعث بی کیفیت شدن نتیجه نهایی شود به همین دلیل نیاز است از پودر دوده برای ظرافت کاری استفاده شود. به طور مثال در سبک هایپررئال از پودر دوده استفاده می شود تا ظرافت و تمیزی نقاشی بیشتر شود. پودر دوده، باعث ایجاد سطح صافی در نقاشی می شود اما به دلیل آنکه خاصیت چربی دارد، حرکت دادن آن بر روی سطح به راحتی نیست و معمولا از یک روان کننده مثل پودر کف دریا، استفاده می شود.

سایر وسایل سیاه قلم، عبارتند از :

  • مقوای اشتنباخ و فابریانو
  • تخته شاسی
  • کاغذ پوستی
  • محو کن
  • پاک کن
  • چسب کاغذی

سبک های سیاه قلم

سبک های سیاه قلم شامل سه سبک کلی رئالیسم، هایپررئال و فوتورئال می باشند که تفاوت هایی دارند. این سبک ها را در ادامه توضیح داده ایم :

تکنیک های سیاه قلم

سبک رئالیسم

سبک رئالیسم در نقاشی برای به تصویر کشیدن رویدادهای محیطی، ایجاد شده است. رئالیسم به معنای واقعیت است و در نقاشی سیاه قلم هم آثاری که با این سبک خلق می شوند، انتزاعی و رمانتیک هستند. در یک نقاشی سیاه قلم از چهره، تناسبات چهره دقیقا بر اساس آناتومی صورت، به تصویر کشیده می شوند و می توان نمای واقعی چهره را در اثر مشاهده کرد.

سبک فوتورئال

در نقاشی سیاه قلم به سبک فوتورئال، تمام جزئیات یک تصویر با دقت بالا و در کل قسمت های تصویر، به نمایش در می آیند. فوتورئال به معنای رئالیسم مبتنی بر عکس می باشد و هنرمندانی که از این سبک پیروی می کنند، قادر هستند با مشاهده عکس های مختلف و با لحاظ تمام جزئیات، آثار بدیع را ایجاد نمایند.

سبک هایپررئال

سبک سوم از طراحی سیاه قلم، سبک هایپررئال می باشد که به معنای واقع گرایی افراطی می باشد. سبک هایپررئال در امتداد خطوط واقعی و فوتورئالیستی ابداع شده است و در آن برای به تصویر کشیدن جزئیات کوچک تصاویر، اغراق زیادی می شود. در طراحی های سیاه قلم سبک هایپررئال می توان اجزای ریزی مثل چین و چروک دست، قطرات آب و ... را مشاهده کرد.

تکنیک های نقاشی سیاه قلم

به کار بردن تکنیک های نقاشی باعث زیبایی هر چه بیشتر اثر هنری می شوند. این تکنیک ها عبارتند از :

  • تکنیک هاشور زنی : در تکنیک هاشور زنی، خطوط تیره و نازک در موازات یکدیگر و به صورت متوالی، کشیده می شوند و برای انجام این تکنیک، از ذغال استفاده می شود که نرم تر و تیره تر از مداد است.
  • تکنیک سایش : برای اجرای تکنیک هاشور زنی در نقاشی سیاه قلم، از ذغال استفاده می شود تا با ساییده شدن بر روی سطح، بافتی را ایجاد کند.
  • تکنیک محو کردن : کاربرد تکنیک محو کردن در سیاه قلم برای ایجاد مرز میان نواحی تاریک تر و روشن تر است.
  • تکنیک پاک کن زنی : در این تکنیک از یک پاک کن خمیری استفاده می شود که نرم و منعطف است. البته پاک کن های اتودی و فرچه دار هم در برخی موارد کاربرد دارند.

آموزش سیاه قلم

هزینه کلاس نقاشی سیاه قلم

شما می توانید برای یادگیری نقاشی سیاه قلم در دوره های آموزشی آموزشگاه نقاشی وصال شرکت کنید که موسسات مختلفی به صورت حضوری و آنلاین برگزار می کنند. هزینه کلاس نقاشی سیاه قلم، با توجه به عوامل زیر مشخص می شود :

  • سطح و سن هنرجو
  • حضوری یا آنلاین بودن کلاس
  • تجربه و تخصص مربی
  • تعداد جلسات آموزشی
  • خصوصی، نیمه خصوصی یا عمومی بودن کلاس نقاشی
  • و...
  • جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت آتلیه وصال مراجعه کنید .
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.