کد خبر : 29095 / /
/

 

 

خرم‌آباد یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان لرستان است. گردشگران بسیاری به‌دلیل وجود آثار تاریخی فراوان، این شهر را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی این شهر، مناره آجری خرم‌آباد است. با رزرو هتل خرم‌آباد، نه‌تنها از این بنای تاریخی، بلکه از بسیاری دیگر از جاذبه‌های این شهر می‌توانید دیدن کنید؛ اما چه چیزی سبب شده تا مناره آجری خرم‌آباد تا این‌حد مورد توجه قرار بگیرد؟

 

تاریخچه مناره آجری خرم آباد

این مناره در سده چهارم هجری قمری بنا شده است. تاریخ‌دانان احتمال می‌دهند که دستور ساخت این مناره توسط یکی از حاکمان دیلمیان صادر شده باشد. ارتفاع مناره به حدود ۳۰ متر می‌رسد و قطر آن تقریبا در تمامی طول مناره بین ۵ تا ۶ متر است. داخل مناره ۹۹ پله وجود دارند که با گذشتن از آن‌ها و رسیدن به بالای سازه، می‌توان تمامی شهر را دید.

در گذشته، مناره خرم‌آباد دو نقش اصلی داشته است؛ اولین نقش، هدایت کاروان‌هایی بوده که به‌سمت شهر باستانی شاپورخواست حرکت می‌کردند. کاروان‌هایی که به سمت این شهر رهسپار بودند، با مشاهده این مناره، مسیر صحیح را پیدا می‌کردند و به مقصد خود می‌رسیدند.

کاربرد دوم مناره خرم آباد، دیدبانی محیط اطراف و آگاه کردن مردم شهر از حملات احتمالی بوده است. به این ترتیب که در تمام ساعات شبانه‌روز، نگهبانانی در بالای مناره مستقر بودند و به‌طور مداوم محیط اطراف را رصد می‌کردند و درصورت مشاهده هرگونه خطر یا حمله احتمالی، به‌سرعت به مردم شهر هشدار می‌دادند.

با اینکه بیش از ۹۰۰ سال از ساخت این مناره می‌گذرد؛ اما هنوز هم شکوه خود را حفظ کرده است. پیشنهاد می‌کنیم که اگر شما نیز قصد تهیه بلیط قطار و سفر به خرم‌آباد را دارید، به‌هیچ‌عنوان بازدید از این اثر بی‌نظر را از دست ندهید.

شیوه معماری مناره

همان‌طورکه، از اسم مناره مشخص است، تمامی بخش‌های آن از آجر تشکیل شده‌اند. این آجر‌ها با استفاده از ملاتی به‌نام ساروج روی یکدیگر قرار گرفته‌ و مناره ۳۰ متری را بنا کرده‌اند؛ البته بخشی از ارتفاع مناره، به‌خاطر پایه سنگی آن است. برای اینکه مشکلاتی مانند رانش زمین یا زلزله به مناره آسیبی نرساند، سازندگان آن را روی یک پایه سنگی بنا کرده‌اند.

درِ ورودی مناره در بخش غربی آن قرار دارد که امروزه بسته است و گردشگران نمی‌توانند به محیط داخلی سازه وارد شوند. چند حفره کوچک روی دیواره‌های آن مشاهده می‌شوند که احتمالا تیراندازی با تیر و کمان دلیل ساخت آن‌ها بوده است.

محیط اطراف مناره آجری خرم آباد

با خرید بلیط قطار و سفر به خرم آباد، علاوه‌بر بازدید از مناره آجری، از آثار تاریخی فراوان دیگری نیز می‌توانید دیدن کنید. بهتر است بدانید که بسیاری از این جاذبه‌ها، اطراف همین مناره قرار دارند که پل شاپور و پل صفوی دو تا از آن‌ها هستند. آثار تاریخی فراوان دیگری نیز در حوالی این بنا قرار داشته‌اند که متاسفانه امروزه اثر چندانی از آن‌ها باقی نمانده است. به‌خاطر تردد کاروان‌های متعدد، سازه‌های مختلفی ازجمله مسجد، کاروان‌سرا، اصطبل و... در اطراف مناره آجری ساخته شده بودند. این سازه‌ها حتی تا زمان قاجار نیز پابرجا بوده‌اند و فعالیت می‌کرده‌اند. در بسیاری از سفرنامه‌هایی که به این دوران مربوط هستند، اشاره‌های زیادی به آبادانی‌های اطراف مناره آجری خرم آباد شده است.

بهترین زمان بازدید از مناره

درکنار تهیه ملزومات مسافرت ازجمله رزرو هتل خرم‌آباد، باید به زمان بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر نیز توجه داشته باشید. بهترین زمان برای بازدید از مناره آجری خرم آباد، بعد از غروب آفتاب است. شب‌ها به‌وسیله پروژکتورهای مختلف نورپردازی‌های زیبایی برای این مناره انجام می‌شوند که شکوه آن‌ را چند برابر می‌کنند. لازم به‌ذکر است که بازدید از این مناره رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه وجود ندارد.

آدرس مناره آجری

مناره آجری در بخش جنوبی شهرستان خرم آباد و در مجاورت میدان شقایق قرار گرفته است. تفاوتی نمی‌کند که قصد داشته باشید با خودرو شخصی و به‌کمک مسیریاب‌ها به‌طرف این مناره بروید یا این‌که بخواهید از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید؛ در هرصورت، مقصد خود را میدان شقایق درنظر بگیرید.

بهترین روش برای سفر به خرم آباد

امروزه راه‌های زیادی برای سفر به خرم آباد وجود دارند؛ از تهیه بلیط هواپیما و آغاز سفری هوایی گرفته، تا خرید بلیط اتوبوس و سفر از طریق جاده. در میان تمامی این راه‌ها، یکی از بهترین‌ها، تهیه بلیط قطار و سفر از طریق خطوط ریلی است. امروزه، راه آهن کشور پیشرفت چشمگیری داشته و مسافران می‌توانند به‌راحت‌ترین شیوه ممکن و بدون هیچ دردسری به مقصد برسند. علاوه‌براین، قیمت بلیط قطار نیز بسیار پایین‌تر از سایر وسایل نقلیه بوده و تا میزان زیادی هزینه‌های سفر را کاهش می‌دهد.

برنامه‌ریزی برای سفر به خرم آباد

همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره شد، جاذبه‌های گردشگری خرم آباد به مناره آجری محدود نمی‌شوند و مکان‌های طبیعی و تاریخی فراوان دیگری نیز در این شهر قرار دارند. برای داشتن سفری به‌یادماندنی به خرم آباد، پیشنهاد می‌کنیم که تمامی ملزومات سفر را از پیش تهیه کرده باشید؛ چراکه گاهی اوقات ازدحام جمعیت گردشگران سبب می‌شود تا مشکلاتی مثل اتمام ظرفیت هتل‌ها به‌وجود آید.

برای اینکه بتوانید با اطمینان خاطر برای رزرو هتل خرم‌آباد یا خرید بلیط قطار اقدام کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به وب‌سایت فلای تودی مراجعه کنید. فلای تودی یکی از بهترین آژانس‌های مسافرتی آنلاین کشور است که تمامی خدمات خود را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد؛ حتی برای دریافت خدماتی مانند اخذ ویزا هم نیازی به مراجعه حضوری نبوده و کاربران می‌توانند به‌صورت آنلاین درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند.

از نقاط مثبت فلای تودی، قیمت‌های بسیار پایینی هستند که برای خدمات آن در نظر گرفته شده‌اند. تمامی قیمت‌ها ازجمله قیمت بلیط قطار، به‌نحوی تعیین شده‌اند که امکان رفتن به مسافرتی خاطره‌انگیز برای تمامی افراد وجود داشته باشد. علاوه‌براین، همواره تخفیف‌های مختلفی نیز روی این قیمت‌ها اعمال می‌شوند و این امکان وجود دارد که بتوانید خدماتی لوکس را با صرف هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از حالت عادی دریافت کنید.

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.