کد خبر : 29058 / /
/

عسل کنار که به دلیل داشتن مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها، خواص درمانی متعددی دارد، معمولا دارای رنگی تیره است. رنگ عسل کنار می تواند از قهوه ای تا کهربایی تیره و گاهی سبز لجنی باشد. این عسل طعمی شیرین با ته مزه هایی کمی ترش دارد. عسل کنار بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه خشک جنوب ایران تولید می شود. تشخیص عسل کنار اصل از نمونه های تقلبی کار راحتی نیست، به خصوص که میزان ساکارز بالای طبیعی آن نمی تواند به عنوان یک معیار قابل اتکا برای تشخیص با آزمایش استفاده شود. برای تشخیص دقیق تر، آزمایش های تخصصی عسل مانند آزمایش پرولین و نسبت فروکتوز به گلوکز توصیه می شود.

 

روش خانگی تشخیص عسل کنار طبیعی

هیچ راه و روش سریع و خانگی برای تشخیص عسل کنار اصل وجود ندارد. تنها می توان با بررسی رنگ، طعم و کف روی عسل کنار تا حدی از طبیعی بودن آن مطمئن شد که در ادامه بیان می شود، ولی این کافی نیست. اگر دسترسی به آزمایشگاه ندارید، برای اطمینان از طبیعی بودن عسل، آن را از فروشگاه های مطمئن مانند فروشگاه عسل کیمیاس تهیه کنید.

ویژگی های منحصر به فرد عسل کنار اصل

عسل کنار اصل به دلیل داشتن ویژگی ها و مشخصات خاصی که تنها به این نوع عسل محدود می شود، از سایر عسل ها متمایز می گردد. شناخت این ویژگی ها به مصرف کنندگان کمک می کند تا عسل کنار اصل را از نمونه های تقلبی یا دیگر انواع عسل تشخیص دهند. در اینجا به بررسی برخی از ویژگی های منحصر به فرد عسل کنار اصل می پردازیم که آن را از سایر عسل ها متمایز می کند.

2

ساکاروز عسل کنار

عسل کنار در مقایسه با سایر عسل های طبیعی، ساکارز (یا قند دوگانه) بیشتری دارد. طبق استاندارد عسل ایران، ساکارز عسل طبیعی باید کمتر از 5 درصد باشد، اما عسل کنار به طور طبیعی ساکارز بین 7 تا 14 درصد دارد. دلیل این امر، وجود ساکاروز بالا در شهد گل های درخت کنار است. بنابراین نمی توان با آزمایش ساکارز به اصل بودن یا تقلبی بودن آن پی برد و عسل طبیعی کنار هم مانند عسل های تقلبی ساکارز بالایی دارد.

کف روی عسل کنار

 یکی از ویژگی های بارز عسل کنار، وجود کف سفید رنگی روی آن است که در عسل های دیگر کمتر دیده می شود. این کف نه تنها نشان دهنده بی کیفیت یا خراب بودن عسل نیست، بلکه دلیلی بر طبیعی بودن آن است. وجود ساپونین در عسل کنار یکی از ویژگی های منحصربه فرد این عسل است که باعث ایجاد کف روی آن می شود. ساپونین ها، که در سفیده تخم مرغ نیز یافت می شوند، موادی با ارزش غذایی و دارویی بالا محسوب می شوند. این مواد نه تنها به دلیل توانایی تولید کف، بلکه به خاطر خواص ضد قارچ، ضد پروتوزوئی، ضد پارازیت و ضد سرفه ای که دارند، اهمیت فراوانی دارند.

کف مشاهده شده بر روی عسل کنار، به خصوص زمانی که تازه برداشت شده است، نشان دهنده حضور این ساپونین ها در شهد گل های درخت کنار است. وجود این کف بیانگر آن است که عسل حاوی ترکیبات طبیعی و مفیدی است که می توانند به سلامت بدن کمک کنند.

مهم است که بدانیم این کف پس از مدتی ناپدید می شود و نبودن کف بر روی عسل کنار در زمان های دیگر لزوما نشان دهنده تقلبی یا کیفیت پایین آن نیست. از این رو، هنگام خرید عسل کنار، دانستن این نکته که وجود کف یک پدیده طبیعی است، می تواند به شناسایی محصول اصل و باکیفیت کمک کند ولی نبودن کف هم نشانه غیر طبیعی بودن عسل کنار نیست.

رس بستن عسل کنار

عسل کنار، در مقایسه با بسیاری از عسل های دیگر، دیر رس می بندد یا شکرک می زند. عسل کنار در دمای اتاق (نه در یخچال یا هوای سرد) چند ماه یا حتی چند سال بعد از برداشت رس می بندد. زمان شکرک زدن عسل به نوع شهدی که از آن تولید شده است، بستگی دارد. عامل اصلی تعیین کننده زمان شکرک زدن عسل، میزان رطوبت موجود در آن است. رطوبت بالا در عسل سبب می شود که زودتر شکرک بزند. رطوبت عسل کنار به طور متوسط حدود ۱۸ درصد است که در مقایسه با سایر عسل ها، رطوبت پایینی محسوب می شود. عسل کنار آنزیم دیاستاز پایینی دارد. دیاستاز آنزیمی است که باعث شکرک زدن عسل می شود.

شکرک زدن عسل، طعم و عطر آن را کمی تغییر می دهد. دیر رس بستن عسل کنار باعث می شود که طعم و عطر طبیعی آن برای مدت طولانی تری حفظ شود. باید توجه داشت که شکرک زدن عسل یک فرآیند طبیعی است و نشان دهنده فاسد شدن عسل نیست.

رنگ عسل کنار

رنگ عسل کنار اصل تیره است و می تواند قهوه ای، عقیقی رنگ یا سبز لجنی باشد. رنگ تیره عسل کنار نشان دهنده وجود مقادیر زیادی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها در آن است که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

منطقه تولید عسل کنار هم بر رنگ آن تاثیر گذار است؛ رنگ عسل کناری که از منطقه خوزستان برداشت می شود با رنگ عسل برداشت شده از بوشهر متفاوت است. علاوه بر این، مدت زمان نگهداری نیز بر رنگ عسل تأثیر می گذارد. عسل کنار تازه برداشت شده ممکن است رنگی نسبتاً روشن تر داشته باشد، اما با گذشت زمان، رنگ آن تیره تر می شود. این تغییر رنگ به دلیل فرآیندهای اکسیداسیونی و تغییرات شیمیایی دیگری است که در عسل رخ می دهد، و نشان دهنده پایداری و تکامل طعم عسل در طول زمان است.

طعم عسل کنار

طعم عسل کنار طبیعی و اصل از شهد گل های درخت کنار نشات می گیرد. میوه های این درخت، کوچک و ترش و شیرین هستند و شهد گل های آن نیز طعمی مشابه دارد. عسل کنار طعمی شیرین و با ته مزه ترش دارد. این ترشی نشان دهنده وجود اسیدهای آلی در این عسل است. این اسیدها، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند و برای سلامتی مفید هستند. طعم شیرین عسل کنار هم مانند هر عسل دیگری به دلیل وجود قندهای ساده مانند فروکتوز و گلوکز است. این قندها، منبع انرژی برای بدن هستند و سریع جذب می شوند.

عسل کنار اصل را از کجا بخریم؟

برای خرید عسل کنار اصل باید به سراغ فروشندگان معتبر عسل بروید. لزوما خرید از زنبوردار به معنای طبیعی بودن عسل نیست چرا که بسیاری از اوقات زنبورداران با خوراندن آب و شکر به زنبور باعث بی کیفیت شدن عسل تولیدی می شوند. فروشگاه های معتبر عسل برای اطمینان، عسل های زنبورداران را آزمایش کرده و سپس خریداری و به مشتریان عرضه می کنند. این فروشگاه ها عسل خود را با ضمانت ارائه می کنند. یکی از این فروشگاه ها، فروشگاه عسل کیمیاس است که عسل های خود را با ضمانت نامه کتبی و برگه آزمایش ارائه می کند. برای خرید عسل کنار طبیعی می توانید به صفحه خرید عسل کنار فروشگاه کیمیاس مراجعه کنید.

 

تشخیص عسل کنار اصل با آزمایش

مطمئن ترین روش تشخیص عسل کنار اصل، آزمایش آن در یک آزمایشگاه مواد غذایی معتبر است. در این آزمایشگاه ها، پارامترهای مختلفی مانند ساکارز، رطوبت، نسبت گلوکز به فروکتوز و HMF بررسی می شوند.

نسبت فروکتوز به گلوکز: این نسبت در عسل کنار اصل به طور متوسط حدود ۱ تا ۱.۲ است. مقدار کمتر از یک احتمالا نشان دهنده تقلبی بودن عسل است.

رطوبت عسل کنار: رطوبت این عسل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

مقدار HMF:  اچ ام اف یا هیدروکسی متیل فورفورال در همه عسل های طبیعی باید کمتر از 40 میلی گرم در کیلوگرم باشد. هر چه این مقدار کمتر باشد بهتر است. ساکاروز عسل های تقلبی که ساکاروز بالایی دارند را با حرارت دادن کم می کنند؛ اما این کار باعث می شود HMF این عسل زیاد شود و قابل شناسایی باشد. بنابراین توجه به این مقدار برای تشخیص اصل بودن عسل کنار مهم است. میزان هیدروکسی متیل فورفورال در عسل کنار تازه باید صفر تا حداکثر ۱۵ میلی گرم در کیلوگرم باشد.

پرولین: میزان پرولین در عسل می تواند به عنوان یک معیار برای سنجش رسیده بودن عسل است. هر چه زنبور بیشتر روی عسل کار کند و زنبوردار فرصت بیشتری به زنبور عسل بدهد و آن را زود برداشت نکند، پرولین عسل بیشتر می شود. برای عسل کنار، یا هر نوع عسل طبیعی دیگر، میزان پرولین می تواند نشان دهنده کیفیت و طبیعی بودن عسل باشد. میزان پرولین عسل کنار اصل بین 200 تا 700 میلی گرم در کیلوگرم است. عسل های کنار با پرولین بالا، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی تری دارند. برخی معتقدند که عسل های کنار با پرولین بالا، طعم قوی تری دارند. برای تشخیص دقیق میزان پرولین عسل کنار، باید آن را آزمایش کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.