کد خبر : 29090 / /
/

بیت کوین ماکیسمالیست‌ها این ادعا را دارند که بیت کوین یک پول ضد تورمی است و همیشه بیت کوین را در مقابل ارزهای فیات می‌بینند. و البته که رهبر تمامی ارزهای فیات در دنیا دلار آمریکا است!

 

پر واضح است که طبق این قاعده همبستگی دلار و بیت کوین باید منفی باشد. اما واقعا اینطور است؟ در این مقاله به بررسی رابطه شاخص دلار و بیت کوین می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که چگونه و چه زمان در معاملات خود از شاخص دلار کمک بگیرید.

همبستگی دو شاخص به چه معناست؟

همبستگی و یا به بیان دقیق‌تر ضریب همبستگی (The correlation coefficient) یک اصطلاح است که از مهندسی گرفته تا دنیای سیاست کاربرد دارد.

ضریب همبستگی همیشه بین دو یا چند متغیر تعریف می‌شود و اشاره به رابطه آن‌ها و تاثیرپذیری آن از حرکت یکدیگر دارد. به زبانی ساده‌تر ضریب همبستگی را می‌توان در سه حالت بررسی کرد:

  • ضریب همبستگی صفر: ضریب همبستگی صفر به معنای بی ارتباط بودن دو متغیر نسبت به هم دارد. مثلا ضریب همبستگی طلا و پیاز صفر است. چون پیاز یک کالای مصرفی است و فارغ از ارزش یک کالای سرمایه‌ای مبادله می‌شود و با متغیرهایی دیگری مثل سرما و گرمای هوا و یا افزایش آفت مزارع همبستگی دارد.
  • ضریب همبستگی منفی:  ضریب همبستگی منفی به معنای ارتباط معکوس دو متغیر با یکدیگر است. مثلا سن با موهای مشکی همبستگی منفی دارد، یعنی هرچقدر سن بالاتر می‌رود، موهای مشکی هم کمتر می‌شود.
  • ضریب همبستگی مثبت: ضریب همبستگی مثبت نیز به معنای ارتباط مستقیم دو متغیر با یکدیگر دارد، یعنی بالا رفتن یک متغیر منجر به بالا رفتن متغیر دیگر می‌شود؛ مثل بالا رفتن همبستگی مثبت حجم موتور خودرو با ثروت مالک آن.

توجه داشته باشید که ضریب همبستگی ارتباطی به رابطه علت و معلول ندارد و نباید با آن اشتباه گرفته شود. این حرف به چه معناست؟ یعنی وقتی می‌گوییم که بیت کوین با دلار همبستگی منفی دارد به این معنا نیست که چون بیت کوین قوی می‌شود دلار ضعیف می‌شود! بلکه این دو صرفا با هم همبستگی دارند.

ضریب همبستگی دلار و بیت کوین چگونه است؟

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، بیت کوین و دلار همبستگی منفی با یکدیگر دارند. اما این همبستگی منفی از کجا نشات می‌گیرد؟

قیمت گذاری بیت کوین

همانطور که گفتیم محبوب‌ترین ارز فیات برای بررسی قیمت بیت کوین، دلار آمریکا است. یعنی هر واحد بیت کوین به وسیله مقداری دلار آمریکا ارزش گذاری می‌شود.

در بازارهای مالی زمانی که یک ارز به مبنای یک ارز دیگر قیمت گذاری و ارزش گذاری می‌شود از اصطلاح جفت ارز استفاده می‌شود.

یعنی زمانی که می‌گوییم بیت کوین چند دلار شده است؟ در حال طرح این سوال هستیم که تقسیم یک واحد BTC بر یک واحد دلار آمریکا چه عددی می‌شود، چیزی که به BTC/USD نمایش داده می‌شود.

با توجه به این قاعده ساده ریاضیاتی که در دبستان آموختیم، ثابت بودن صورت کسر در صورت کاهش مخرج می‌تواند خروجی معادله را افزایش دهد. پس کاهش ارزش دلار باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. تازه این با در نظر گرفتن ثابت بودن ارزش بیت کوین است، اگر این اتفاق با کاهش علاقه به بیت کوین همراه شود نمی‌توانیم بگوییم که کاهش ارزش دلار حتما باعث بالا رفتن قیمت بیت کوین می‌شود!

بیت کوین ضد تورمی و دلار تورمی

یک دلیل دیگر نیز می‌توان برای منفی بودن ضریب همبستگی بیت کوین و دلار نام برد، و آن هم ضد تورمی بودن بیت کوین است!

بیت کوین با وجود محدودیت 21 میلیون واحدی خود در طول سالهای گذشته توانسته خود را به عنوان یک پول بدون تورم جا بیندازد. (منظور از پول بدون تورم پولی است که بدون پشتوانه امکان چاپ شدن نداشته باشد)

حال اگر فدرال رزرو آمریکا به عنوان متولی دلار، دست به سیاست‌های تورمی مثل کاهش نرخ بهره بزند؛ دلار آمریکا در مقابل دیگر ارزهای فیات ارزشش کاهش پیدا می‌کند و این کاهش ارزش باعث ریزش شاخص DXDY می‌شود.

انتخاب بسیاری از افراد جامعه در چنین شرایطی تبدیل کردن دلارهای خود به دارایی‌ها با ارزش ذاتی بالا مثل طلا و بیت کوین است. در این شرایط بیت کوین بالا می‌رود و ارزش دلار آمریکا کم می‌شود.

 بررسی همبستگی دلار و بیت کوین در روی چارت

تصویر بالا دو چارت بیت کوین (خط زرد در بالا) و شاخص دلار (خط سبز در پایین) را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

همانطور که مشاهده می‌کنید بیت کوین در اکثر مواقع مسیری متفاوت با شاخص دلار را در پیش می‌گیرد.

توجه داشته باشید که در اینجا توجه به کلمه اکثر مواقع بسیار مهم است!

  • به عنوان مثال در 9 نوامبر 2022 شاخص دلار آمریکا شروع به ریزش می‌کند و در نقطه مقابل بیت کوین نیز شروع به افزایش می‌کند.
  • همچنین در 13 جولای 2023 شاخص دلار شروع به افزایش و قیمت بیت کوین شروع به کاهش می‌کند.

اما آیا همیشه این اتفاق رخ می‌دهد؟ یعنی بیت کوین خلاف شاخص دلار رفتار می‌کند؟ البته که خیر به همین علت است که از عبارت ضریب همبستگی بیت کوین و دلار استفاده می‌کنیم؛ چون در واقع این ضریب بین منفی یک تا یک متغیر است.

این ضریب برای بیت کوین و دلار منفی یک نیست، اما منفی است.

چگونه از همبستگی دلار و بیت کوین سود کسب کنیم؟

خیلی نمی‌توان توصیه جدی برای کسب سود و معامله گری با استفاده از رابطه این دو شاخص داشت؛ اما به صورت کلی می‌توانید اخبار فاندامنتال مرتبط به فعالیت‌های فدرال رزرو را دنبال کنید و در صورتی که سیاست‌های انبساطی را از این بانک مشاهده کردید بیت کوین بخرید.

یا حتی می‌توانید همیشه نیم نگاهی به شاخص دلار داشته باشید تا در سقف‌های آن وارد پوزیشن خرید بیت کوین شوید.

اما توجه داشته باشید که ضریب همبستگی دلار و بیت کوین یک نیست و همیشه قرار نیست با ریزش شاخص دلار بیت کوین بالا برود!

نویسنده این مقاله: علیرضا کیان منش

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.