کد خبر : 29102 / /
/

در بررسی ویژگی های متریال پشم سنگ، به جز ضخامت و ابعاد الیاف، دانسیته آن ها نیز مورد توجه قرار می گیرد. دانسیته به منزله چگالی یا فشردگی الیاف پشم سنگ است که بر اساس واحد جرم در حجم مشخص می شود. دانسیته این متریال به جرم آن بستگی دارد. با افزایش وزن، میزان دانسیته محصول نیز افزایش پیدا می کند. برای این که مقاومت و استحکام ساختمان های امروزی افزایش پیدا کند، کیفیت مصالح ساختمانی و میزان دانسیته آن ها ارزیابی می شود. در این زمینه دانسیته پشم سنگ، یک معیار اساسی برای سنجش مقاومت مصالح ساختمانی به شمار می رود.

 

تاثیر دانسیته بر خاصیت عایق پشم سنگ

یکی از مهمترین مواردی که از دانسیته پشم سنگ تاثیر می پذیرد، خاصیت عایق آن است. با افزایش دانسیته میزان عایق کاری پشم سنگ نیز در محیط ساختمان بیشتر می شود. امروزه انواع متریال عایق پشم سنگ با میزان دانسیته متفاوت تولید شده و در دسترس قرار می گیرند. شما می توانید این متریال عایق را با در نظر گرفتن نوع نیازهای خود با دانسیته های متفاوتی انتخاب و خریداری کنید. کیفیت عایق کاری و آب بندی متریال پشم سنگ، این محصولات را به یک عایق قدرتمند ساختمانی تبدیل کرده است. دانسیته پشم سنگ یک عامل موثر برای تعیین کیفیت و کارایی این متریال است.

دانسیته عایق های پشم سنگ بر اساس واحد کیلوگرم بر متر مکعب محاسبه می شود. تعیین بهترین دانسیته پشم سنگ برای ساختمان های مختلف، بسته به نظر کارشناسان و مهندسین مربوطه انجام می گیرد. اما به طور کلی با افزایش دانسیته، عایق کاری محیط بهتر انجام می شود.

بررسی استاندارد پشم سنگ

دانسیته در محصولات پشم سنگ با استاندارد به خصوصی تعریف می شود. به طور کلی نمی توان دانسیته پشم سنگ را با یک عدد مشخص تعیین کرد. این متریال دانسیته ثابتی ندارند و با ضخامت ها و دانسیته های متفاوتی ارائه می شوند. مقدار دانسیته لایه های مختلف پشم سنگ با هم متفاوت است. هر یک از این متریال با ویژگی های متفاوتی همراه بوده و در موقعیت های مختلف به کار می روند.

بسته به محل استفاده از پشم سنگ، میزان دانسیته آن نیز متفاوت خواهد بود. دانسیته عایق پشم سنگ برای محیط شیروانی، 22 کیلوگرم بر متر مکعب است. این میزان دانسیته در عرصه های کارخانه ای و حساس تا 1000 کیلوگرم بر متر مکعب نیز می رسد. تغییر دانسیته با کاهش و افزایش تراکم آن همراه است که سبب تغییر کاربری آن خواهد شد. هر یک از مدل های رولی، تخته ای، لحافی و... با دانسیته و تراکم متفاوتی ارائه می شوند. هدف از تغییر دانسیته الیاف پشم سنگ، عملکرد بهتر آن ها در حوزه های مختلف است. ناحیه نصب و محل استفاده از این متریال در تعیین میزان دانسیته آن ها تاثیر به سزایی بر جای می گذارد. دانسیته این الیاف برای مصارف مختلف در آزمایشگاه های مربوطه ارزیابی می شود. بر این اساس انتخاب بهترین مدل پشم سنگ در مصارف مختلف به سهولت امکان پذیر خواهد بود.

تاثیر متقابل دانسیته بر کیفیت پشم سنگ

دانسیته و کیفیت عایق کاری پشم سنگ در زمینه های مختلف دو عامل مرتبط به هم هستند که بر کیفیت نهایی این محصولات تاثیر می گذارند. با افزایش میزان دانسیته این الیاف، وزن و فشردگی آن ها نیز افزایش می یابد. این مسئله بر قدرت عایق کاری حرارتی و صوتی این متریال نیز تاثیرگذار خواهد بود. با افزایش میزان دانسیته، حجم الیاف در هر متر مکعب افزایش می یابد و احتمال عبور جریان صوت یا انرژی حرارتی به حداقل می رسد.

همین مسئله سبب ایجاد تاثیر متقابل دانسیته بر کیفیت پشم سنگ خواهد شد. در این میان ویژگی ضد حریق پشم سنگ نیز تا حد قابل توجهی از دانسیته آن تاثیر می پذیرد. دانسیته بالای پشم سنگ و افزایش چگالی آن بر قابلیت ضد حریق این متریال نیز می افزاید. رایج ترین دانسیته این متریال در دنیای صنعت 80 کیلوگرم بر متر مکعب است. این مقدار در پانل های پشم سنگ به 500 کیلوگرم بر متر مکعب نیز می رسد.

2

دانسیته در محصولات مختلف پشم سنگ

الیاف پشم سنگ دسته بندی های گوناگونی دارد که هر یک از آن ها با میزان دانسیته متفاوتی ارائه می شوند. این بدان معنا است که قابلیت های عایق کاری هر یک از این محصولات نیز با هم متفاوت هستند. در این بخش به ارزیابی میزان دانسیته محصولات پشم سنگ در مدل های مختلف می پردازیم:

دانسیته پشم سنگ تخته ای

دانسیته پشم سنگ تخته ای بین 80 تا 180 کیلوگرم بر متر مکعب تعیین می شود که با در نظر گرفتن ضخامت این متریال تغییر می کند. این الیاف قدرت عایق کاری ساختمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. استفاده از آن برای تاسیسات و مصارف ساختمانی میسر خواهد بود.

دانسیته پشم سنگ لحافی

میزان دانسیته پشم سنگ لحافی در بازه های 60 تا 30 کیلوگرم بر متر مکعب قرار می گیرد. این مقادیر با تغییر چگالی و ضخامت این الیاف متفاوت خواهند شد. در صورتی که میزان ضخامت این الیاف 600 میلی متر باشد، میزان دانسیته به کمترین میزان آن می رسد.

دانسیته پشم سنگ فله ای

دانسیته پشم سنگ فله ای بسته به نوع ضخامت آن بین 80 تا 100 کیلوگرم بر متر مکعب تعیین می شود. انتقال و حمل و نقل این محصول به سهولت انجام می گیرد. الیاف پشم سنگ فله ای به سهولت برش می خورند و در ضخامت های مختلف می شود. پشم سنگ مدل فله ای از پرطرفدارترین دسته بندی های الیاف عایق در دنیای امروز محسوب می شود.

3

جمع بندی

در این بخش در رابطه با رابطه متقابل دانسیته پشم سنگ با کیفیت و کارایی آن در زمینه عایق بندی ساختمان نکاتی را بررسی کردیم. هر یک از انواع دسته بندی های پشم سنگ با میزان دانسیته متفاوتی ارائه می شوند و ضخامت و چگالی آن ها با هم متفاوت است. تفاوت های کمی و کیفی الیاف پشم سنگ، تعیین کننده نحوه کاربری آن ها است. عملکرد الیاف پشم سنگ با در نظر گرفتن این ویژگی های کیفی مشخص خواهد شد. شما می توانید بسته به نوع و میزان دانسیته الیاف پشم سنگ، بهترین کیفیت آن ها را برای مصارف مختلف خریداری کنید.

 

 

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.